افزایش سهم AMD در بازار با وجود افت شدید فروش پردازنده‌های دسکتاپ

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آمار نشان می‌دهد ابعاد بازار پردازنده‌های دسکتاپ در فصل اول ۲۰۲۲ کاهش بی‌سابقه‌ی ۳۰ درصدی تجربه کرده، اما AMD توانسته سهم خود را در بازار پردازنده‌های x86 افزایش دهد.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی Mercury Research به‌تازگی آمار بازار پردازنده‌‌های مرکزی در فصل اول ۲۰۲۲ را اعلام کرده است. تحلیلگر Mercury Research می‌گوید به‌غیر از حوزه‌ی اینترنت اشیا و سیستم-روی-چیپ، تمامی بخش‌های دیگر بازار پردازنده‌ی x86 با کاهش ابعاد مواجه شده است.

بیشترین افت در بازار CPUهای دسکتاپ دیده می‌شود، جایی که ظاهراً تعداد پردازنده‌های عرضه‌شده در فصل اول ۲۰۲۲ افت ۳۰ درصدی تجربه کرده است. این نخستین بار در تاریخ است که عرضه‌ی پردازند‌ه‌های دسکتاپ به‌صورت فصلی تا این حد افت می‌کند. آنچه در بازار پردازنده‌های دسکتاپ اتفاق افتاده در نگاه اول تغییری باورنکردنی است.

ای ام دی توانسته در فصل اول ۲۰۲۲ به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کند. آمار نشان می‌دهد AMD رکورد قبلی خود را باری دیگر جابه‌جا کرده و اکنون ۲۷٫۷ درصد از بازار پردازنده‌های x86 را دراختیار دارد. سهم AMD نسبت‌ به سال گذشته هفت درصد رشد کرده است.

براساس گزارش Tom's Hardware دو شرکت اینتل و AMD از افت نگران‌کننده‌ی عرضه‌ی پردازنده‌های کلاس دسکتاپ متضرر شده‌اند، اما سرعت افت فروش پردازنده‌های اینتل بیشتر AMD است و همین موضوع در نهایت به بالا رفتن سهم تیم قرمز منجر شد.

اینتل با وجود عملکرد ضعیف‌تر نسبت‌ به AMD همچنان توانسته کمی سهم خود را نسبت‌ به سال گذشته افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود کاهش ابعاد بازار پردازنده‌های دسکتاپ فعلاً ادامه پیدا کند.

AMD در بازار پردازنده‌های کلاس لپ‌تاپ نیز عملکرد خوبی از خود نشان داده و با کسب ۲۲٫۵ درصد از سهم بازار رکوردشکنی کرده است. البته در فصل اول ۲۰۲۲ ابعاد بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ نیز کاهش یافت و این موضوع دو شرکت اینتل و AMD را درگیر کرد.

اینتل و AMD اخیراً پردازنده‌های جدید کلاس لپ‌تاپ را معرفی کرده‌اند و در تلاش‌اند سهم خود را در بازار افزایش دهند. اوایل سال آینده پردازنده‌‌های Dragon Range ای ام دی با معماری Zen 4 به بازار عرضه خواهند شد و اینتل نیز در پی عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری HX است. بزرگ‌ترین تهدید برای دو شرکت اینتل و AMD، پردازنده‌های سری M1 اپل هستند.

مطابق آمار، AMD برای دوازدهمین فصل متوالی سهم خود را در بازار سرور افزایش داد و به ۱۱٫۶ درصد رساند. اینتل نیز عملکرد خوبی در بازار سرور دارد و می‌گوید عرضه‌ی پردازنده‌های پرقدرت سری Sapphire Rapids را به برخی از مشتریان منتخب آغاز کرده است.

Mercury Research می‌گوید پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم در مجموع ۱۱٫۳ درصد از بازار پردازنده‌های پی‌سی را دراختیار دارند. این عدد در فصل پایانی ۲۰۲۱ معادل ۱۰٫۳ درصد و در فصل اول ۲۰۲۱ معادل ۵٫۹ درصد بود. در فصل اول ۲۰۲۲ ابعاد بازار مک‌های اپل نیز کاهش یافت، اما کاهش ابعاد بازار پردازنده‌های x86 شدیدتر بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات