پردازنده نسل‌دوازدهمی Celeron در آزمون تک‌هسته‌ای از Core i9-10900K پیشی می‌گیرد

پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
نتایج منتشرشده در بنچمارک گیک‌بنچ حاکی از آن است که تراشه نسل‌دوازدهمی سلرون متشکل از دو هسته می‌تواند در آزمون تک‌هسته‌ای تراشه‌ی قدرتمند Core i9-10900K را شکست دهد.
تبلیغات

اینتل به‌تازگی تراشه‌های نسل‌دوازدهمی خود را رونمایی کرده و در رویداد CES 2022 نیز، نخستین رایانه‌های شخصی مجهز به این تراشه‌های قدرتمند را شاهد بودیم. شواهد نشان می‌دهد که اینتل باردیگر به رقابت بازگشته است و پردازنده‌های جدید آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. حال، در جدیدترین نمونه، بنچمارک‌هایی منتسب به پردازنده‌ی Celeron G6900 در گیک‌بنچ دیده شده است که ظاهراً توانسته در آزمون تک‌هسته‌ای از پردازنده Core i9-10900K پیشی بگیرد.

جالب است بدانید که Celeron G6900 پایین‌رده‌ترین پردازنده‌ی نسل‌دوازدهمی اینتل محسوب می‌شود و در بطن آن فقط دو هسته و دو رشته جای می‌گیرد. هر دو هسته مبتنی‌بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و از نوع Golden Cove هستند. این پردازنده ۴ مگابایت حافظه‌ی نهان L3 و ۲/۵ مگابایت حافظه‌ی نهان L2 نیز دارد و می‌تواند سرعت کلاک نسبتاً خوبی تا ۳/۴ گیگاهرتز همراه با توان مصرفی ۴۶ وات داشته باشد.

بنچمارک منتسب به پردازنده‌ی Celeron G6900

درمقابل، Core i9-10900K پردازنده‌ی جدید به‌حساب نمی‌آید؛ اما همچنان CPU بسیار قدرتمند و گران است. این پردازنده با ۱۰ هسته و ۲۰ رشته و حداکثر فرکانس ۵/۳ گیگاهرتز، قیمتی نزدیک به ۵۰۰ دلار دارد که بسیار گران‌تر از قیمت ۴۲ دلاری پردازنده‌ی جدید سلرون است. طبیعتاً تراشه‌ی گران‌قیمت اینتل باید در بیشتر زمینه‌ها برتر باشد و بی‌شک با ۲۰ هسته‌ی پردازشی در آزمون چند‌هسته‌ای عملکرد بهتری ارائه دهد؛ بااین‌حال، در آزمون تک‌هسته‌ای اوضاع کمی متفاوت است و پردازنده‌ی سلرون می‌تواند با اندکی فاصله پردازنده‌ی Core i9 نسل‌دهمی را شکست دهد.

در بنچمارک تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ، Celeron G6900 امتیاز ۱۴۰۸ و در آزمون چندهسته‌ای امتیاز ۲۶۱۰ را ازآن خود می‌کند. این در حالی است که پردازنده‌ اینتل Core i9-10900K امتیاز ۱۳۹۳ را در آزمون تک‌هسته‌ای کسب می‌کند و در آزمون چند‌هسته‌ای نیز، به‌طور درخورتوجهی عملکرد بهتری دارد. به‌طورکلی، نتایج نشان می‌دهند که هسته‌های جدید Golden Cove اینتل چقدر قدرتمند هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات