مدل 3 و Y تسلا از این پس با تراشه رایزن و گرافیک ۱۰ ترافلاپسی AMD‌ عرضه می‌شوند

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تسلا تغییراتی در سخت‌افزار سیستم اطلاعات و سرگرمی مدل‌های 3 و Y ایجاد کرده و آن‌ها را به نسل جدید تراشه‌های Ryzen شرکت AMD مجهز می‌کند.
تبلیغات

حساب توییتری Teslascope، روز سه‌شنبه اعلام کرد که واحد کنترل رسانه (MCU) تسلا مدل 3 و مدل Y در سال ۲۰۲۲، به جدیدترین نسل از تراشه‌های Ryzen مجهز خواهد شد؛ درحالی‌که مدل‌های پیشین با تراشه‌ی Atom A3950 اینتل، راهی بازار می‌شدند.

پیش‌تر در زومیت خواندید که خودروهای تسلا مدل Y سال ۲۰۲۲ با پردازنده‌ی رایزن AMD عرضه می‌شوند. علاوه‌بر این AMD نیز در رویداد خرداد به‌صورت رسمی اعلام کرد که خودروهای مدل X و S تسلا از تراشه‌های گرافیکی شرکت با معماری RDNA2 استفاده خواهند کرد. طی این تصمیم، پردازنده‌های گرافیکی Navi 22 ،Navi 23 و Navi 24 در دو مدل تسلا جایگزین تراشه‌های اینتل شدند.

بنا به گفته‌های تسلا، قدرت گرافیکی سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید آن‌ها تا ۱۰ ترافلاپس خواهد بود که می‌تواند قدرتی مشابه کنسول‌های نسل نهمی مانند پلی‌استیشن ۵ ارائه دهد. با توجه به پشتیبانی این سیستم از کنترلرهای بی‌سیم، به‌راحتی می‌توانید روی صندلی خودروی خودران خود تکیه دهید و از انجام بازی مورد علاقه‌ی خود لذت ببرید. سیستم یادشده حتی توانایی اجرای بازی‌هایی چون Cybepunk 2077 را نیز دارد! با اینکه تسلا به‌صورت رسمی صحبتی از سخت‌افزار واحد کنترل رسانه‌ی نسل سوم (MCU 3) خود منتشر نکرد، اما پس از انتشار خبر، گمانه‌زنی‌ها برای استفاده‌ی تسلا از تراشه‌های گرافیکی Navi 23 افزایش یافت. طبق ویدئوهای منتشر شده، MCU 3 در مقایسه با MCU 2 حدود ۲ تا ۳ برابر سریع‌تر است.

مشخصات سیستم اطلاعات و سرگرمی تسلا مدل 3 و Y - عرضه شده در آمریکای شمالی

خودروهای مدل 3 و مدل Y تسلا که برای بازار اروپا عرضه می‌شود، در کنار استفاده از تراشه‌ی Ryzen شرکت AMD، انتظار می‌رود از باتری‌های 12V جدید نیز بهره ببرند. این مدل‌ها به‌زودی در بازار ایالات متحده ارائه می‌شوند.

انتظار می‌رود به دلیل استفاده از تراشه‌های AMD و باتری‌های 12V، عملکرد سیستم اطلاعات و سرگرمی تسلا مدل 3 و Y بسیار بهتر از نسل قبل باشد. این‌ها تغییراتی است که می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر از رانندگی مدرن را در اختیار کاربران قرار دهد.

تسلا همواره توجه ویژه‌ای به نمایشگر مرکزی خودروهای خود داشت؛ به‌طوری‌که نمونه‌ی این نمایشگر را در هیچ‌ یک از خودروهای دیگر نمی‌توان یافت. حتی گزارش شده است که تسلا خودروهایش را بر پایه‌ی سیستم اطلاعات و سرگرمی آن‌ها توسعه می‌دهد؛ موضوعی که به‌وضوح می‌تواند اهمیت این سیستم را نشان دهد. از این رو، افزایش سرعت و کارایی سیستم اطلاعات و سرگرمی با استفاده از تراشه‌های Ryzen می‌تواند به افزایش سطح رضایت کاربران از خودروهای خود بینجامد.

پیش‌تر تسلا در ارائه‌ی باتری‌های 12V برای خودروهای خود دچار مشکل شد و گزارش‌هایی نیز مبنی‌بر قدیمی بودن تکنولوژی این باتری‌ها منتشر شده بود. به‌ همین‌ دلیل، هنوز از عملکرد درست آن‌ها اطمینان نداریم و مشخص نیست که مثل گذشته با مشکل مواجه خواهند شد یا خیر.

نظر شما درباره‌ی کوچ تسلا به تراشه‌های ساخت AMD چیست؟ آیا اینتل می‌تواند بازهم اعتماد شرکت‌های مختلف را به سوی خود جلب کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات