AMD پردازنده های خانواده Genoa-X را معرفی کرد؛ ۹۶ هسته Zen 4 و سازگاری با سوکت SP5

جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD خانواده‌ی جدیدی از پردازنده‌های سرور را به‌صورت اولیه معرفی کرده که متکی‌بر سوکت SP5 هستند و در سال آینده‌ی میلادی با حداکثر ۹۶ هسته‌ی Zen 4 از راه می‌رسند.
تبلیغات

AMD با تولید نمونه‌های مدرن‌تر مبتنی‌بر معماری x86 به تدریج در حال افزایش سهم خود از بازار پردازنده‌های کلاس سرور است. تیم قرمز ساعاتی پیش اعلام کرد شماری از پردازنده‌های نسل چهارمی سری EPYC در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسند.

براساس آنچه AnandTech می‌نویسد پردازنده‌های جدید AMD به نام Genoa-X که بر رایانش فنی متمرکز هستند جایگزین مستقیم پردازنده‌های خانواده‌ی Milan-X EPYC محسوب می‌شوند. AMD می‌گوید پردازنده‌های Milan-X EPYC را فصل چهارم امسال دردسترس قرار می‌دهد.

پردازنده‌های جدید Genoa-X را می‌توانیم اساسا همان پردازنده‌های سری Genoa EPYC با بهره‌مندی از V-Cache به‌حساب بیاوریم. قوی‌ترین مدل از پردازنده‌های سری Genoa-X شامل ۹۶ هسته‌ی پنج نانومتری Zen 4 و یک گیگابایت (یا مقدار بیشتری) حافظه‌ی کش L3 به ازای هر سوکت خواهد بود.

می‌دانیم که Genoa-X قرار است همچون خانواده‌ی Genoa از سوکت جدید SP5 (یا همان LGA6096) استفاده کند و مجهز به ۱۲ کانال حافظه باشد. بدین ترتیب خانواده‌های Genoa و Genoa-X و Bergamo و Siena تحت پشتیبانی سوکت SP5 خواهند بود.

البته مشخص نیست کاربرانی که پردازنده‌ی خود را از Genoa به Genoa-X ارتقاء می‌دهند به مادربرد LGA6096 جدید نیاز پیدا می‌کنند یا سازگاری ازطریق به‌روزرسانی فرم‌ور ارائه می‌شود.

جزئیات اولیه پردازنده های AMD Genoa-X

پردازنده‌های خانواده‌ی Genoa-X به‌عنوان جایگزین خانواده‌ی Milan-X،‌ مشابه این پردازنده‌ها یک جامعه‌ی به‌خصوص را هدف قرار می‌دهند. AMD می‌گوید این پردازنده‌ها مخصوص تسک‌هایی هستند که می‌توانند از حافظه‌ی کش بسیار پرظرفیت منفعت ببرند. این تسک‌ها مواردی مثل پردازش‌های رایانش فنی و دیتابیس‌ها را شامل می‌شود.

انتظار داریم در آینده‌ای نه‌چندان دور جزئیات بیشتری درباره‌ی خانواده‌ی Genoa-X و قابلیت‌های به‌خصوص این پردازنده‌ها بشنویم. پردازنده‌های سری AMD Genoa-X در تاریخ نامشخصی در سال آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار می‌شود.

AMD در سال آینده پردازنده‌های سری Siena را نیز که برای رایانش لبه‌ای هوشمند بهینه شده‌اند عرضه می‌کند. پردازنده‌های این خانواده در قوی‌ترین کانفیگ مجهز به ۶۴ هسته‌ی Zen 4 و عملکرد به ازای هر وات بهینه‌تر خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات