پردازنده‌های Ryzen 7000 سطح بی‌سابقه‌ای از اورکلاک را ارائه خواهند داد

پنج‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
AMD گفته است اورکلاک پردازنده‌های سری Ryzen 7000 دستیابی به فرکانسی را ممکن می‌کند که پیش‌تر نمونه‌ی آن را در CPUهای کلاس دسکتاپ مشاهده نکرده‌ایم.
تبلیغات

آن‌طور که دیجیتال ترندز می‌نویسد، AMD اعلام کرده نسل بعد پردازنده‌های مرکزی این شرکت یعنی سری رایزن ۷۰۰۰ (Ryzen 7000) با کدنام رافائل قرار است امکان اورکلاک را در سطحی بی‌سابقه ارائه دهند. پردازنده‌های این سری که مبتنی‌بر هسته‌های جدید ذن ۴ هستند به‌صورت پیش‌فرض به سرعت کلاک بوست بالایی دست پیدا می‌کنند، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد کاربران حرفه‌ای می‌توانند با اورکلاک این پردازنده‌ها به فرکانس بالاتری نیز برسند که خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود.

خبر اورکلاک پردازنده‌های سری رایزن 7000 نخستین بار در وبینار Meet The Experts شرکت AMD اعلام شد. ظاهراً تمرکز اصلی این وبینار روی رم DDR5 بوده است. تا به این لحظه محصولات AMD از رم DDR5 پشتیبانی نمی‌کنند، اما این وضعیت تا پیش از پایان امسال با رونمایی پردازنده‌های مصرفی سری Ryzen 7000 و پردازنده‌های کلاس دیتاسنتر EPYC Genoa تغییر می‌کند.

وبینار جدید AMD با وجود تمرکز روی حافظه، شامل جزئیات دیگری نیز بود. جوزف تائو، یکی از مهندسین AMD، اعلام کرد پردازنده‌های نسل بعد سری ذن ۴ به‌طور ویژه در بحث اورکلاک از خود برتری نشان خواهند داد. به گفته‌ی تائو اولین پلتفرم گیمینگ DDR5 شرکت AMD، پلتفرم رافائل است و به‌همین‌دلیل، تیم قرمز مانور ویژه‌ای روی آن می‌دهد.

مهندس AMD جزئیات دقیقی اعلام نکرده، اما گفته است: «سرعت‌هایی که قبلاً فکر می‌کردید امکان‌پذیر نیستند، ممکن است با این مشخصه‌ی اورکلاک [در سری رایزن ۷۰۰۰] ممکن شوند.»

شماری از پردازنده‌های رایزن 7000 قرار است به سرعت کلاک ۵٫۰ گیگاهرتز و حتی بیشتر برسند و ارائه‌ی قابلیت اورکلاک قطعاً به مذاق بسیاری از کاربران دسکتاپ خوش می‌آید. اکثر پردازنده‌های امروزی برای دستیابی به چنین فرکانس بالایی با دشواری زیادی مواجه می‌شوند، بااین‌حال به‌لطف دستیابی AMD به فناوری‌های جدید و مهاجرت به لیتوگرافی پنج نانومتری احتمالاً در آینده‌ی نه‌چندان دور فرکانس پنج گیگاهرتزی به اتفاقی معمول در دنیای پردازنده‌های دسکتاپ تبدیل خواهد شد.

گفته می‌شود AMD قصد دارد پروفایل حافظه‌ی شتاب‌یافته‌ی (RAMP) جدیدی را به پلتفرم مورد انتظار AM5 اضافه کند و احتمالاً نرم‌افزار Ryzen Master را نیز به‌روزرسانی می‌کند. این دو تغییر وقتی در کنار قدرت ارائه‌شده توسط پردازنده‌های رایزن 7000 قرار بگیرند احتمالاً دستیابی به فرکانسی را در پردازنده‌های کلاس دسکتاپ ممکن می‌کنند که نمونه‌ی آن را پیش‌تر ندیده‌ایم.

AMD اعلام کرده است با همکاری سامسونگ استفاده از رم DDR5 با ظرفیت DIMM حداکثر ۵۱۲ گیگابایت را در پلتفرم EPYC Genoa ممکن می‌کند. قبلاً اعلام شده است مادربردهای ساخته‌شده برای Genoa احتمالاً از حداکثر ۱۲ ترابایت رم پشتیبانی خواهند کرد.

مهاجرت به سوکت AM5 در پردازنده‌های کلاس دسکتاپ، حرکت بزرگ و مهمی است، چون پردازنده‌های سری رایزن 7000 سرانجام به انتظارات پایان می‌دهند و استفاده از استانداردهای DDR5 و PCIe Gen 5.0 را ممکن می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات