کمبود قطعات در بازار کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها سرانجام رو به بهبود است

یک‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نزدیک به دو سال است که کمبود مداوم قطعات، صنعت فناوری را تحت تأثیر قرار داده است، اما سرانجام به ‌نظر می‌رسد که خبرهای خوبی برای بازار کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها در راه باشد.
تبلیغات

تولیدات جهانی از مدت‌ها پیش به دلیل مشکلات لجستیکی و کاهش ظرفیت تولید تراشه‌‌ها و قطعات نیمه‌هادی با اختلال زیادی مواجه شده است‌. این بحران منجر به افزایش قیمت محصولات در صنعت فناوری یا کمیاب شدن آن‌ها شد؛ پس از به اوج رسیدن این بحران در اوت ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) سرانجام به‌‌ نظر می‌رسد که کمبود قطعات مورد نیاز برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تا حدی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش digitaltrends، بهبود نسبی بحران کمبود قطعات، باعث رونق و افزایش حجم حمل و نقل محصولات حوزه‌ی فناوری در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ (پاییز ۱۴۰۰)‌ شد؛ این بحران برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با گوشی‌ها نسبتاً ناچیز گزارش شده است.

در حال‌ حاضر، کنترلر PCIe 3.0 مربوط به SSDها همچنان تحت تأثیر بحران کمبود قطعات قرار دارد؛ طبق گزارش‌ها، دلیل این مشکل، تأخیر در انتقال پلتفرم آلدر لیک نسل دوازدهم اینتل است و ۸ تا ۱۲ هفته‌ تحویل این قطعات را به عقب می‌اندازد.

با‌ این‌‌ حال، زنجیره‌های تأمین قطعات دیگری مانند USB Type-C، وای‌فای و آی‌سی مدیریت انرژی (PMIC)، به تدریج رو به بهبود است و زمان تحویل تراشه نیز از اوت ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) تا به حال به کوتاه‌ترین حد خود رسیده است.

توزیع نابرابر منابع زنجیره‌ی تأمین کمبود اجزا و قطعات را تشدید کرده و هنوز هم به‌طور کامل بهبود پیدا نکرده است

طبق آمار معمولاً فروش کامپیوترها در سه‌ماهه‌ی اول سال کاهش قابل‌توجهی پیدا می‌کند، اما حالا که مشکلات زنجیره‌ی تأمین نشانه‌هایی از بهبود نشان می‌دهد، انتظار می‌رود فروش محموله‌های نوت‌بوک در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ (زمستان ۱۴۰۰) تنها ۵٫۱ درصد نسبت به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۱ (زمستان ۱۳۹۹) کاهش داشته باشد.

در بازار گوشی‌ها نیز اگرچه بحران کمبود قطعات به تدریج از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ (تابستان و پاییز ۱۴۰۰) تا حدودی کاهش یافته است، اما هنوز کمبود عرضه برای قطعات کلیدی وجود دارد. به‌عنوان مثال، در ‌حال ‌حاضر مدت زمان لازم برای تحویل تراشه‌های 4G، بین ۳۰ تا ۴۰ هفته و زمان انتظار برای ماژول‌های OLED DDIC و آی‌سی تاچ نیز به ۲۰ تا ۲۲ هفته رسیده است؛ هر دوی این قطعات تأثیر قابل‌توجهی بر بازار صنعت فناوری دارند.

بحران کمبود تراشه، صنایع دیگری مانند خودرو‌سازی یا تولید‌کنندگان کنسول‌های بازی را بسیار بیشتر از بازار کامپیوترها تحت تأثیر قرار داده و اسکالپرها نیز به این بحران دامن می‌زنند.

اسکالپرها معمولاً اولین کسانی هستند که محصولات و سخت‌افزارهای خاصی مانند کارت‌های گرافیکی را خریداری می‌کنند و آن‌ها را بعد از افزایش قابل‌توجه قیمت در بازارهای شخص ثالثی مانند eBay به فروش می‌رسانند.

با اینکه انویدیا زمان بهبود عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی این شرکت را نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ (تابستان و پاییز ۱۴۰۱) عنوان کرده، اینتل معتقد است که بحران کمبود تراشه تا پایان سال ۲۰۲۲ (پاییز ۱۴۰۰) ادامه دارد و این بحران در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) و با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا برای قطعات پایان خواهد یافت.

دیدگاه شما درباره‌ی زمان پایان بحران کمبود تراشه چیست؟ برآورد انویدیا را قبول دارید یا با اینتل هم‌عقیده هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات