مشخصات پردازنده‌های AMD EPYC Genoa با ۹۶ هسته و توان ۳۶۰ وات فاش شد

شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک افشاگر مشخصات فنی پردازنده‌های سری AMD EPYC Genoa را فاش کرده است. به‌نظر می‌رسد قوی‌ترین مدل ۹۶ هسته و ۱۹۲ ترد دارد.
تبلیغات

یکی از افشاگران حوزه‌ی سخت‌افزار در توییتر، به‌تازگی مشخصات پردازنده‌های سری AMD EPYC 9000 (خانواده‌ی Genoa) را که با معماری Zen 4 ساخته می‌شوند فاش کرده است. به‌نظر می‌رسد AMD در حال کار روی ۱۸ مدل مختلف از این پردازنده‌ها است که برخی از آن‌ها در مرحله‌ی نمونه‌ی مهندسی به سر می‌برند و برخی دیگر آماده‌ی تولید نهایی شده‌اند.

به گزارش ویدیوکاردز، پردازنده‌های سری AMD EPYC Genoa نیازمند سوکت جدیدی هستند که با نام SP5 شناخته می‌شود. این یعنی پشتیبانی بلندمدت AMD از سوکت SP3 در پردازنده‌های سری EPYC Milan به پایان رسیده و پردازنده‌های کلاس سرور جدید تیم قرمز سراغ سوکت LGA-6096 می‌روند.

استفاده از سوکت جدید باعث می‌شود پردازنده‌های AMD به توان حداکثر ۷۰۰ وات دست پیدا کنند، این در حالی است که سوکت SP3 توان حداکثر ۴۵۰ وات ارائه می‌داد. البته آن‌طور که کارشناسان می‌گویند توان طراحی حرارتی پیش‌فرض پردازنده‌های Genoa قرار است ۳۶۰ وات باشد.

مشخصات فنی منتسب به پردازنده‌های سری AMD EPYC Genoa

قوی‌ترین مدل از پردازنده‌های سری EPYC Genoa با ۹۶ هسته و ۱۹۲ ترد تولید می‌شود. افشاگران می‌گویند درحال‌حاضر تنها یک پردازنده با این تعداد هسته مراحل آزمایشی را گذرانده و آماده‌ی تولید نهایی شده که ظاهراً EPYC 9654P نام دارد. این پردازنده‌ی پرقدرت دارای سرعت کلاک ۲٫۰ تا ۲٫۱۵ گیگاهرتز خواهد بود و به‌صورت پیش‌فرض توان طراحی حرارتی ۳۶۰ وات خواهد داشت. گفته می‌شود ای ام دی یک نمونه‌ی مهندسی از پردازنده‌های جدیدیش را با توان حداکثر ۴۰۰ وات تولید کرده است. احتمال دارد این پردازنده، نمونه‌ی پیش‌تولید پردازنده‌ی 9654P باشد.

AMD در پردازنده‌های مختلف خانواده‌ی EPYC 9000 از تعداد متفاوتی هسته استفاده می‌کند و این خانواده قرار است شامل تراشه‌های ۹۶ هسته‌ای، ۶۴ هسته‌ای، ۴۸ هسته‌ای، ۳۲ هسته‌ای، ۲۴ هسته‌ای و حتی ۱۶ هسته‌ای باشد. هر کدام از این پردازنده‌ها دارای مقدار متفاوتی حافظه‌ی کش خواهند بود (از ۳۸۴ مگابایت تا صرفاً ۶۴ مگابایت).

گفته می‌شود پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای EPYC 9174F دارای بیشترین سرعت کلاک در خانواده‌ی EPYC 9000 خواهد بود (حداکثر ۳٫۸ گیگاهرتز) و به توان ۳۲۰ وات نیاز پیدا خواهد کرد. براساس اطلاعات رسمی، پردازنده‌های سری EPYC Genoa قرار است از سوکت SP5 و حافظه‌ی ۱۲ کاناله و استاندارد PCIe 5.0 و قابلیت Compute Express Link استفاده کنند.

پردازنده‌های سری AMD Genoa قرار است تا پیش از پایان سال جاری میلادی رونمایی شوند. این پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 4 که مخصوص دیتاسنترها هستند قاعدتاً باید در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ عرضه شوند، اما به‌نظر می‌رسد AMD آن‌ها را برای شماری از شرکای تجاری خود ارسال کرده است.

پردازنده‌های نسل چهارمی EPYC در قالب چهار خانواده‌ی Genoa و Genoa-X و Bergamo و Siena دردسترس قرار می‌گیرند و هر کدام از این پردازنده‌ها برای گروه خاصی از مشتریان عرضه می‌شوند. پردازنده‌های سری Bergamo در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند. پردازنده‌های سری Genoa-X و Siena نیز در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان AMD می‌رسند.

AMD احتمالاً پس از خانواده‌ی Genoa سراغ نسل پنجم پردازنده‌های سری EPYC با کدنام Turin خواهد رفت. این پردازنده‌ها با معماری Zen 5 و لیتوگرافی چهار نانومتری تولید خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات