اگزینوس ۲۲۰۰ احتمالا بهترین تراشه گوشی‌های اندوریدی نخواهد بود

دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
شواهد نشان می‌دهد که تراشه‌ی موردانتظار اگزینوس ۲۲۰۰ پیشرفت درخورتوجهی در بخش‌های CPU و GPU تجربه نمی‌کند؛ اما ظاهرا واحد پردازش عصبی آن ۱۱۷ درصد بهتر از نسل گذشته عمل خواهد کرد.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتظار، سامسونگ قرار است تراشه‌ی موردانتظار اگزینوس ۲۲۰۰ را در بطن گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی اس ۲۲ استفاده کند. این تراشه‌ برای نخستین‌بار به واحد پردازش گرافیکی AMD مجهز می‌شود. همکاری با AMD پیشرفت‌های فراوانی در عملکرد گرافیکی تراشه‌های سامسونگ نوید می‌دهد. بااین‌حال، افشاگری در توییتر با نام کاربری AhmedQwaider888 جزئیاتی از تراشه‌ی مذکور به‌اشتراک گذاشته است که احتمالا برخی از طرفداران را ناامید خواهد کرد.

در این گزارش، آمده است که عملکرد تراشه‌ی پرچم‌دار کره‌ای‌ها در بخش CPU تنها ۵ درصد و در بخش GPU تقریبا ۱۷ درصد بهبود یافته است‌. این در حالی است که تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ درمقایسه‌با اگزینوس ۹۹۰ در بخش پردازنده مرکزی ۳۰ درصد و در بخش واحد گرافیکی ۴۰ درصد افزایش عملکرد را تجربه می‌کرد. بنابراین، روی کاغذ به‌نظر می‌رسد که سامسونگ نه‌تنها پیشرفت خاصی در این زمینه به‌ارمغان نیاورده؛ بلکه میانگین رشد سالانه‌ی خود را نیز از دست داده است.

از این نکته نیز نباید غافل شد که SOC تنها بر بخش‌های CPU و GPU خلاصه نمی‌شود و ظاهرا تراشه‌ی جدید سامسونگ در بخش NPU (واحد پردازش عصبی) ۱۱۷ درصد عملکرد بهتری درمقایسه‌با نسل گذشته ارائه می‌دهد. پردازش هوش مصنوعی قوی‌تر می‌تواند دستیارهای صوتی مانند Bixby را سریع‌تر کند و متعابا تأثیر بسزایی بر پردازش تصاویر بگذارد.

بااین‌حال، تراشه‌های سامسونگ معمولا همیشه در بخش پردازش گرافیکی ضعف داشته‌اند و انتظار می‌رفت که همکاری با AMD این شکاف را از بین ببرد. به‌طورکلی، AMD تجربه‌ای در حوزه‌ی تراشه‌ی گوشی‌های هوشمند ندارد؛ ازاین‌رو، دور از انظار نیست که نخستین تراشه‌ی گرافیکی مشترک آن با سامسونگ انتظارها را چندان برآورده نکند.

به‌هرحال، در این مقطع نمی‌توان پیش‌داوری کرد و مشخص نیست که مشارکت با AMD به بخش تراشه‌ی سامسونگ کمک می‌کند یا خیر؛ بنابراین، بهتر است منتظر نخستین محصولات سامسونگ مجهز به تراشه‌ی یادشده بمانیم تا با بررسی آن‌ها، به نتیجه‌گیری بهتری دست یابیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات