برخلاف گمانه‌زنی‌ها، پردازنده Ryzen 7 5800X3D به بیش از ۵ گیگاهرتز اورکلاک شد

یک‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم MSI به‌تازگی موفق شده است با اورکلاک کردن پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800X3D، فرکانس این تراشه را به بالای پنج گیگاهرتز برساند.
تبلیغات

تیم اورکلاک TSAIK از MSI موفق شده است فرکانس پردازنده‌ی Ryzen 7 5800X3D شرکت AMD را از نقطه‌ی عطف پنج گیگاهرتز بالاتر ببرد. قبل از عرضه‌ی این پردازنده، نگرانی‌های زیادی درمورد قابلیت اورکلاک این تراشه وجود داشت که باعث شده دستیابی به فرکانس‌های بالاتر روی آن، جذاب‌تر به‌نظر برسد.

به گزارش Tomshardware و با توجه به آمار ارائه‌شده توسط CPU-Z، تیم TSAIK موفق شده است فرکانس پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800X3D را به ۵٫۱۴۱۷۸ گیگاهرتز برساند. این دستاورد، رکورد جهانی قبلی را که توسط HWBot تأیید شده است، شکست. رکورد قبلی اورکلاک این پردازنده ۴٫۷۴ گیگاهرتز بود که توسط ScatterBencher ملقب به Massman انجام شد.

اطلاعات پیش‌زمینه‌ی زیادی درمورد فرایند اورکلاک ۵٫۱۴ گیگاهرتزی TSAIK از پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800X3D ارائه نشده؛ بااین‌حال، داده‌های CPU-Z نشان می‌دهد که این تیم از اورکلاک فرکانس پایه‌ی پردازنده (BCLK) ۱۱۳ مگاهرتز و ولتاژ هسته‌ی ۱٫۲۰ ولت استفاده کرده است. در مقام مقایسه، Massman از اورکلاک فرکانس پایه‌ی پردازنده ۱۰۴ مگاهرتز و ولتاژ هسته‌ی ۱٫۲۹۴ ولت بهره گرفته است.

آمار عملکرد Ryzen 7 5800X3D در CPU-Z

HWBot که دستیابی Massman به فرکانس ۴٫۷۴ گیگاهرتز را برای پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800X3D تأیید کرده، به مشکلات و خطرها بالقوه‌ی اورکلاک کردن این تراشه نیز اشاره کرده است. به‌طور خلاصه، اورکلاک فرکانس پایه‌ی پردازنده برای هر فرایند اورکلاک درخورتوجهی، چندان کاربردی نیست زیرا این اقدام علاوه‌بر پردازنده‌ی مرکزی بسیاری از اجزای دیگری را که به مادربرد متصل هستند، نیز اورکلاک می‌کند؛ این در حالی است که برخی از این اجزا برای بارهای کاری سنگین طراحی نشده‌اند. علاوه‌براین، اورکلاک فرکانس پایه‌ی پردازنده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات RTC شود و اگر BLCK را از محدوده‌ی ۱۰۰ مگاهرتز دور کنید، این اقدام بر ثبات سیستم تأثیر منفی خواهد داشت.

شاید به‌دلیل مشکلات ناشی از اورکلاک BCLK است که TSAIK هنوز رکورد جدید اورکلاک AMD Ryzen 7 5800X3D را برای وب‌سایت HWBot ارسال نکرده و صرفاً آمار CPU-Z را ارائه داده است. این در حالی است که TSAIK سابقه‌ی خوبی در ثبت عملکرد خود در HWBot دارد.

حضور در تیم MSI یعنی TSAIK به بهترین قطعات ساخته‌شده توسط این شرکت دسترسی دارد و مادربرد مورد استفاده برای رسیدن به فرکانس ۵٫۱۴ گیگاهرتز مدل MSI MEG X570 Godlike بوده است. این مادربرد از BIOS 1.G5T2 (AGESA 1.2.0.6 Patch C) استفاده می‌کند اما احتمال دارد MSI برای تسهیل فرایند اورکلاک، تغییرات آزمایش‌نشده‌ای را روی بایوس آن اعمال کرده باشد تا دستیابی به فرکانس بالاتر را روی پردازنده‌ی Ryzen 7 5800X3D برای تیم اورکلاک خود فراهم کند.

با توجه به فایل‌های به‌روزشده‌ی بایوس و تلاش‌های انجمن اورکلاک می‌توان انتظار داشت در هفته‌های آینده، شاهد رکوردهای اورکلاک و بنچمارک‌های غیرمنتظره‌ی بیشتری از پردازنده‌ی قدرتمند AMD Ryzen 7 5800X3D باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات