TSMC احتمالا قیمت تولید A16 را در فرایند ۴ نانومتری افزایش خواهد داد

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق شایعات، اپل طراحی پردازنده‌ی A16 را به‌پایان رسانده و TSMC نیز سفارش تولید آن را در فرایند ۴ نانومتری با قیمتی گران‌تر از قیمت توافق‌شده‌ی قبلی انجام می‌دهد.
تبلیغات

طبق گزارش‌های منتشرشده در ۲۴ آذر ۱۴۰۰، یک‌چهارم از کل درآمد TSMC به اپل اختصاص دارد و اپل با اختلاف زیادی در جایگاه اول فهرست ۱۰ مشتری برتر این تولید‌کننده‌ی مستقل قطعات نیمه‌هادی قرار دارد؛ به‌همین‌دلیل، TSMC نگاه ویژه‌ای به این شرکت فناوری چندملیتی دارد.

به‌گزارش wccftech، درحالی‌که TSMC برای تولید انبوه پردازنده‌ها در فرایند ۴ نانومتری آماده می‌شود، شایعاتی به‌گوش می‌رسد که از تکمیل طراحی پردازنده‌ی A16 اپل خبر می‌دهد. این پردازنده قرار است در آیفون‌های سری ۱۴ استفاده شود. با اینکه پیش‌تر اعلام شده بود تولید این پردازنده چند ماه دیگر تازه آغاز می‌شود، حالا ممکن است کل پروژه‌ی طراحی و تولید پردازنده‌ی A16 خیلی زودتر، ولی با هزینه‌ای بیشتر به‌پایان برسد.

اپل به احتمال زیاد برای تضمین ظرفیت تولید ۴ نانومتری، قیمت گران TSMC را می‌پذیرد

براساس اطلاعات منتشرشده‌ی قبلی، اپل قرار بود برای قدرت‌بخشیدن به پردازنده‌های A16 از فرایند ساخت ۴ نانومتری بهره ببرد. در این زمینه، کاربری در توییتر به نام سم به‌طور ضمنی اشاره کرد که توسعه‌ی پردازنده‌ی A16 اپل به‌آرامی در حال پیشرفت است. به‌گفته‌ی او، غول فناوری قیمت گران تعیین‌شده‌ی TSMC را برای تضمین ظرفیت تولید این سازنده پذیرفت. آمارهای جدید نشان می‌دهند TSMC بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ویفر سیلیکونی (تکه‌ی باریکی از ماده‌ی نیمه‌رسانا برای ساخت مدارهای الکتریکی) تولید خواهد کرد و اپل همه‌ی این تعداد را از حالا برای آیفون ۱۴ رزرو کرده است.

به‌جرئت می‌توان گفت که اپل می‌خواهد در زمان عرضه‌ی آیفون ۱۴ بر همه‌ی رقبایش برتری داشته باشد. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف نیز، شروع هرچه زودتر به تولید انبوه پردازنده‌ی A16 است و به‌نظر می‌رسد که در این راه تمام تلاش خود را خواهد کرد.

TSMC قبلا قیمت تراشه‌های ۵ نانومتری خود را برای اپل ۳ درصد افزایش داده بود و اپل نیز به‌اجبار برای تأمین میلیون‌ها تراشه‌ی سری A در گوشی‌های آینده‌ی خود، این افزایش قیمت را پذیرفت.

Samtweet

افشاگری که خبر افزایش قیمت تولید A16 را در فرایند ۴ نانومتری اعلام کرد، به‌مقدار دقیق این افزایش قیمت اشاره‌ای نکرد؛ اما باتوجه‌‌به دشوارتربودن تولید پردازنده در فرایند ۴ نانومتری درمقایسه‌با فرایند ۵ نانومتری، می‌توان انتظار داشت که این مقدار بیشتر از ۳ درصد قبلی باشد.

اگر شایعه‌ی افزایش قیمت TSMC برای پردازنده‌ی A16 حقیقت داشته باشد، به‌احتمال زیاد قیمت آیفون‌های سری ۱۴ نیز افزایش خواهد یافت. بدیهی است که بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی تخصصی محصولات نیمه‌رسانا به‌دلیل بحران کمبود تراشه‌ ناچار به افزایش قیمت برای مشتریان است و اپل نیز هرچقدر هم که نورچشمی TSMC باشد، از این افزایش قیمت در امان نیست. باید منتظر ماند و دید که این اتفاقات چقدر بر مشتریان تأثیر خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات