اپل احتمالا تراشه‌های سری M را هر ۱۸ ماه یک بار به‌روز خواهد کرد

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق گزارش نشریه‌ی تایوانی کامریکال‌تایمز، اپل احتمالا هم‌سو با نقشه‌ی راهش، تراشه‌های سری M را هر ۱۸ ماه یک بار به‌روز خواهد کرد.
تبلیغات

سال گذشته میلادی، اپل نخستین نسل تراشه‌های کلاس دسکتاپ خود را برای استفاده در کامپیوترهای مک رونمایی کرد. تراشه‌های یادشده سری M نام دارند و در مدت دو سال به‌کلی جایگزین تراشه‌های اینتل مبتنی‌بر معماری x86 می‌شوند.

غول دنیای فناوری اخیرا دو تراشه M1 و M1 مکس را نیز برای نوت‌بوک‌های حرفه‌اش معرفی کرده است؛ اما در‌حقیقت، تراشه‌های مذکور مدل‌های میان‌نسلی و تقویت‌شده‌ی تراشه سال گذشته اپل محسوب می‌شوند و این شرکت پس از گذشت یک‌ سال، نسل جدید آن‌ها را رونمایی و در محصولی استفاده نکرده است.

به‌نظر می‌رسد که این تراشه‌های به‌‌اندازه‌ای قدرتمند عمل کرده‌اند که اپل قصد دارد نسل جدید آن‌ها را هر ۱۸ ماه یک‌ بار رونمایی کند. این در حالی است که معمولا تراشه‌های سری A استفاده‌شده در گوشی‌های آیفون سالانه به‌روز می‌شوند.

گزارشی جدید از منابع تایوانی نشان می‌دهد که نسل بعدی تراشه‌ی اپل سیلیکون (M2) با نام رمز Staten در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ رونمایی خواهد شد. افزون‌براین، انتظار می‌رود تراشه‌های «M2‌ Pro» و «‌M2‌ Max» با نام رمز «Rhodes» در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ معرفی شوند.

با استناد به منابع نزدیک به زنجیره‌ی تأمین، پردازنده‌های سری M2 اپل همگی با فرایند چهار‌نانومتری ساخته و پس از چرخه‌ی ۱۸ ماهه به پردازنده‌های سری M3 با فرایند ساخت سه‌نانومتری به‌روز می‌شوند.

گفتنی است اپل پیش از گذار به تراشه‌های سفارشی خود، مجبور بود بر تولیدات اینتل تکیه کند که معمولا بازه‌ی مشخصی برای ارائه آن‌ها دردسترس نبود؛ اما اکنون این شرکت می‌تواند طبق برنامه‌ای مشخص و در زمان لازم، تراشه‌های جدید را در محصولاتش استفاده کند.

دراین‌میان، نکته‌ی مهم این است که کاربران معمولا کامپیوترهای مک را درمقایسه‌با گوشی‌های آیفون دیرتر به‌روز می‌کنند؛ بنابراین بازه‌ی ۱۸ ماهه برای نسل جدید تراشه‌های سری M بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد. طبق گزارش‌های قبلی، مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ نخستین کامپیوتر اپل خواهد بود که به تراشه‌ی M2 مجهز خواهد شد.

تراشه‌ی جدید مانند نسل گذشته‌ ممکن است ۸ هسته‌ی پردازشی (CPU) شامل ۴ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف داشته باشد، با این‌‌ تفاوت که هسته‌های یادشده از طراحی جدیدی برخوردار‌‌ند و قدرت بیشتری به‌ارمغان می‌آورند.

افزون‌براین، احتمالا پیکربندی جدید گرافیک تا ۱۰ هسته را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که تراشه‌ی M1 شامل دو گزینه‌ی گرافیکی ۷ و ۸ هسته‌ای است. البته پیش از مک‌بوک ایر، گفته می‌شود اپل نسل بعدی آی‌مک پرو را در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۲ رونمایی خواهد کرد.

از قرار معلوم، کامپیوتر چندمنظوره یادشده به تراشه‌ی ام‌وان مکس دئو متشکل از دو دای (Die) مجهز خواهد بود. هما‌ن‌طورکه از نام آن پیدا است، انتظار می‌رود از دو تراشه‌ی M1 Max تشکیل شده باشد و روی کاغذ بهبود عملکرد تقریبا دوبرابری را نوید می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات