سیستم‌های مجهز به تراشه‌های سری آلدرلیک اینتل محتوای بلوری UHD را نمی‌توانند اجرا کنند

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
از‌این‌پس اجرای محتوای بلوری UHD روی سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های سری آلدرلیک اینتل امکان‌پذیر نخواهد بود.
تبلیغات

پس از تصمیم اینتل مبنی‌بر حذف سازگاری محافظ نرم‌افزاری (SGX) از پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدرلینک، جدیدترین تراشه‌های این شرکت دیگر نمی‌توانند دیسک‌های بلوری 4K را پخش کنند.

به‌گزارش دیجیتال ترندز، همان‌طور‌که Bleeping Computer هم اعلام کرده است، برگه‌های اطلاعات به‌روز‌شده‌ی اینتل اکنون SGX را به‌عنوان فناوری منسوخ‌شده نشان می‌دهد؛ درنتیجه، افرادی که رایانه‌های شخصی خود را به جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل مجهز کرده‌اند، فیلم‌های بلوری را نمی‌توانند با وضوح 4K روی سیستم خود پخش کنند.

اینتل علاوه‌بر حذف پشتیبانی SGX از تراشه‌های سری آلدرلیک، قابلیت پخش دیسک‌های بلوری را روی پردازنده‌های نسل یازدهم خود نیز حذف کرده است. Bleeping Computer اشاره کرده است که ناتوانی در پخش محتوای بلوری با دیسک‌هایی مرتبط است که به مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) نیاز دارند و از SGX به‌منظور ارائه‌ی عملکرد بهتر بهره می‌برند. شایان‌ ذکر است که اینتل از سال ۲۰۱۶ از دیسک‌های بلوری محافظت‌شده ازطریق تراشه‌های سری اسکای‌لیک پشتیبانی می‌کرد.

اینتل SGX را به‌عنوان فناوری‌ای توصیف می‌کند که با ترکیب لایه‌ی دفاعی اضافه، به‌ محافظت دربرابر بسیاری از تهداید‌های شناخته‌شده و فعال کمک می‌کند؛ اما برخی محققان نقص‌های امنیتی مختلفی در SGX کشف کرده‌اند که به سوءاستفاده از آن منجر شده است. Bleeping Computer چند نمونه از این سوءاستفاده‌ها را اعلام کرده است؛ ازجمله حمله‌ی Prime+Probe در سال ۲۰۱۷ و تزریق مقدار بار (LVI) و حمله‌ای که حافظه‌ی پنهان پردازنده‌ی مرکزی را هدف قرار می‌دهد.

در سال‌های اخیر، محبوبیت دیسک‌های بلوری کاهش یافته است؛ زیرا فناوری ذخیره‌سازی دیجیتال همچنان در حال تکامل است. به‌عنوان مثال، عرضه‌ی مدل‌های دیجیتال کنسول‌های بازی و موفقیت مداوم سرویس‌هایی مثل اکس‌باکس Game Pass، قابلیت فراوان محتوای دیجیتال را به‌خوبی نشان می‌دهد. علاوه‌براین، ارائه‌ی خدمات استریم آنلاین هزاران فیلم باکیفیت 4K با پرداخت هزینه‌های ماهانه، علاقه‌مندان به دیسک‌های فیزیکی بلوری را کاهش داده است.

درایوهای بلوری درمقایسه‌با اهمیتی که کاربران برای قطعات دیگر مثل درگاه‌های مجهز به جدیترین استانداردهای USB قائل هستند، دیگر در اولویت قرار ندارند. البته دیسک‌های بلوری درمقایسه‌با پخش جریانی محتوا، مزایایی هم دارند. کاربران برای پخش محتوای روی این دیسک‌ها نیازی به اتصال اینترنت ندارند و پخش محتوا از روی دیسک‌های بلوری نیز با هیچ تأخیری همراه نخواهد بود.

شایان‌ ذکر است برخی از فیلم‌ها با انقضای حق پخش، از سرویس‌های استریم آنلاین محتوا حذف می‌شوند؛ درحالیکه دیسک فیزیکی دائماً دردسترس کاربر خواهد بود. با‌‌‌توجه‌‌‌به آنچه گفته شد، افرادی که قصد دارند از دیسک‌های بلوری روی رایانه‌ی شخصی خود استفاده کنند، باید از یکی از پردازنده‌های محدوده‌ی ۷۰۰۰، ۸۰۰۰، ۹۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ اینتل بهره ببرند. تراشه‌های سری اسکای‌لیک ۶۰۰۰ از SGX پشتیبانی می‌کنند؛ اما کاربران بدون HDCP 2.2 احتمالاً با مشکل سازگاری HDMI 2.0 مواجه خواهند شد.

اینتل اخیرا مشکلات مربوط به DRM را رفع کرده است؛ مشکلی که باعث ازکارافتادن غیرمنتظره‌ی اجرای بازی‌های رایانه‌ای روی سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های آلدرلیک می‌شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات