M2 از راه رسید؛ نسل جدید اپل سیلیکون با ۱۸ درصد CPU و ۳۵ درصد GPU سریع‌تر [به همراه ویدئوی تحلیلی]

دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
مطالعه 4 دقیقه
نسل جدید اپل سیلیکون را معرفی شد؛ M2 با لیتوگرافی ۵ نانومتری، بهبود ۱۸ و ۳۵ درصدی در عملکرد پردازنده و گرافیک را نسبت به M1 به‌ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

اپل فرصت را در رویداد WWDC 2022 غنیمت شمرد و بالاخره بعد از دو سال، نسل جدید اپل سیلیکون را معرفی کرد. M2 با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC‌ تولید می‌شود و در مقایسه‌با M1، بالغ‌بر ۱۸ درصد در عملکرد CPU و ۳۵ درصد در عملکرد GPU بهبود حاصل می‌‌کند.

تراشه M1 در برابر M2

۲۰ میلیارد ترانزیستور و پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت‌برثانیه

اپل می‌گوید تراشه‌ی جدید M2 با لیتوگرافی «۵ نانومتری نسل‌دومی» تولید می‌شود و بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ترانزیستور را روی سطح خود دارد. M2 همانند گذشته از حافظه‌ی یکپارچه بهره می‌برد؛ اما اکنون پهنای باند آن با بهبودی ۵۰ درصدی به ۱۰۰ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد. تراشه‌ی جدید اپل برخلاف نسل گذشته که به پشتیبانی از ۱۶ گیگابایت رم محدود بود، اکنون با ۲۴ گیگابایت رم LPDDR5 با باس ۱۲۸ بیتی سازگاری دارد. تمام ماژول‌های روی تراشه از جمله CPU و GPU به این حافظه دسترسی دارند.

مشخصات فنی M2 دربرابر M1

پارامترها/تراشه

Apple M2

Apple M1

فرایند ساخت

۵ نانومتری نسل‌دومی TSMC

۵ نانومتری N5

TSMC

CPU

۴ هسته‌ی پرقدرت

۴ هسته‌ی کم‌مصرف

۴ هسته‌ی Firestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Icestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتز

حافظه‌ی کش

۱۲ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های پرقدرت

۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های کم‌مصرف

۱۲ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm

۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm

۱۲ مگابایت کش سیستمی برای کل تراشه

باس حافظه

۱۲۸ بیت

۱۲۸ بیت

DRAM

بالغ‌بر ۲۴ گیگابایت LPDDR5-6200

۸ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4x-4266

پهنای باند حافظه

۱۰۰ گیگابایت‌برثانیه

بالغ‌بر ۶۸٫۲ گیگابایت‌برثانیه

GPU

۸ یا ۱۰ هسته‌ی پردازش گرافیکی

۷ یا ۸ هسته‌ی پردازش گرافیکی

بالغ‌بر ۱۰۲۴ واحد محاسبات منطقی

۶۴ واحد مدیریت بافت

۳۲ واحد رندر خروجی

توان محاسباتی FP32 گرافیک

۳٫۶ ترافلاپس

۲٫۶ ترافلاپس

ویدئوی تحلیل عملکرد و ادعاهای اپل در خصوص تراشه M2

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

پردازنده ۸ هسته‌ای و گرافیک ۸ یا ۱۰ هسته‌ای

تراشه‌ی M2 همانند گذشته از ترکیب ۴ هسته‌ی کم‌مصرف و ۴ هسته‌ی پرقدرت به‌عنوان CPU استفاده می‌کند. اپل می‌گوید معماری هسته‌ها ارتقا یافته و کش L2 دردسترس برای هسته‌های پرقدرت از ۱۲ مگابایت به ۱۶ مگابایت رسیده است؛ اما مجموع هسته‌های کوچک‌تر کماکان از ۴ مگابایت کش L2 استفاده می‌کنند.

قدرت عملکرد M2 در برابر M1

کوپرتینونشین‌ها می‌گویند CPU به‌کاررفته در تراشه‌ی M2 با توان مصرفی یکسان با M1، بالغ‌بر ۱۸ درصد عملکرد سریع‌تری ارائه می‌دهد و از طرف دیگر درمقایسه‌با پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای Core i7-1260P با ۲۵ درصد توان مصرفی کمتر، ۸۷ درصد عملکرد بهتری را در اختیارتان می‌گذارد.

قدرت پردازش M2 در برابر اینتل

در شرایطی‌که تراشه‌ی M1 از پردازنده‌ی گرافیکی ۸ هسته‌ای قدرت می‌گرفت، نسل جدید اپل سیلیکون از گرافیک ۱۰ هسته‌ای استفاده می‌کند. اپل می‌گوید GPU به‌کاررفته در تراشه‌ی M2‌ از حافظه‌ی کش L2 بیشتری دارد و توان محاسباتی ۳٫۶ ترافلاپسی را روی اعدادی با ممیز شناور FP32 دراختیار کاربر می‌گذارد؛ بدین‌ترتیب توان محاسباتی M2 بهبود ۳۵ درصدی درمقایسه‌با M1‌ تجربه می‌کند.

بهبود ۱۸ و ۳۵ درصدی CPU و GPU

اپل می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در M2 می‌تواند توان محاسباتی گرافیک یکپارچه‌ی Core i7-1265U اینتل را با یک‌پنج توان مصرفی ارائه دهد و با حداکثر توان مصرفی خود (کمی بیش‌از ۱۵ وات) بالغ‌بر ۲٫۳ برابر سریع‌تر از آن ظاهر شود.

قدرت گرافیک M2 در برابر M1

تراشه‌ی M2 از نسل جدید ماژول‌های Secure Enclave و موتور پردازش عصبی را در دل خود دارد. موتور عصبی جدید و ۱۶ هسته‌ای M2 قابلیت انجام ۱۵٫۸ تریلیون عملیات‌برثانیه را دارد که بهبود ۴۰ درصدی در‌مقایسه‌با M1 ارائه می‌دهد. موتور Media در نسل جدید اپل سیلیکون اکنون قابلیت انکد و دی‌کد ویدئوهای ProRes را دارد و از پس پردازش ویدئوهای H.264 با وضوح 8K نیز برمی‌آید.

قدرت پردازش گرافیکی M2 در برابر اینتل

کوپرتینونشین‌ها در رویداد WWDC 2022 نسل جدید مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی را با تراشه‌ی M2 معرفی کردند؛ اما با توجه به روندی که در نسل گذشته شاهد بودیم، احتمالاً مک‌مینی، آیمک ۲۴ اینچی، آیپد پرو و آیپد ایر نیز در آینده به M2 مجهز خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات