کوالکام بر بازار گوشی‌های بالای ۳۰۰ و مدیاتک بر بازار زیر ۳۰۰ دلار حکمرانی می‌کنند

سه‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارشی جدید، تراشه‌های کوالکام بر بازار گوشی‌های هوشمند بالای ۳۰۰ دلار تسلط دارد و پردازنده‌های مدیاتک نیز همچنان بیشترین سهم را در بازار گوشی‌های زیر ۲۹۹ دلار دارد.
تبلیغات

اخیراً اعلام شد که مدیاتک در سال ۲۰۲۱ با سهم ۴۶ درصدی از بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند اندروید، در جایگاه نخست این بازار قرار گرفته است و از رقیب خود یعنی کوالکام که سال گذشته ۳۵ درصد از سهم بازار را دراختیار داشت پیشی گرفت. اکنون شاید اینگونه تصور شود که سلطه‌ی کوالکام در فضای گوشی‌های اندرویدی به‌پایان رسیده است.

به گزارش گیزموچاینا، گزارش‌ منتشر شده توسط کانترپوینت نشان می‌دهد کوالکام، مدیاتک، اگزینوس، های‌سیلیکون و یونیسوک در بخش تأمین‌کنندگان تراشه‌های اندرویدی با بیشترین سهم بازار، پیشتاز هستند. بررسی‌های دقیق‌تر این گزارش نشان می‌دهد بیشترین سهم بازار مدیاتک درسال ۲۰۲۱ مربوط به دستگاه‌هایی با قیمت زیر ۲۹۹ دلار بوده که از تقاضای زیاد برای تراشه‌های دایمنسیتی ۸۰۰، دایمنسیتی ۷۰۰ و Helio حاصل شده‌ است. از سوی دیگر کوالکام با دراختیار داشتن حدود ۵۰ درصد از سهم بازار در تمام رده‌های قیمتی بالای ۳۰۰ دلار، بر بازار تراشه‌های پرچم‌دار میان‌رده و رده‌بالا تسلط دارد. البته سامسونگ در گروه قیمتی ۷۰۰ تا ۷۹۹ دلار با سهم ۴۶ درصدی در جایگاه نخست بازار قرار دارد.

سهم تراشه های اندروید در سال ۲۰۲۱

شاید این سؤال مطرح شود که چرا کوالکام از بازار تراشه‌های رده‌پایین فاصله گرفت و مدیاتک چگونه موفق شد بر این بازار تسلط یابد؟ کانترپوینت در گزارش خود اشاره می‌کند که دلیل این تغییرات در بازار، به‌دلیل مشکلات مربوط به کمبود جهانی تراشه‌ها است. ازآنجاکه کوالکام نمی‌تواند تأمین تراشه‌های خود را از TSMC و سامسونگ تضمین کند، این شرکت درعوض تمرکز خود را بر افزایش عرضه‌ی پردازنده‌های اسنپدراگون سری ۷۰۰ و ۸۰۰ قرار داده که باعث کسب درآمد و سود بیشتر برای این شرکت شده است.

از آنجاکه کوالکام در سال ۲۰۲۱ تراشه‌های سری ۴۰۰ و ۶۰۰ را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ ارائه نکرد، سازندگان گوشی‌های هوشمند تصمیم گرفتند برای گوشی های ارزان‌ قیمت خود به استفاده از تراشه‌های مدیاتک روی آورند. بدین‌ترتیب مدیاتک موفق شد در سال گذشته، پردازنده‌های قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه‌ی 5G را با سری دایمنسیتی ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ به‌بازار عرضه کند که می‌تواند عملکردی برابر و گاهی اوقات بهتر از پردازنده‌های رقیب در این بازه‌ی قیمتی ارائه دهد. حال با رونمایی از سیستم-روی-چیپ (SoC) سری دایمنسیتی ۸۰۰۰ و ۹۰۰۰ در سال ۲۰۲۲، انتظار داریم این شرکت بتواند سهم بازار خود را در دستگاه‌های رده‌بالای اندرویدی افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات