AMD پردازنده‌های Dragon Range را با هدف دستیابی به اوج عملکرد گیمینگ در لپ تاپ معرفی کرد

چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD مجموعه‌ای از پردازنده‌ها را با نام Dragon Range معرفی کرده است که متعلق‌ به خانواده‌ی Ryzen 7000 هستند و قرار است قدرت پردازشی زیادی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌ارمغان بیاورند.
تبلیغات

ای ام دی در سال ۲۰۲۰ برای اولین‌بار در تاریخ فعالیتش توانست در بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ درخشان‌تر از رقیب دیرینه‌اش، یعنی اینتل، ظاهر شود. تا پیش از عرضه‌ی Asus Zephyrus G14، هیچ لپ تاپی با پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی ساخت AMD ندیده بودیم که این‌قدر قدرتمند باشند.

از زمان عرضه‌ی Asus Zephyrus G14، بارها دیده‌ایم که پردازنده‌های AMD در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت و گیمینگ نیز حضور پیدا کرده‌اند؛ درحالی‌که قبلاً وقتی نام لپ تاپ مجهز به پردازنده‌ی AMD را می‌شنیدیم، یاد قیمت نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌ی محصولات می‌افتادیم.

AMD صبح امروز اعلام کرد که قصد دارد به پیشرفت‌های بیشتری درزمینه‌ی قطعات گیمینگ کلاس لپ تاپ دست پیدا کند. به‌نوشته‌ی The Verge، تیم قرمز اعلام کرده است مشغول کار روی نوعی پردازنده‌ی مرکزی جدیدی است که «اوج عملکرد گیمینگ» را هدف قرار می‌دهد و بیشترین تعداد هسته و ترد و کش را در تاریخ پردازنده‌های لپ تاپی این شرکت خواهد داشت.

سری جدید پردازنده‌های مرکزی AMD با کدنام Dragon Range شناخته می‌شود. این پردازنده‌ها توان طراحی حرارتی ۵۵ وات و بیشتر خواهند داشت. داشتن این TDP یعنی پردازنده‌های سری Dragon Range مصرف انرژی زیادی دارند؛ البته این موضوع برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چون این لپ‌تاپ‌ها در اکثر مواقع به پریز برق متصل‌اند.

اسلاید بالا نشان می‌دهد پردازنده‌های سری AMD Dragon Range مخصوص لپ‌تاپ‌هایی هستند که ضخامتشان حداقل به ۲۰ میلی‌متر می‌رسد. این در حالی است که پردازنده‌‌های Phoenix (با توان ۳۵ تا ۴۵ وات) به‌طور ویژه برای لپ‌تاپ‌هایی تولید می‌شوند که ضخامت کمتر از ۲۰ میلی‌متر دارند.

این دو خانواده از پردازنده‌ها در قالب مجموعه‌ی AMD Ryzen 7000 عرضه خواهند شد و در آن‌ها از معماری Zen 4 استفاده خواهد شد. به‌نظر می‌رسد پردازنده‌های سری Dragon Rang و Phoenix تا سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه نمی‌شوند. طبق آنچه در اسلاید بالا می‌بینیم، هسته‌های Zen 4 قرار است نخستین‌بار در پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Raphael ارائه شوند. این پردازنده‌ها تا پیش از پایان سال جاری میلادی عرضه خواهند شد.

AMD می‌گوید پردازنده‌های خانواده‌ی Dragon Range قرار است پسوند HS را یدک بکشند؛ بااین‌حال، توان ۵۵ وات بدین‌معنی نیست که این پردازنده‌ها هیچ تمرکزی روی مصرف بهینه‌ی انرژی ندارند. یکی از مدیران AMD می‌گوید پردازنده‌های جدید سری Dragon Range نسبتاً به پردازنده‌های هم‌سطح خود بسیار کم‌مصرف‌تر خواهند بود.

AMD فعلاً جزئیات فنی مربوط به پردازنده‌های Dragon Range را اعلام نکرده است؛ بنابراین، فعلاً نمی‌دانیم Dragon Range قرار است چه قابلیت‌های جدیدی داشته باشند که لپ‌تاپ‌های گیمینگ به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنند. این روزها لپ‌تاپ‌های گیمینگ غالباً از روی تراشه‌ی گرافیکی مقایسه می‌شوند. البته سرعت CPU هم اهمیت محسوسی دارد؛ به‌خصوص وقتی از مانیتوری با نرخ نوسازی چشمگیر استفاده می‌کنید.

AMD می‌گوید از آغاز فصل آینده قصد دارد در گزارش مالی‌اش، عملکرد بخش گیمینگ را جداگانه اعلام کند. درآمد این بخش شامل فروش تراشه به مایکروسافت و سونی و ولو (برای کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن و استیم دک) و فروش تراشه‌های گیمینگ کلاس لپ تاپ و دسکتاپ سری Radeon خواهد بود. به‌نظر می‌رسد پردازنده‌های مرکزی سری Ryzen قرار است همچنان زیرمجموعه‌ی واحد تجاری Client باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات