با وجود شایعات حذف اگزینوس از پرچمدارها، سامسونگ Exynos 2300 را با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید می‌کند

یک‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهراً سامسونگ کار روی نسل بعدی پردازنده‌ی پرچم‌دار سری Exynos با لیتوگرافی ۳ نانومتری را آغاز کرده است.
تبلیغات

گزارشی که اوایل این هفته منتشر شد نشان می‌دهد سامسونگ کار روی نسل بعدی سیستم-روی-چیپ (SoC) پرچم‌دار Exynos را برای گوشی‌های هوشمند آغاز کرده است. این تراشه‌ی جدید با شماره مدل S5E9935 شناخته می‌شود و احتمال دارد با نام تجاری Exynos 2300 معرفی شود. به گفته‌ی رولند کوانت، افشاگر معروف خبرهای فناوری، نام رمز این پردازنده به‌طور داخلی در سامسونگ Quadra است.

آخرین گزارش منتشرشده هیچ اطلاعات دیگری درمورد پردازنده‌ی S5E9935 سامسونگ فاش نمی‌کند، اما نشان می‌دهد این شرکت همچنان تصمیم دارد گوشی‌های پرچم‌دار آینده‌اش را حداقل برای یک‌ سال دیگر با سیستم-روی-چیپ Exynos عرضه کند.

به گزارش AndroidHeadlines، اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع کره‌ی جنوبی حاکی از آن است سامسونگ احتمالاً از تراشه‌ی Exynos در پرچم‌داران سری گلکسی اس خود استفاده نخواهد کرد. این شرکت درحال توسعه‌ی پردازنده‌های سفارشی است که تا سال ۲۰۲۵ آماده خواهند شد و تا آن زمان گوشی‌های پرچم‌دار این برند از پردازنده‌های کوالکام و مدیاتک استفاده خواهند کرد.

بااین‌حال، توسعه‌ی تراشه‌ی پرچم‌دار جدید سری Exynos نشان می‌دهد غول فناوری کره‌ی جنوبی احتمالاً سری گلکسی اس ۲۳ را حداقل دربرخی از بازارها با این تراشه عرضه خواهد کرد. ظاهراً S5E9935 جایگزین مستقیم Exynos 2200 خواهد بود؛ سیستم-روی-چیپی که در برخی بازارها در گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲ مورد استفاده قرار گرفته است.

در این مرحله تقریباً می‌توان با اطمینان اعلام کرد S5E9935 یک تراشه‌ی سه نانومتری خواهد بود؛ هرچند این مورد هنوز رسماً تأیید نشده است. سامسونگ قبلاً اعلام کرده که تولید انبوه فرایند سه‌ نانومتری خود موسوم به GAA را اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد. این لیتوگرافی جدید نسبت به فرایند FinFET که درحال‌حاضر مورد استفاد قرار می‌گیرد، ازنظر عملکرد و کارایی به‌میزان درخورتوجهی بهبود خواهد یافت.

Exynos 2300 می‌تواند آخرین پردازنده‌ی سامسونگ تحت برند Exynos باشد

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شده، سامسونگ مراحل مقدماتی ساخت پردازنده‌های سفارشی برای گوشی‌های هوشمند گلکسی را آغاز کرده است. این شرکت تیمی متشکل از ۱۰۰۰ کارمند از بخش گوشی‌های هوشمند و واحد نیمه‌هادی خود را برای کار روی این پروژه آماده کرده است. پس از آماده شدن پردازنده‌های جدید، احتمالاً شاهد حذف برند Exynos خواهیم بود. البته تولید تراشه‌های مخصوص خودروهای هوشمند، مودم‌ها و سایر لوازم الکترونیکی تحت این برند همچنان ادامه خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات