کوالکام پشتیبانی AV1 را به تراشه‌ی بعدی اسنپدراگون اضافه خواهد کرد

چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام تصمیم دارد نسل بعدی تراشه‌ی کوالکام را با پشتیبانی از کدک AV1 عرضه کند.
تبلیغات

پشتیبانی از کدک ویدئویی AV1 به‌تازگی درحال گسترش است. کواکلام احتمالاً یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی است که قصد دارد پشتیبانی از این کدک را در نسل بعدی تراشه‌های خود ارائه دهد. علاوه‌براین مرورگر فایرفاکس نیز به‌زودی از AV1 پشتیبانی خواهد کرد.

به گزارش تک‌اسپات، ماه گذشته برخی منابع در گفت‌وگو با وب‌سایت پروتکل اعلام کردند که نسل بعدی تراشه‌ی اسنپدراگون، اولین پردازنده‌ای خواهد بود که به‌طور بومی از قابلیت رمزگشایی AV1 پشیبانی خواهد کرد. انتظار می‌رود این تراشه با کد داخلی SM8550 عرضه شود و بنابراین محصولات مجهز به این پردازنده احتمالاً از سال آینده روانه‌ی بازار خواهند شد.

کدک AV1 از برخی کدک‌های دیگر مثل VP9 کارآمدتر است و برخلاف H.265، برای استفاده از آن نیاز به پرداخت حق امتیاز نیست. نقطه ضعف AV1 نیز این است که به‌سخت‌افزار قدرتمندتری نیاز دارد.

آلکس کاتوزیان مدیرکل کوالکام در گفت‌وگو با آناندتک گفت که سرعت این شرکت در پذیرش AV1 کم بوده است؛ زیرا فرایند ساخت تراشه‌های خود را از حدود دو یا سه سال قبل برنامه‌ریزی کرده است. وی همچنین تأیید کرد کوالکام درحال کار روی پشتیبانی از AV1 است ولی جزئیات دقیقی دراین رابطه ارائه نکرده است.

موزیلا نیز خود را برای پشتیبانی سخت‌افزاری از AV1 آماده می‌کند. هفته‌ی گذشته در یکی از گزارش‌های باگ ثبت شده در Bugzilla از این شرکت خواسته شده بود رمزگشایی AV1 را به فایرفاکس اضافه کند. این درحالی است که مرورگر فایرفاکس قبلا فقط از رمزگشایی نرم‌افزاری AV1 پشتیبانی می‌کرد.

موزیلا اواخر سال گذشته اعلام کرد AV1 در اولویت نیست؛ زیرا فقط حدود دودرصد از کاربرانش، سخت‌افزار موردنیاز برای پشتیبانی از رمزگشایی AV1 را دراختیار دارند. به گفته‌ی مایکروسافت، پشتیبانی از این کدک در ویندوز به جدیدترین نسل تراشه‌های انویدیا، اینتل یا AMD نیاز دارد. کاربران برای بهره گرفتن از این قابلیت به تراشه‌ی اینتل نسل یازدهم یا جدیدتر، تراشه‌ی گرافیکی سری RTX 30 انویدیا یا یک تراشه‌ی گرافیکی سری AMD RX 6000 نیاز دارند.

گوگل سال گذشته پشتیبانی از AV1 را به یوتیوب اضافه کرد تا تولیدکنندگان سخت‌افزار نسبت به پذیرش این فناوری بیشتر ترغیب شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات