رجزخوانی به سبک اپل: «قوی‌ترین پردازنده اندرویدی سال ۲۰۲۲ از پردازنده ۲۰۱۹ ما ضعیف‌تر است»

پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
اپل به‌هنگام معرفی A16 Bionic برای اشاره به بی‌رقیب بودن این SoC گفت قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایلی اندرویدی در سال ۲۰۲۲ از پردازنده‌ای که اپل در سال ۲۰۱۹ تولید کرده ضعیف‌تر است.
تبلیغات

مراسم مورد انتظار Far Out اپل سرانجام برگزار شد. اهالی کوپرتینو در این مراسم جدیدترین محصولات سری آیفون و اپل واچ را رونمایی کردند. آیفون‌های پرو نسل جدید برخلاف آیفون‌های استاندارد به تراشه‌ای مجهزند که اپل آن را پرقدرت‌ترین تراشه‌ی کلاس موبایل در تاریخ خطاب می‌کند.

به گزارش زومیت، دو گوشی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌عنوان جدیدترین پرچمداران اپل از پردازنده‌ی A16 Bionic بهره می‌گیرند. اپل می‌گوید A16 چند نسل جلوتر از رقبا است. این شرکت در مراسم Far Out برای رقبایش رجزخوانی کرد و گفت قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایلی اندرویدی در سال ۲۰۲۲ از پردازنده‌ی سال ۲۰۱۹ اپل ضعیف‌تر است.

طرح پردازنده تراشه Apple A16 Bionic اپل آیفون ۱۴ پرو مکس

اپل می‌گوید به‌لطف تراشه‌ی A16، آیفون‌های پرو نسل جدید انیمیشن‌های جذاب حفره‌ی کپسولی (Dynamic Island) را به نمایش می‌گذارند، شارژدهی یک‌روزه ارائه می‌دهند و عکاسی محاسباتی را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کنند.

واحد CPU در تراشه‌ی A16 با دو هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف، ۴۰ درصد سریع‌تر از «رقبا» است. اپل مستقیما به نام تراشه‌ی رقیب اشاره نکرده، اما احتمالاً منظورش Snapdragon 8+ Gen 1 کوالکام است که در پرچمداران اندرویدی از آن استفاده می‌شود.

براساس گفته‌ی اپل،‌ واحد گرافیکی در پردازنده‌ی A16 پنج هسته دارد و پهنای باند آن ۵۰ درصد بیشتر از نسل قبل است. A16 همچنین از موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای با توانایی پردازش تقریباً ۱۷ تریلیون عملیات‌برثانیه استفاده می‌کند.

پردازنده‌ی A16 Bionic همچون Snapdragon 8+ Gen 1 مبتنی‌بر لیتوگرافی چهار نانومتری است. اپل می‌گوید استفاده از این لیتوگرافی باعث شده بتواند ۱۶ میلیارد ترانزیستور در A16 جای دهد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات