تراشه M2 Ultra احتمالاً دارای ۲۴ هسته CPU خواهد بود

شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با وجود گذشت تنها چند روز از معرفی تراشه M1 اولترا، اطلاعاتی منتشر شده است که نشان می‌دهد نسل بعدی این تراشه به ۲۴ هسته پردازنده مرکزی (CPU) مجهز خواهد بود.
تبلیغات

تراشه ام‌وان اولترا جدیدترین دستاورد پردازشی اپل محسوب می‌شود که به‌تازگی به‌عنوان قلب تپنده مک استودیو رونمایی شد. در حقیقت، تراشه یادشده یک SoC (سیستم-روی-چیپ) فوق‌العاده قدرتمند محسوب می‌شود که اساساً به‌واسطه رابط انقلابی اولترافیوژن (UltraFusion) از دو تراشه M1 Max تشکیل شده است: فناوری ویژه اتصال دو دای (Die) که به دو تراشه اجازه می‌دهد تا بدون تأخیر و به‌عنوان تراشه‌ای واحد با یکدیگر کار کنند و عملکرد پردازشی را به‌ سطوح جدیدی برسانند.

جالب است بدانید که اکنون اطلاعات جدیدی نیز از نسل دوم این تراشه منتشر شده و این در حالی است که مک استودیو با عرضه چندین هفته فاصله دارد. 9To5Mac با استناد به منابع ناشناس گزارش می‌دهد که تراشه M2 Ultra دارای ۲۴ هسته‌ی پردازشی خواهد بود. در مقام مقایسه، تراشه فعلی دارای ۲۰ هسته‌ی پردازشی متشکل از ۱۶ هسته‌ی قوی و ۴ هسته ضعیف است.

در این گزارش سایر اطلاعات نظیر نوع چینش هسته‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما گمان می‌کنیم ۲۰ هسته قدرتمند و ۴ هسته ضعیف چینش موسوم به Big.Little آرم را تشکیل می‌دهند. افزون‌براین، تراشه مذکور احتمالاً با فرایند ساخت چهار نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.

به‌طور کلی، لیتوگرافی و هسته‌های بیشتر و جدید بهبود عملکرد بسیار خوبی را نوید خواهند داد. این در حالی است که تراشه ام‌وان اولترا نیز در بنچمارک‌های اولیه عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و در آزمون چندهسته‌ای گیک‌بنچ ۵ توانسته امتیاز بیشتری را از تمامی تراشه‌های نسل دوازدهمی سری Core اینتل به‌دست آورد و حتی به پردازنده فوق‌حرفه‌ای و گران‌قیمت Ryzen Threadripper PRO 5975WX نزدیک شود!

به‌هرحال، مدت زیادی تا عرضه نسل بعدی تراشه ام‌وان اولترا باقی مانده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتشار اطلاعات موثق، این خبر را شایعه در نظر بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات