TSMC برای تولید محصولات ۲ نانومتری در سال ۲۰۲۵ آماده است

جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
یکی از گام‌های نه‌چندان دور برای تحول کارایی تراشه‌ها، تولید آن‌ها با لیتوگرافی ۲ نانومتری است که TSMC را می‌توان بزرگ‌ترین مدعی آن دانست.
تبلیغات

طی سال‌های گذشته قطب‌های تولید تراشه در هر بخش از صنعت سعی کرده‌‌اند که از مزیت لیتوگرافی کمتر به نسبت رقبا بهره‌مند؛ فرمولی ساده که افزایش کارایی و کاهش مصرف را تا حد چشم‌گیری می‌تواند تضمین کند و حتی اینتل که سال‌ها در سطح ۱۴ نانومتر ثابت باقیمانده بود، سرانجام در دوازدهمین نسل پردازنده‌های دسکتاپ خود تسلیم شد و لیتوگرافی را از ۱۴ به ۱۰ نانومتر رساند؛ تغییری که به پیشرفت چشم‌گیر در عملکرد و کارایی منجر شد.

برخلاف اینتل سایر شرکت‌ها مانند AMD، انویدیا و اپل برای تحقق هدف کاهش لیتوگرافی باید از شرکت‌هایی مثل TSMC کمک بگیرند؛ این موضوع برای TSMC قابل پیش‌بینی بود؛ تایوانی‌ها پس از راه‌اندازی خط تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، حال به‌گزارش wccftech، تاسیسات تولید محصولات ۲ نانومتری خود را در زمینی پس از پارک ژونکه در تایچونگ قرار داده‌اند.

هزینه‌ی مالی تنها چالش تولید کارخانه‌‌ی جدید نیست و باید فضا و زمین لازم نیز دردسترس باشد. به‌گزارش Phonearena شرکت تایوانی TSMC، برای تولید کارخانه در شهر تایچونگ طی مذاکره با شهردار شیو ین لو ملزم به رعایت مقرراتی است که طی آن «اگر قیمت زمین در تایچونگ آسیب ببیند و افت کند هزینه پروژه به ۳۶٫۲ میلیارد دلار می‌رسد»؛ اما سایر مقامات مسئول صرف‌نظر از فرصت‌های شغلی و مزایای اقتصادی همچنان بابت مشکلات احتمالی برای محیط زیست نگران هستند؛ پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از محدودیت‌های زیست‌محیطی برای تولیدات TSMC نظیر بحران کم آبی تایوان وجود داشت.

ملاقات مقامات دولتی تایچونگ با مدیرعامل TSMC

در جمعه‌ای که گذشت (‌۳دی ۱۴۰۰) دکتر وی در نمایشی زنده با خانم لو شهردار گفتگویی داشت که طی آن پس از گفتگو درباره اشتغال و مزایای اقتصادی تأسیس کارخانه‌ی تولید تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC در تایچونگ، شهردار این شهر استفاده از نیروهای تجدیدپذیر را برای ساخت و فعالیت کارخانه توصیه کرد.

ملاقات مدیرعامل tsmc با شهردار

پس از پایان جلسه، مدیرعامل TSMC گفت‌وگویش با شهردار تایچونگ را کم‌اهمیت دانست و گفت در حال حاضر هیچ طرحی برای تأسیس کارخانه‌ی تولید تراشه‌های ۲ نانومتری نهایی شده و گفت‌وگوی دو نفر صرفاً بر سر کارخانه‌ی تولید ویفر TSMC بوده که هم‌اکنون نیز فعال است. مدیرعامل TSMC در بیانیه‌ی دیگر خاطرنشان کرد:

با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی عالی تایچونگ، این شهر انتخاب درستی برای گسترش ظرفیت تولید TSMC است.

رسانه‌های تایوانی با نگاهی به فهرست همراهان مدیرعامل TSMC از جمله مدیرعملیات تولید و مدیر برنامه‌ریزی سازمانی حدس می‌زنند که محوریت گفت‌وگوی مدیران TSMC با شهردار تایچونگ تأسیس دومین واحد تولید تراشه‌های ۲ نانومتری در تایچونگ باشد. آنچه جلسه‌ی اخیر را مشکوک می‌کند، به این موضوع بازمی‌گردد که مدیرعامل TSMC پیش‌تر با هیچ‌یک از مقامات محلی شهرهایی که کارخانه‌های TSMC در آن‌ها مستقر هستند، در همان مناطق گفت‌وگویی نداشته است.

کارخانه اصلی تولیدات ۲ نانومتری در شینشو

پس از آنکه TSMC قانع شد که کارخانه‌ی دومی برای تولید تراشه‌های ۲ نانومتری نیاز خواهد بود، امکانات زیاد تایچونگ از جمله مراکز خرید بزرگ، بیمارستان‌ها و مدارس، این شهر را در چشم غول تایوانی دنیای فناوری به گزینه‌ای جذاب بدل خواهد ساخت؛ اما احتمال دارد برای تولید محصولات ۲ نانومتری، کارخانه اصلی در شهر شینشو قرار گیرد. تایچونگ تنها شهری نیست که دسترسی مناسبی به منابع عظیم آب دارد (که یکی از مهم‌ترین منابع برای تولیدات TSMC است).

کارخانه اصلی تولید محصولات ۲نانومتری TSMC در شینشو روزانه به حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب نیاز دارد که حدود ۷۵ درصد از آن از منابع آبی خود شهر تأمین می‌شود.

کارخانه اصلی ۲ نانومتری TSMC روزانه ۱۰۰هزار مترمکعب آب نیاز دارد

سال گذشته تایوان بزرگ‌ترین خشکسالی را در ۷۳ سال اخیر خود تجربه کرد که به این علت TSMC مجبور شد آب‌های مقطر خالص را به کارخانه‌های خود هدایت کند. توجه داشته باشید که تولید هر تراشه به تنهایی ۱۰ گالن آب نیاز دارد و با توجه به مقیاس تولیدات شرکتی مانند TSMC، تقاضای بسیار عظیمی برای آب مقطر خالص به‌وجود می‌آید.

خشکسالی تایوان در یک دریاچه

برای پیش‌گیری از ایجاد معایب در تراشه‌ها،‌ آن‌ها را در اتاق‌های پاک و بدون ناخالصی‌ تولید می‌کنند. تمامی منابع آبی که استفاده می‌شود باید کاملاً خالص و بدون هرگونه عنصر و ماده ناخواسته‌ای باشد و همین نگرانی باعث شده است تا مقامات مسئول شینشو به‌دنبال جزئیات بیشتری از برنامه جدید بازیابی آب TSMC برای جلوگیری از اتلاف منابع آبی باشند.

تولید هر تراشه به تنهایی ۱۰ گالن آب نیاز دارد

انتظار می‌رود که TSMC مانند سامسونگ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ با انبوهی از سفارشات ۳ نانومتری مواجه شود؛ به‌همین تایوانی‌ها منظور عمده‌ی تولیدات ۲ نانومتری خود را به سال ۲۰۲۵ موکول کرده‌اند. با کاهش لیتوگرافی فضای بیشتری برای ترانزیستورها باقی می‌ماند که باعث افزایش تعداد آن‌ها نیز می‌شود، درنتیجه مصرف کاهش می‌یابد و عملکرد و بازدهی نهایی بیشتر می‌شود.

به‌نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۵ فرصت کافی برای عادی شدن وضعیت بازار مصرف تراشه‌ها فراهم شود؛ اما همچنان نارسایی‌ها و مشکلات بزرگی در مصرف وجود دارد که حتی شاید با توسعه‌ی فناوری‌های ساخت و رشد ظرفیت تولید هم نتوان به‌راحتی سال‌های قبل از ۲۰۲۰،‌ محصول مورد نظر را تهیه کرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های وابسته به صنایع تولید تراشه، کارت‌های گرافیک هستند که هم‌چنان با بحران کمبود و قیمت‌های غیرطبیعی مواجه هستند. این مشکل هرچند با شدت کمتر گریبان‌گیر کنسول‌های نسل نهمی و پس از آن خط تولید خودروهای هوشمند شده، دامنه‌ی وسیعی از مصرف‌کنندگان عادی بازار را دربرابر تب ماینینگ و وسوسه‌ی سودجویان قرار داده است.

باید دید آیا ظرفیت تولید آنقدر افزایش می‌یابد که بتواند پاسخ‌گوی نیاز تمام مصرف‌کنندگان و هم اشتهای بی‌پایان ماینرها باشد یا در این سه سال بالاخره با سقوط ارزش ارزهای دیجیتال مانند اتریوم،‌ تولیدکنندگان به منابع طبیعی کمتری برای تأمین تقاضا نیاز خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات