تراشه‌های لپ تاپی Alder Lake اینتل احتمالاً برخلاف انتظارات انرژی زیادی مصرف می‌کنند

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر پردازنده‌های Alder Lake هنوز بررسی نشده‌اند؛ اما مشخصات فنی آن‌ها نشان می‌دهد برخلاف وعده‌های اینتل، معماری ترکیبی Alder Lake باعث بهبود عمر باتری لپ‌تاپ نمی‌شود.
تبلیغات

پلتفرم ۲۰۲۲ اینتل که با نام آلدر لیک (Intel Alder Lake) شناخته می‌شود، از معماری ترکیبی استفاده می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، یکی از پلتفرم‌های مهم در تاریخ فعالیت این شرکت محسوب می‌شود. اینتل در تولید پردازنده‌های این خانواده سراغ هسته‌های تماماً مشابه نرفته و این بار ترکیبی از هسته‌های پرقدرت و هسته‌های کم‌مصرف را استفاده کرده است. این رویکرد در ساخت تراشه به اینتل امکان می‌دهد عملکرد چندهسته‌ای پردازنده‌هایش را تقویت کند و عمر باتری لپ‌تاپ را نیز بهبود دهد. اینتل در رقابت مستقیم با پردازنده‌های AMD Ryzen 6000 و پردازنده‌ی M1 اپل به چیزی بیشتر از افزایش قدرت پردازشی نیاز دارد.

بااین‌حال به‌گزارش NoteBookCheck، معماری ترکیبی اینتل درعمل نمی‌تواند به وعده‌های این شرکت درزمینه‌ی کم‌مصرف‌بودن پایبند بماند. تا لحظه‌ی نگارش این مقاله، کارشناسان بسیاری از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های آلدر لیک را بررسی نکرده‌اند و نمی‌توان به‌طور قطعی اظهارنظر کرد؛ اما مشخصات فنی لپ‌تاپ‌های نسل جدید لنوو نشان می‌دهد آلدر لیک نمی‌تواند عمر باتری را بهبود بخشد و برعکس، در مواقعی ممکن است حتی مصرف باتری را افزایش دهد.

برای نمونه، لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad X13 G2 را در نظر بگیرید. این لپ‌تاپ سال ۲۰۲۱ در آزمون MobileMark 2018 به شارژدهی ۱۴٫۵ ساعته با کمک باتری ۵۴٫۷ وات‌ساعتی دست پیدا کرد. مدل جدید این لپ‌تاپ ThinkPad X13 G3 نام دارد و کاملاً مشابه مدل قبلی است، با این تفاوت که از پردازنده‌ی نسل‌دوازدهمی Intel Core i5-1240P استفاده می‌کند. باتری این لپ‌تاپ در همان آزمون ۱۱٫۸ ساعت شارژدهی کرد.

آنچه برای ThinkPad X13 G3 رخ داده، اتفاقی نادر نیست. ThinkPad X1 Nano G2 تا ۱۱ ساعت در MobileMark 2018 شارژدهی می‌کند؛ اما مدل قبلی، یعنی X1 Nano G1، به شارژدهی ۱۳٫۶ ساعت دست پیدا می‌کرد. جالب است که مدل Nano G2 باتری پرظرفیت‌تری دارد (۴۹٫۴ وات‌ساعت دربرابر ۴۸ وات‌ساعت). اتفاق مشابهی را برای X1 Carbon G10 نیز شاهد هستیم. عمر باتری مدل قبلی این لپ‌تاپ ۱۶٫۷ ساعت بود؛ اما مدل جدید عمر باتری ۱۵ ساعت را ثبت کرده است.

اگر واقعاً شارژدهی لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های نسل جدید اینتل ضعیف‌تر از نسل قبل باشد، بازار واکنش مثبتی به این مسئله نشان نخواهد داد. فراموش نکنید پردازنده‌های بعدی اینتل، یعنی Raptor Lake (Alder Lake Refresh) قرار است از همان لیتوگرافی هفت‌نانومتری سری Alder Lake بهره بگیرند.

بدین‌ترتیب، پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۲۰۲۳ و عرضه‌ی پردازنده‌های سری Meteor Lake کاهش مصرف انرژی را شاهد نباشیم. گفتنی است Meteor Lake اولین معماری اینتل است که از فرایند جدید Intel 4 استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات