آرم با هدف فسخ قرارداد ۱٫۴ میلیارد دلاری کوالکام و نوویا، از این دو شرکت شکایت کرد

پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آرم می‌گوید کوالکام با وجود تصاحب نوویا اجازه ندارد برای تولید تراشه از فناوری‌های این استارتاپ که نتیجه‌ی خلاقیت مهندسین آرم هستند استفاده کند.
تبلیغات

آرم با شکایت رسمی از کوالکام و نوویا (استارتاپی که در سال ۲۰۲۱ به تصاحب کوالکام درآمد) مدعی شده که این دو شرکت قراردادهایی را که با هدف استفاده از معماری آرم امضا شده‌اند نقض کرده‌اند. آرم می‌گوید مجوزهایی که تا پیش از تصاحب نوویا به این استارتاپ داده، اکنون به دلیل تبدیل شدن نوویا به یکی از زیرمجموعه‌های کوالکام اعتبار رسمی ندارند.

اگر آرم بتواند در دادگاه پیروز شود، احتمالاً کوالکام باید تمامی پروژه‌هایی را که با استفاده از مجوزهای مورد اشاره انجام داده است به پایان برساند. چنین اتفاقی قطعاً ضربه‌ی بزرگی به کوالکام می‌زند؛ مدیرعامل کوالکام گفته او و اعضای تیمش با استفاده از فناوری‌های نوویا به‌دنبال تولید نسل جدید پردازنده‌های کلاس دسکتاپ و سرور برای رقابت با بزرگان هستند.

کوالکام برخلاف شماری از شرکت‌ها، درباره‌ی برنامه‌هایی که برای آینده در سر می‌پروراند سکوت نمی‌کند. کوالکام تاکنون بارها به‌طور واضح اعلام کرده که نوویا بخش مهمی از آینده‌ی این شرکت را تشکیل می‌دهد. کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، اوایل سال جاری میلادی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ورج اعلام کرد تصاحب نوویا باعث می‌شود کوالکام «به بهترین تیم CPU در بازار» دسترسی داشته باشد. آمون اعتقاد دارد که کوالکام با بهره‌گیری از فناوری‌های نوویا می‌تواند در بازار پردازنده‌ی مرکزی پرقدرت‌ترین محصولات دنیا را بسازد. احتمالاً اولین پردازنده‌ای که درنتیجه‌ی همکاری کوالکام و نوویا ساخته می‌شود در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد.

آرم در شکایتی که علیه کوالکام و نوویا ثبت کرده است می‌گوید در سال ۲۰۱۹ مجوزهایی به نوویا داد تا این شرکت بتواند افزون‌بر استفاده‌ از پردازنده‌های آماده، توانایی تولید پردازنده‌های اختصاصی را نیز داشته باشد. آرم همچنین «به‌صورت اساسی، قاطعانه و ویژه» از نوویا حمایت کرده تا این استارتاپ بتواند پردازند‌ه‌هایی در کلاس سرور تولید کند.

آرم که یکی از محبوب‌ترین معماری‌های پردازشی دنیا محسوب می‌شود ازطریق اعطای مجوز به سایر شرکت‌ها درآمدزایی می‌کند. این شرکت بزرگ همچنین بخشی از درآمد محصولاتی نظیر دستگاه‌های پردازشی انویدیا و مک بوک ها و آیفون‌های اپل را که از معماری آرم استفاده می‌کنند به خود اختصاص می‌دهد (استارتاپ نوویا توسط افرادی بنیان‌گذاری شده که قبلاً در اپل روی پردازنده‌های سری A کار کرده‌اند).

آرم می‌گوید قرارداد ۱٫۴ میلیارد دلاری امضاشده توسط کوالکام و نوویا موضوعی مشکل‌ساز است. آرم به کوالکام گفته که بدون کسب مجوز اضافی نمی‌تواند از مجوزهایی که پیش‌تر نوویا تهیه کرده، استفاده کند. وکلای آرم می‌گویند بیش از ۶ ماه تلاش کرده‌اند مذاکراتی با کوالکام بر سر استفاده‌ی این شرکت از مجوزهای نوویا انجام دهند اما در نهایت این تلاش‌ها کار به جایی نبرده است.

آرم می‌گوید قراردادهایی را که با نوویا امضا کرده بود، در فوریه‌ی ۲۰۲۲ (بهمن و اسفند ۱۴۰۰) فسخ کرده است تا به کوالکام اعلام کند که اجازه‌ی استفاده از مجوزها را ندارد. براساس ادعای آرم، احتمالاً کوالکام در سکوت خبری به استفاده از مجوزهای نوویا ادامه داده و قصد دارد پردازنده‌هایی را که با فناوری‌های آرم تولید شده‌اند به فروش برساند.

وکیل کوالکام در بیانیه‌ای که برای رسانه‌ی ورج ارسال کرده می‌گوید آرم هیچ حقی ندارد که در نوآوری‌های کوالکام یا نوویا دخالت کند. کوالکام پیش‌تر قراردادهایی را با آرم برای تولید پردازنده امضا کرده، اما برخی از رسانه‌ها می‌گویند شرکت تحت مدیریت کریستیانو آمون به‌دنبال فروش پردازنده‌های کاملاً جدیدی در کلاس سرور است که درنتیجه‌ی تصاحب نوویا تولید شده‌اند. از آمازون به‌عنوان یکی از مشتریان احتمالی یاد می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات