اینتل برای تمرکز بیشتر روی تولید قراردادی تراشه یکی از مدیران سابق TSMC را استخدام کرد

شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل به‌تازگی یکی از مدیران پیشین TSMC را استخدام کرده است تا فعالیت خود درزمینه‌ی تولید قراردادی تراشه را گسترش دهد. سوک لی رهبری تیمی جدید را در اینتل برعهده می‌گیرد.
تبلیغات

به‌گزارش تامز هاردور، اینتل به‌تازگی سوک لی، از اعضای سابق شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) را استخدام کرده است تا وظیفه‌ی رهبری تیم جدید «دفتر فناوری اکوسیستم» را برعهده بگیرد. سوک لی قرار است ازطریق همکاری با شرکای تجاری جدید فعالیت‌های واحد Intel Foundry Services شامل کارخانه‌های تولید تراشه را گسترش دهد.

اینتل اعتقاد دارد که برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر باید اکوسیستم خود را گسترش دهد. سوک لی که اکنون به‌عنوان قائم‌مقام دفتر فناوری اکوسیستم در اینتل شناخته می‌شود، با انتشار پست جدیدی در لینکدین می‌گوید از استخدام در این شرکت بسیار هیجان‌زده است: «مشتاقم که به‌زودی شما را ملاقات کنم.»

اینتل پیش‌تر پروژه‌‌ای با عنوان «شتاب‌بخشی به واحد تجاری Foundry Services» راه‌اندازی کرده تا به طراحان تراشه ابزارهای تخصصی EDA (خودکارسازی طراحی الکترونیکی) ارائه دهد. این ابزارها به‌طور ویژه برای لیتوگرافی‌های اینتل بهینه شده‌اند. تا فوریه‌ی ۲۰۲۲ (بهمن و اسفند ۱۴۰۰)، ائتلاف شتاب‌بخشی به واحد تجاری Foundry Services تنها شامل ۱۷ عضو بود و سوک لی وظیفه دارد تعداد آن‌ها را افزایش دهد.

سوک لی در شرکت TSMC قائم‌مقام واحد تجاری مدیریت زیرساخت طراحی بود و مسئولیت سازمان‌دهی و توسعه‌ی پلتفرم OIP شرکت TSMC را برعهده داشت. OIP اکوسیستمی متشکل‌ از شرکت‌هایی است که به TSMC برای تولید تراشه‌هایش کمک می‌کنند. اکوسیستم OIP شامل تعداد زیادی شرکت است که به ابزارهای EDA، بلوک‌های IP، خدمات طراحی (فرانت اند و بک اند)، سرویس‌های پکیجینگ و سرویس‌های لجیستیک دسترسی دارند.

این اکوسیستم شرکت TSMC به چندین استارتاپ فعال در حوزه‌ی طراحی تراشه کمک کرده است تا به شرکت‌هایی فب‌لس تبدیل شوند (مانند Bitmain و Graphcore). اینتل سال گذشته هنگام آغاز به‌ کار پروژه‌ی شتاب‌بخشی به واحد تجاری Foundry Services، سرویس‌های چندان زیادی برای ارائه به شرکای تجاری خود نداشت؛ اما با گذشت زمان توانسته خدمات بیشتری به شرکت‌های دیگر ارائه دهد. اینتل فناوری‌های تولیدی خود را با توجه ویژه به محصولاتی توسعه می‌دهد که همه‌ساله روانه‌ی بازار می‌کند.

اینتل برای اطمینان از عرضه‌ی به موقع محصولات جدید تصمیم گرفت تیم توسعه‌ی لیتوگرافی را از تیم تولید CPU جدا کند؛ اما لیتوگرافی‌هایی که متخصصان این شرکت توسعه می‌دهند، عمدتاً بر محصولات خاصی نظیر هسته‌های CPU متمرکز هستند. ناگفته نماند اینتل قطعات سخت‌افزاری متنوعی دارد و فعالیتش صرفاً به تولید CPU خلاصه نمی‌شود. بسیاری از لیتوگرافی‌های اینتل مختص به پردازنده‌ی مرکزی هستند و استفاده از آن‌ها برای توسعه‌ی سیستم-روی-چیپ (SoC) شاید ازنظر اقتصادی و توان مصرفی چندان توجیه‌پذیر نباشد.

این نکته را فراموش نکنید که تولیدکنندگان پردازنده‌های اینتل همواره به‌طور مشابهی از ابزارهای اختصاصی EDA استفاده کرده‌اند. درواقع، شرکای تجاری تیم آبی برای تولید تراشه به استفاده از فناوری‌ها و لیتوگرافی‌های گران‌قیمت این شرکت مجبورند. اینتل بیش از یک سال است که با تمام توان خود مشغول بهینه‌سازی واحد تجاری Foundry Services است.

این شرکت نیروهای زیادی استخدام کرده و حتی سراغ خرید Tower Semiconductor نیز رفته است تا نیروهای بااستعداد بیشتری را به‌خدمت بگیرد. استخدام یکی از مدیران عالی‌رتبه‌ی TSMC اقدام مهمی است تا اینتل بتواند کسب‌و‌کار Foundry Services را بیش‌ازپیش گسترش دهد. به‌نظر می‌رسد اینتل درباره‌ی کسب‌و‌کار تولید قراردادی تراشه بسیار جدی‌تر از قبل است. سوک لی قبل از استخدام در TSMC در سال ۲۰۰۹، در شرکت‌های Synopsys و Cadence و Texas Instruments فعالیت کرده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات