بنچمارک‌های اولیه زومیت از ضعف فاحش گلکسی S22 اولترا مقابل آیفون ۱۳ پرو مکس خبر می‌دهد

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بنچمارک‌های اولیه ما نشان می‌دهد که گلکسی اس ۲۲ با بهره‌گیری از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک، پیشرفت درخور توجهی را در مقایسه با نسل گذشته تجربه نمی‌کند و از لحاظ پردازشی توان رقابت با تراشه‌های جدید اپل را ندارد.
تبلیغات

سامسونگ چندی پیش با برگزاری نخستین رویداد آنپکد ۲۰۲۲، جدیدترین خانواده از گوشی‌های پرچم‌دار خود را با نام گلکسی اس ۲۲ رونمایی کرد؛ گوشی‌هایی که طبق سنت همیشگی قلب تپنده‌ی آن‌ها را دو پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ (برای بازار جهانی) و اسنپدراگون ۸ نسل یک (برای بازار آمریکا، چین، هند، آفریقای شمالی و...) تشکیل می‌دهد. خوشبختانه اکنون ما در زومیت این امکان را داریم که نسخه اسنپدراگونِ جدیدترین دستاورد کره‌ای‌ها در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند را به‌صورت موشکافانه در معیارهایمان بررسی کنیم.

بنچمارک‌های پردازشی نخستین مؤلفه‌ای محسوب می‌شوند که می‌توانند دید مناسبی را از پیشرفت تراشه‌های جدید ارائه دهند. ما برای سنجش قدرت خام تراشه، گلکسی اس ۲۲ اولترا را در‌ مقابل آزمون‌های تک و چندهسته‌ای گیک‌بنچ پنج قرار دادیم؛ بنچمارکی که ادعا می‌کند تأثیر سیستم‌عامل و پلتفرم‌های مختلف را به حداقل می‌رساند. پس از تکرار بنچمارک‌ها، گران‌قیمت‌ترین گوشی کهکشانی موفق به کسب امتیاز ۱۲۳۹ در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۳۵۵۱ در آزمون چندهسته‌ای شد.

در مقام مقایسه، سال گذشته گلکسی اس ۲۱ اولترا مجهز به تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ در آزمون‌های ما موفق به کسب امتیاز تک‌هسته‌ای ۱۰۹۰ و چند‌هسته‌ای ۳۵۰۴ شده بود؛ ازاین‌رو، پرچم‌دار جدید سامسونگ پیشرفت تقریباً ۱۴٫۵ درصدی را در بخش تک‌هسته‌ای تجربه می‌کند؛ درحالی‌که بخش چند هسته‌ای به‌طرز ناامیدکننده‌ای تنها ۱٫۳ درصد در‌ مقایسه با نسل گذشته پشرفت داشته است.

پارامتر / مدل

گلکسی اس ۲۲ اولترا (اسنپدراگون ۸ نسل یک)

گلکسی اس ۲۱ اولترا (اگزینوس ۲۱۰۰)

آیفون ۱۳ پرو مکس (A15)

امتیاز تک‌هسته‌ای

۱۲۳۹

۱۰۹۰

۱۷۴۵

امتیاز چند‌هسته‌ای

۳۵۵۱

۳۵۰۴

۴۸۱۳

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

البته عملکرد ضعیف به اینجا ختم نمی‌شود و با در نظر گرفتن تراشه A15 متوجه می‌شویم که شکاف میان تراشه‌های اپل و کوالکام، امسال بیش از هر زمان دیگری است. بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس به ما نشان داد که تراشه A15 در آزمون تک‌هسته‌ای به امتیاز ۱۷۴۵ و در چندهسته‌ای به ۴۸۱۳ می‌رسد. به‌عبارتی‌دیگر، واحد پردازش مرکزی (CPU) تراشه A15 در آزمون تک‌هسته‌ای ۲۹ درصد عملکرد بهتری را در مقایسه‌‌ با اسنپدراگون ۸ نسل یک ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که در بخش چند هسته‌ای این اختلاف عملکرد به ۲۶ درصد می‌رسد.

بنچمارک / مدل

گلکسی اس ۲۲ اولترا (اسنپدراگون ۸ نسل یک)

گلکسی اس ۲۱ اولترا (اگزینوس ۲۱۰۰)

آیفون ۱۳ پرو مکس (A15)

Aztec Ruins High Tier Offscreen

۹۲ فریم‌برثانیه

۶۰ فریم‌برثانیه

۱۱۵ فریم‌برثانیه

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

در نهایت ما برای سنجش واحد پردازش گرافیکی (GPU) از بنچمارک GFX بهره گرفتیم. در آزمون Aztec Ruins، با فعال‌ بودن تنظیمات High Tier Offscreen تراشه‌ی سامسونگ به ۹۲ فریم‌برثانیه می‌رسد که در حقیقت پیشرفت خوبی را نسبت به گلکسی اس ۲۱ اولترا با ۶۰ فریم‌برثانیه را نوید می‌دهد؛ اما به‌ نظر می‌رسد که این تراشه همچنان در مقایسه با A15 Bionic محکوم به شکست است؛ چراکه تراشه اپل با ۲۰ درصد عملکرد بهتر، نرخ ۱۱۵ فریم‌بر‌ثانیه را دراختیار کاربر می‌گذارد!

همان‌طورکه مشخص است، گلکسی اس ۲۲ اولترا حداقل در بنچمارک‌های پردازشی عملکرد خیره‌کننده‌ای ارائه نمی‌دهد؛ اما بهتر است که منتظر بررسی نهایی ما با نمودارها و توضیحات جامع باشید تا با دید کامل به ضعف‌ها و نقاط قوت، بتوان به‌طور عادلانه‌ای نتیجه‌گیری کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات