تراشه M2 Extreme احتمالاً از پردازنده مرکزی ۴۸ هسته‌ای و ۳۸۴ گیگابایت رم بهره خواهد برد

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارشی جدید احتمال دارد سیستم-روی-چیپ (SoC) پرچم‌دار آینده‌ی اپل موسوم به M2 Extreme از پردازنده‌ی مرکزی ۴۸ هسته‌ای و گرافیک ۱۶۰ هسته‌ای و رم ۳۸۴ گیگابایتی بهره ببرد.
تبلیغات

درحال‌حاضر، دقیقاً مشخص نیست که اپل چه برنامه‌هایی برای نسل بعدی تراشه‌ی پرچم‌دار سری M خود دارد؛ اما گزارش جدیدی منتشر شده است که مشخصات فنی احتمالی این سیستم-روی-چیپ را ارائه می‌کند. انتظار داریم این تراشه که با نام M2 Extreme شناخته می‌شود، در مک پرو بعدی اپل استفاده شود.

پس‌ از سال‌ها گمانه‌زنی درباره‌ی حذف تراشه‌های اینتل از کامپیوترهای اپل و استفاده از سیستم-روی-چیپ‌های مبتنی‌بر ARM اختصاصی این شرکت، از سال ۲۰۲۰ شاهد این انتقال هستیم؛ فرایندی که با معرفی تراشه‌ی M1 در مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، مک‌مینی و آی‌مک ۲۴ اینچی آغاز شده است.

غول فناوری مستقر در کوپرتینو در سال ۲۰۲۱ نسل تراشه‌های M1 Pro و M1 Max را نیز رونمایی و از این سیستم-روی-چیپ در مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی استفاده کرد. در سال ۲۰۲۲ و در ادامه‌ی این مسیر، شاهد رونمایی M1 Ultra بودیم که اپل برای اولین‌بار از آن در مک استودیو جدید خود استفاده کرد.

اپل در ماه جولای با معرفی نسل بعدی تراشه‌های اختصاصی خود، یعنی سری M2، چرخه‌ی جدیدی را آغاز کرد. این سیستم-روی-چیپ نیز در مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ استفاده شد و انتظار می‌رود اواخر ماه جاری، شاهد معرفی مدل‌های جدید مک‌بوک پرو با تراشه‌های M2 Pro و M2 Max باشیم.

طبق گزارش‌های اخیر، بهترین سیستم-روی چیپ‌های سفارشی اپل به مدل اولترا ختم نمی‌شود و ظاهراً این شرکت قصد دارد M2 Extreme را نیز به جمع خانواده‌ی تراشه‌های پرچم‌دار خود اضافه کند.

تراشه‌ی M2 Extreme

به‌گزارش 9to5Mac، رویکرد اپل با معرفی تراشه‌ی M1 این بود که هر نسل جدید این سیستم-روی-چیپ ازنظر مشخصات سخت‌افزاری، دو برابر قدرتمند‌تر از قبل باشد. طبق این استراتژی، می‌توان مشخصات احتمالی M2 Extreme را نیز حدس زد و برهمین‌اساس، انتظار می‌رود نسل بعدی پردازنده‌های اختصاصی این شرکت به‌شرح زیر باشد:

  • M2: پردازده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای، گرافیک ۱۰ هسته‌ای با حداکثر ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی رم
  • M2 Pro (طبق پیش‌بینی‌ها): پردازنده‌ی مرکزی ۱۰ هسته‌ای ، گرافیک ۲۰ هسته‌ای و حداکثر ۴۸ گیگابایت حافظه‌ی رم
  • M2 Max (طبق پیش‌بینی‌ها): پردازنده‌ی مرکزی تا ۱۰ هسته، گرافیک ۴۰ هسته‌ای و حداکثر ۹۶ گیگابایت حافظه‌ی رم
  • M2 Ultra (طبق پیش‌بینی‌ها): پردازنده‌ی مرکزی ۲۴ هسته‌ای، گرافیک ۸۰ هسته‌ای و حداکثر ۱۹۲ گیگابایت حافظه‌ی رم
  • M2 Extreme (طبق پیش‌بینی‌ها): پردازنده‌ی مرکزی ۴۸ هسته‌ای، گرافیک ۱۶۰ هسته‌ای و حداکثر ۳۸۴ گیگابایت حافظه‌ی رم

بلومبرگ نیز قبلاً اعلام کرده بود که اپل در حال ساخت تراشه‌ی ۴۰ هسته‌ای جدید برای مک‌ پرو آینده است. گفته‌ می‌شود طبق برنامه‌ریزی‌ها، نسل بعدی مک‌ پرو با نام رمز Jade 2C-Die و Jade 4C-Die احتمالاً به تراشه‌ای مجهز خواهد شد که از ۲۰ تا ۴۰ هسته‌ی پردازشی مرکزی بهره خواهد برد. شنیده‌ها حاکی از آن است این سیستم-روی-چیپ شامل ۳۲ یا ۱۶ هسته‌ی اصلی با عملکرد بالا و ۴ یا ۸ هسته‌ی بهینه خواهد بود. علاوه‌براین، احتمال دارد این تراشه با گرافیک ۶۴ هسته‌ای یا ۱۲۸ هسته‌ای عرضه شود.

در مقام مقایسه، تراشه‌ی استفاده‌شده در بهترین مدل مک‌ پروهای امروزی، حداکثر از ۲۸ هسته‌ی پردازشی مرکزی بهره می‌برد. اپل همچنین قصد دارد از لیتوگرافی ۳ نانومتری در ساخت سیستم-روی-چیپ‌های جدید خود بهره ببرد تا بدین‌ترتیب، ترانزیستورهای بیشتری در آن‌ها جاسازی کند؛ البته هنوز مشخص نیست تراشه‌های ۳ نانومتری این شرکت چه زمانی دردسترس قرار خواهند گرفت. طبق برخی گزارش‌ها، احتمال دارد اپل قبل از معرفی سری آیفون ۱۵، از این معماری در ساخت پردازنده‌های مک استفاده کند.

M2 Extereme با ۴۰ یا ۴۸ هسته احتمالاً در مک‌ پرو پرچم‌دار آینده‌ی اپل استفاده خواهد شد. انتظار داریم این دستگاه سال آینده رسماً معرفی شود. این در حالی است که قبلاً اعلام شده بود اپل در حال برنامه‌ریزی برای معرفی مک‌ پرو M1 است؛ اما به‌نظر می‌رسد اکنون تصمیم گرفته از تراشه‌های سری M2 در این کامپیوتر استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات