اینتل: پردازنده‌های ما در سال گذشته نصف پردازنده‌های AMD باگ داشتند

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۲۱ حدوداً نصف پردازنده‌های ای‌‌ام‌دی باگ داشتند و بیشتر آسیب‌‌پذیری‌های پردازنده‌های گرافیکی این شرکت نیز به قطعات ای‌ام‌دی مربوط می‌شود.
تبلیغات

اینتل گزارشی جامع از آمار آسیب‌پذیری‌های امنیتی محصولات خود را در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد و به نظر می‌رسد که موضع‌گیری این شرکت در‌ مقابل ای‌ام‌دی بیشتر شده باشد. تیم ‌آبی در گزارش خود مجموعاً به ۱۶ آسیب‌‌پذیری اشاره کرد؛ تعداد باگ‌های سال گذشته‌ی رقیب اینتل، تقریباً دو برابر این عدد و ۳۱ مورد گزارش شده است.

به گزارش Techspot، تیم آبی در زمینه‌ی آسیب‌پذیری‌های پردازنده‌های گرافیکی پیشتاز بود، اما مقصر اصلی این آمار را به گردن ای‌ام‌دی می‌اندازد.

گزارش امنیتی محصولات اینتل در سال ۲۰۲۱ در آغاز با عنوان کردن اقدامات این شرکت برای کاهش ۲۲۶ مشکل امنیتی آغاز می‌شود. ۱۱۳ (معادل ۵۰ درصد) مورد از مجموع ۲۲۶ باگ در اکوسیستم اینتل را کارمندان داخلی خود شرکت و ۹۷ مورد (معادل ۴۳ درصد) را کاربران از‌ طریق برنامه‌ای برای پاداش در ازای کشف باگ گزارش کرده‌اند.

در بخشی از گزارش، اینتل به مقایسه‌ی تعداد شناسه‌های آسیب‌پذیر خود و ای‌ام‌دی پرداخته است. از میان ۱۶ آسیب‌پذیری ثبت‌شده‌ی پردازنده‌های اینتل، ۱۰ مورد توسط کارشناسان داخلی شرکت و شش مورد توسط کاربران گزارش شده؛ در‌ مقابل هر ۳۱ باگ گزارش‌‌شده‌ی در‌ مورد پردازنده‌های ای‌ام‌دی توسط تحقیقات خارجی کشف و طبقه‌بندی شده‌اند.

در بخش پردازنده‌های گرافیکی، اینتل در مجموع به ۵۱ آسیب‌پذیری عظیم اشاره می‌کند که از این تعداد ۳۶ مورد را کاربران و ۱۵ مورد را خود کارمندان این شرکت گزارش کرده‌اند. در‌ مقابل، آسیب‌پذیری‌های پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی در سال ۲۰۲۱ تنها به ۲۷ باگ گزارش شده است و می‌توان این‌طور برداشت کرد که در بخش پردازنده‌های گرافیکی، ای‌ام‌دی با اختلاف زیادی اینتل را شکست می‌دهد؛ اما اینتل ادعا می‌کند که منشأ ۲۳ مورد از این باگ‌ها به برخی پردازنده‌های Kaby Lake-G برمی‌گردد که از گرافیک RX Vega M رادئون ای‌ام‌دی استفاده کرده‌اند.

اینتل همچنین خاطرنشان می‌کند که هیچ‌کدام از شناسه‌های آسیب‌پذیر منتشرشده در گزارش سال ۲۰۲۱ ای‌ام‌دی توسط کارمندان داخلی خود شرکت گزارش نشده و تمام اطلاعات این گزارش توسط تحقیقات خارجی به دست آمده است.

اینتل یک هفته قبل از انتشار این گزارش، برنامه‌ی پاداش‌های کشف باگ خود را با به کارگیری گروه بااستعدادی از هکرهای نخبه، تحت عنوان Project Circuit Breaker گسترش داده بود. علاوه‌براین، پت گلسینگر، مدیرعامل این شرکت نیز به‌تازگی و در اظهاراتی تحقیرآمیز اعلام کرده بود که ای‌ام‌دی را عقب‌تر از خود می‌بیند و دیگر حتی احتمال این وجود ندارد که بتواند به اینتل نزدیک شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات