تراشه ۴ نانومتری A16 Bionic با بهبود اندک عملکرد و ارتقای چشم‌گیر بهره‌وری معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
تراشه‌ی A16 Bionic با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC، بهبود اندک عملکرد و ارتقای بهره‌وری برای استفاده در خانواده‌ی آیفون ۱۴ پرو معرفی شد.
تبلیغات

اپل در رویداد Far Out از تراشه‌ی A16 Bionic برای گوشی‌های پرچم‌دار آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس پرده برداشت. تراشه‌ی A16 Bionic اپل برخلاف شایعات اولیه، از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC بهره می‌گیرد، این فرایند ساخت تفاوت فاحشی در تراکم ترانزیستور به‌وجود نمی‌آورد، از همین‌رو، تعداد ترانزیستورها در تراشه‌ی جدید اپل با بهبود ناچیز ۶ درصدی، از ۱۵ به ۱۶ میلیارد افزایش یافته است.

تراشه‌ی A16 Bionic مانند گذشته از پردازنده‌ی مرکزی ۶ هسته‌ای شامل ۲ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف بهره می‌برد. کوپرتینونشین‌ها درباره‌ی سطح بهبود عملکرد هسته‌ها به گفتن «هسته‌های پرقدرت سریع‌تر از A15 Bionic» بسنده کردند؛ اما مدعی شدند که هسته‌های پرقدرت ۲۰ درصد توان مصرفی کمتری درمقایسه‌با نمونه‌های به‌کاررفته در A15 دارند و هسته‌های کم‌مصرف نیز «یک‌سوم رقبا» توان مصرف می‌کنند. اپل می‌گوید CPU به‌کاررفته در A16 Bionic تا ۴۰ درصد سریع‌تر از «نزدیک‌ترین تراشه‌ی رقیب» است.

تراشه‌ی جدید اپل مانند نسل قبلی از واحد پردازش گرافیکی ۵ هسته‌ای قدرت می‌گیرد؛ اما در رویداد Far out به مقدار بهبود عملکرد GPU درمقایسه‌با نسل گذشته یا رقبا اشاره‌ای نشد. کوپرتینونشین‌ها از موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای A16 نیز صحبت کردند که با بهبود ناچیز ۷٫۵ درصدی درمقایسه‌با نسل گذشته، اکنون قابلیت انجام ۱۷ تریلیون عملیات‌برثانیه را دارد.

مشخصات تراشه A16 Bionic

اپل در رویداد Far out به افزایش ۵۰ درصدی پهنای باند حافظه در تراشه‌ی A16 اشاره داشت؛ موضوعی که به‌طور تلویحی، به ارتقای رم به‌کاررفته در آیفون ۱۴ پرو از LPDDR4X-4266 به LPDDR5-6400 اشاره دارد.

دیگر ویژگی‌های کلیدی A16 Bionic شامل، پردازنده‌ی به‌روزشده‌ی سیگنال تصویر (ISP) می‌شود؛ پردازنده‌ای که از عمده‌ی پردازش تصاویر ثبت‌شده با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو و فیلم‌برداری Cinematic با وضوح 4K برمی‌آید. اپل می‌گوید ISP‌ جدید با همراهی CPU و GPU و موتور پردازش عصبی، قابلیت انجام ۴ تریلیون عملیات‌برثانیه روی عکس‌ها را دارد.

علاوه‌براین، موتور نمایشگری در A16 Bionic تعبیه شده است تا نهایت حد روشنایی برابر با ۲۰۰۰ نیت، ویژگی نمایشگر همیشه روشن با نرخ نوسازی یک هرتز و قابلیت Anti-Aliasing برای صیقل‌دادن لبه‌های تصاویر خمیده را فراهم کند. یکی از ویژگی‌های کلیدی آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس با نام Dynamic Island معرفی شد که انیمیشن‌های آن به‌لطف وجود تراشه‌ی A16 بسیار روان و چشم‌نواز به‌نمایش درمی‌آیند.

همچنین، Secure Enclave موجود در تراشه‌ی A16 تمام داده‌های شخصی نظیر Face ID و مخاطبان، داده‌های پایش سلامت و... را به‌صروت رمزنگاری شده ذخیره می‌کند تا فقط ازطریق دستگاه آیفون دردسترس باشند.

ناگفته نماند که مدل‌های معمولی آیفون‌های جدید یعنی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس مجهز به تراشه A15 با GPU پنج هسته‌‌ای می‌شوند که سال گذشته در سری گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو شاهدش بودیم.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تراشه‌ی A16 Bionic اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات