تراشه M1 Ultra در نتایج اولیه گیک‌بنچ پردازنده ۷ هزار دلاری اینتل را پشت سر می‌گذارد

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
جدیدترین نتایج رؤیت‌شده در بنچمارک گیک‌بنچ حاکی از آن است که تراشه ام‌وان اولترا توانسته قدرتمندترین پردازنده اینتلی در مک پرو را با فاصله درخورتوجهی شکست دهد.
تبلیغات

روز گذشته اپل در رویداد پیک پرفورمنس، از محصول جدیدی در خانواده مک با نام مک استودیو رونمایی کرد. جدیدترین رایانه رومیزی اپل در قلب خود پذیرای تراشه‌های بسیار قدرتمند ام‌وان مکس و ام‌وان اولترا است که در تعداد هسته‌های گرافیکی، پهنای باند و... تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد؛ اما به‌طورکلی طراحی هردو تراشه دو تراشه کاملاً یکسان است و زبان ساده، تراشه ام‌وان اولترا از دو تراشه ام‌وان مکس متشکل شده و تقریباً تمامی مشخصات را روی کاغذ تا دوبرابر ارتقاء می‌دهد. حال، نخستین بنچمارک‌های منتشرشده از مدل ام‌وان اولترا از عملکرد چندهسته‌ای بسیار چشمگیر آن حکایت دارد.

جالب است بدانید که اپل در وب‌سایتش تراشه جدید را با پردازنده ۱۶ هسته‌ای Xeon W اینتل در مک پرو مقایسه می‌کند. بااین‌حال، نتایج اولیه بنچمارک گیک‌بنچ نشان می‌دهد که تراشه M1 Ultra عملکرد به‌مراتب بهتری از پردازنده ۲۸ هسته‌ای Intel Xeon W دارد که برای تهیه آن باید ۷۰۰۰ دلار هزینه اضافی پرداخت کرد.

با استناد به جدیدترین نتایج منتشرشده در نسخه تحت وب گیک‌بنچ، تراشه ام‌وان اولترا امتیاز ۱،۷۹۳ را در بخش تک‌هسته‌ای از آن خود کرده که تقریباً مشابه تراشه M1 Max است؛ زیرا در حقیقت، تراشه‌های جدید اپل نسخه‌ی ارتقاءیافته از همان تراشه محسوب می‌شود و بیشترین تغییرات صورت‌گرفته به اضافه شدن هسته‌های بیشتر بازمی‌گردد؛ بخشی که قدرت خود را در آزمون‌های چندهسته‌ای نمایان می‌کند.

تراشه جدید اپل در آزمون چندهسته‌ای موفق به کسب امتیاز بسیار خوب ۲۴،۰۵۵ شده که نشان‌دهنده افزایش عملکرد درخورتوجه در مقایسه با امتیاز ۱۱،۵۴۲ تراشه ام‌وان مکس است. در مقام مقایسه، پردازنده Xeon W-3275M در آزمون چندهسته‌ای امتیاز ۱۹،۹۵۱ را کسب کرده؛ بدین معنی که که ام‌وان اولترا در آزمون یادشده حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از گران‌ترین CPU موجود برای مک پرو است.

به‌عبارتی دیگر، تراشه جدید کوپرتینویی‌ها تمامی کامپیوترهای مک، از جمله مدل‌های اینتلی را در پردازش‌های چندهسته‌ای خرد می‌کند. البته باید به این نکته توجه داشت که این نتایج نخستین بنچمارک‌های غیر رسمی از این تراشه محسوب می‌شوند و احتمالاً می‌توانند متفاوت با امتیاز نهایی باشند.

اعداد و ارقام یادشده حقیقتاً شگفت‌انگیز به‌ نظر می‌رسند؛ چراکه مک استودیو رقیب مستقیمی برای کامپیوتر گران‌قیمت اپل محسوب نمی‌شود. بااین‌حال، تراشه جدید به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند در ابعادی به کوچکی مک استودیو بدون هراس از مشکلات گرمایشی قدرتی باورنکردنی را ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات