سقوط آزاد سهام شرکت‌های تراشه‌ساز در پی تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین

سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌دنبال تصویب محدودیت‌های شدید آمریکا علیه تراشه‌سازان چینی، ارزش سهام بسیاری از بزرگان صنعت تراشه نظیر TSMC و سامسونگ به‌شکل قابل توجهی افت کرد.
تبلیغات

صنعت نیمه‌هادی در حال گذراندن دورانی پرچالش است. کاهش تقاضا از یک طرف و مشکلات ژئوپلیتیکی از طرفی دیگر باعث شده‌اند ارزش بازار تراشه به شکل قابل توجهی افت کند. ارزش سهام بزرگان این صنعت نظیر TSMC و سامسونگ همچنان روندی نزولی دارد.

سم‌موبایل، یکی از رسانه‌های نزدیک‌به سامسونگ، می‌نویسد محدودیت‌های صادرات که هفته‌ی گذشته توسط دولت بایدن تصویب شد، وضعیت بازار تراشه را بیش از پیش بغرنج کرده است. این محدودیت‌ها باعث می‌شوند چین نتواند به تراشه‌هایی منتخب که توسط فناوری‌های آمریکایی ساخته شده‌اند دسترسی پیدا کند. دولت ایالات متحده همچنین صادرات فناوری‌های آمریکایی به شرکت‌های تراشه‌ساز چینی را به‌شدت محدود کرده است.

آمریکا بسیاری از شرکت‌های محلی را که تجهیزات تراشه‌سازی تولید می‌کنند، از صادرات محصول به کارخانه‌هایی که به چین تعلق دارند منع کرده است. ابرکامپیوترهای چینی به تنوع زیادی از تراشه‌هایی که با فناوری‌های آمریکایی ساخته می‌شوند مجهزند و محدودیت‌های اخیر می‌تواند فعالیت این ابرکامپیوترها را با چالش مواجه کند.

چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عظیمی در صنعت تراشه انجام داده، اما همچنان نتوانسته است به فناوری‌هایی هم‌سطح با شرکت‌های آمریکایی دست پیدا کند.

درنتیجه‌ی مشکلات اخیر، ارزش سهام شرکت‌های تراشه‌ساز در کره‌ی جنوبی و ژاپن و تایوان با افت شدید مواجه شد، به حدی که بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش بازار جهانی قطعات نیمه‌هادی از پنج‌شنبه‌ی گذشته تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

امروز ارزش سهام TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا و البته پرفروش‌ترین برند تراشه‌ساز، ۸٫۳ درصد افت کرد. در همین حین سامسونگ با افت ۳٫۹ درصدی ارزش سهامش مواجه شد. این نخستین بار در یک سال اخیر است که ارزش سهام سامسونگ به‌یک‌باره تا این حد افت می‌کند. اس‌کی هاینیکس، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌‌کننده‌های تراشه‌ی حافظه که کارخانه‌هایی در چین دارد نیز با با افت ۳٫۵ درصدی ارزش سهام مواجه شده است.

دولت ایالات متحده با محدودیت‌های اخیر به‌دنبال جلوگیری از سلطه‌ی چین بر صنعت نیمه‌هادی و کاهش توان نظامی این کشور است. کره‌ی جنوبی و ژاپن رابطه‌ی بسیار خوبی با ایالات متحده دارند، ازهمین‌رو احتمالاً چین برای تأمین تراشه ازطریق این دو کشور نیز به مشکل می‌خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات