پردازنده Core i5-12400 اینتل به ۵٫۲ گیگاهرتز اورکلاک شد

دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌ی معمولی Core i5-12400 به ۵٫۲ گیگاهرتز اورکلاک شد و در بنچمارک Cinebench، به ۳۳ درصد عملکرد بهتری دست یافت.
تبلیغات

سری پردازنده‌های non-K و ۶۵ واتی آلدر لیک معمولاً اولین انتخاب برای اورکلاک‌کردن محسوب نمی‌شوند؛ زیرا اورکلاک‌کردن این پردازنده‌ها به عواملی مانند مادربرد استفاده‌شده و پیکربندی ترکیبی پردازنده و مصرف انرژی زیاد پردازنده بستگی دارد.

به‌گزارش Videocradz، به‌نظر می‌رسد که اینتل این‌بار قابلیت اورکلاک‌کردن را برای جدیدترین پردازنده‌های non-K (بدون قابلیت اورکلاک) نسل‌دوازدهمی خود تسهیل کرده باشد؛ چراکه کاربری در یوتیوب به نام Der8auer موفق شد با اورکلاک فرکانس پردازشی پایه‌‌ی پردازنده‌ی Core i5-12400 را به ۵٫۲ گیگاهرتز و پردازنده‌ی Core i5-12600 را به ۵٫۱ گیگاهرتز برساند.

در پردازنده‌های آلدر لیک، فرکانس پردازشی پایه دیگر به اجزایی مانند رابط PCIe متصل نمی‌شود و مشکلات رایج قبلی برای اورکلاک‌کردن پردازنده از بین می‌روند؛ درنتیجه با دست‌کاری فرکانس پردازشی پایه، فرکانس پردازنده‌ی مدنظر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اورکلاک فرکانس پردازشی پایه در چه مادربردهایی امکان‌پذیر است؟

Der8auer اعلام کرد که قابلیت اورکلاک‌کردن با دست‌کاری فرکانس پردازشی پایه‌ی پردازنده‌های آلدر لیک در مادربردهای Z690 APEX و Z690 HERO ایسوس امکان‌پذیر است؛ اما این گزینه در مادربرد‌های دیگر دردسترس نیست. او معتقد است که این قابلیت فقط در مادربردهای پیشرفته‌ و گران‌قیمت مجهز به ژنراتور وجود دارد.

Der8auer موفق شد با افزایش فرکانس پردازشی پایه و ولتاژ، پردازنده‌ی Core i5-12400 را به ۵٫۲ گیگاهرتز اورکلاک کند. نکته‌ی جالب این است که او پردازنده‌ی Core i5-12600 را نیز براساس همان سیلیکون ۶ هسته‌ای Core i5-12400 آزمایش کرد؛ اما موفق نشد با اورکلاک این پردازنده را به فرکانس ۵٫۲ گیگاهرتز برساند و به ۵٫۱ گیگاهرتز بسنده کرد. انتظار می‌رفت Core i5-12600 به‌دلیل داشتن قطعه‌ی سیلیکونی مرغوب‌تر، نتیجه‌‌ی بهتری نیز در اورکلاک نشان دهد.

هر دو پردازنده در آزمون چند‌هسته‌ای Cinebench R20 افزایش عملکردی دورقمی نشان دادند؛ به‌گونه‌ای که پردازنده‌ی Core i5-12400 تقریباً ۳۳ درصد و پردازنده‌ی Core i5-12600 نیز ۱۶ درصد درمقایسه‌با تنظیمات کارخانه افزایش کارایی داشتند.

همچنین، پردازنده‌های اورکلاک‌شده‌ی non-K آلدر لیک اینتل در آزمون‌های گیمینگ بسته به بازی انتخابی می‌توانند رتبه‌‌ی اول یا رتبه‌ای در میانه‌های نمودار را کسب کنند.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که کدام مادربردهای ایسوس یا شرکت‌های دیگر از قابلیت اورکلاک فرکانس پردازشی پایه پشتیبانی می‌کنند و ممکن است این روش اورکلاک دسترسی بسیار محدودی داشته باشد؛ اما اگر قابلیت اورکلاک فرکانس پردازشی پایه زمانی در آینده بتواند در مادربردهای ارزان‌قیمت‌تر Z690 نیز استفاده شود، انتخاب بسیار جالبی برای بیلد‌های میان‌رده محسوب خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات