سهمیه‌بندی آب در تایوان احتمالا به تولید GPU و نمایشگر ضربه می‌زند

جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مقام‌های تایوان از تدوین طرحی برای سهمیه‌بندی آب خبر داده‌اند که از هفدهم فروردین امسال اجرایی می‌شود. این طرح ممکن است تولید پردازنده‌ی گرافیکی و صفحه‌نمایش را در تایوان با مشکل مواجه کند.
تبلیغات

خشک‌سالی‌ای که تایوان هم‌اکنون با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، مدتی است روی تولید تراشه‌هایی مثل پردازنده‌های گرافیکی و DRAM و دیگر قطعات اثر منفی گذاشته. در هفته‌های اخیر، آثار منفی خشک‌سالی تایوان روی صنعت نیمه‌هادی چندین‌بار در رسانه‌ها خبرساز شده است.

به‌نوشته‌ی تامز هاردور، به‌نظر می‌رسد شرایط قرار است بدتر شود؛ زیرا مقام‌های رسمی تایوان تصمیم گرفته‌اند از آوریل ۲۰۲۱ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) فرایند سهمیه‌بندی آب را در این کشور آغاز کنند. در‌حال‌حاضر، فرایند تولید تراشه و صفحه‌نمایش در تایوان به‌‌طورمعمول پیش می‌رود؛ چون شرکت‌هایی مثل TSMC و AU Optronics به‌میزان کافی آب برای فعالیت‌هایشان دریافت می‌کنند؛ بااین‌حال، هر لحظه ممکن است شرایط تغییر کند.

چهارشنبه‌ی گذشته، مقام‌های تایوان طرح جدیدی رسانه‌ای کردند که تلاش می‌کند آب ارائه‌شده به شرکت‌ها برای مصارف صنعتی را در بخش‌های مرکزی تایوان مثل تایچونگ و میائولی و چیانگوا کاهش دهد. به‌نوشته‌ی Nikkei Asia، آب ارائه‌شده به مصارف صنعتی در مناطق یادشده در ۶ آوریل ۲۰۲۱ (۱۷ فروردین ۱۴۰۰) ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مقام‌های تایوان برای کاهش بیشتر مصرف آب قصد دارند تأمین آب لوله‌کشی را در مناطق تایچونگ و میائولی و چیانگوا دو روز در هر هفته تعلیق کنند. البته این محدودیت‌های سرسختانه صرفا برای مردم اعمال می‌شود و شرکت‌های صنعتی را دربر نمی‌گیرد. مناطقی که در پوشش طرح جدید تایوان قرار می‌گیرند، باید از دیگر منابع نظیر کامیون‌های آب و منابع ذخیره‌ی آب محلی و آب زیرزمینی استفاده کنند. 

کارشناس تامز هاردور می‌گوید تولید تراشه و پنل‌های صفحه‌نمایش به حجم زیادی آب خالص نیاز دارد. بخشی از آب مصرف‌شده را می‌توان مجددا وارد چرخه‌ی کار کرد؛ اما تولیدکنندگان همچنان به تأمین‌کننده‌ای نیاز دارند که آب را مداوم به آن‌ها بدهد.

فرایند تولید مادربرد، کارت گرافیک، ماژول حافظه، درایو ذخیره‌سازی SSD و دیگر دستگاه‌های دارای برد مدار چاپی نیز با استفاده از حجم زیادی از آب انجام می‌شود؛ بااین‌حال، این فرایندهای تولیدی به‌طور‌کلی به آب بسیار کمتری درمقایسه‌با تولید تراشه و پنل صفحه‌نمایش نیاز دارند. 

وانگ یی‌فِنگ، معاون آژانس منابع آب در تایوان می‌گوید: «دامنه‌ی برنامه‌ی کاهش مصرف آب سازمان‌های علمی در تایچونگ و میائولی را شامل می‌شود. به شرکت‌هایی که در دامنه‌ی این طرح قرار می‌گیرند و ممکن است با قطعی دوروزه‌ی آب مواجه شوند، توصیه می‌کنیم آب را ذخیره یا از کامیون‌های حمل آب استفاده کنند.»

تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه و پنل صفحه‌نمایش در خارج از بخش مرکزی تایوان فعالیت می‌کنند. AUO ،Micron ،TSMC و Winbond کارخانه‌هایی در تایچونگ و Innolux و ‌GlobalWafers و Phison کارخانه‌هایی در میائولی دارند. TSMC می‌گوید محدودیت‌های جدید روی فعالیت‌های این شرکت در تایچونگ اثر نمی‌گذارد؛ زیرا قصد دارد استفاده از کامیون‌های حمل آب را افزایش دهد. به‌علاوه، TSMC از مدتی پیش فرایند حفر زمین برای دستیابی به آب زیرزمینی را آغاز کرده است. بلومبرگ می‌گوید با مایکرون برای کسب جزئیات بیشتر ارتباط برقرار کرده؛ اما این شرکت پاسخی نداده است. 

شرکت‌های AUO و Innolux که پنل صفحه‌نمایش تولید می‌کنند، برای سهمیه‌بندی سرسختانه‌تر نیز آماده هستند؛ زیرا طبق گزارش‌ها، این دو شرکت بخش اعظم آب استفاده‌شده را بازیافت می‌کنند. AUO و Innolux کامیون حمل آب نیز دارند و مراکزی برای ذخیره‌سازی آب احداث کرده‌اند.

به‌گفته‌ی پائول پنگ، رئیس هیئت‌مدیره‌ی AUO، این شرکت همچون Innolux قراردادهایی با شرکت‌های دارای کامیون حمل آب امضا کرده است؛ اما تا زمانی‌که مجبور نشود، از این روش استفاده می‌کنند. درادامه، پنگ از آماده‌بودن AUO خبر می‌دهد و می‌گوید در زیر تمامی کارخانه‌های این شرکت در تایوان مرکزی برای ذخیره‌سازی آب ساخته شده است و تعدادی از کارخانه‌ها می‌توانند حداکثر دَه روز بدون نیاز به هیچ منبع دیگری از آبی استفاده کنند که ذخیره کرده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات