TSMC تولید تراشه M3 اپل را با فناوری ۳ نانومتری آغاز کرده است

شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
با توجه به ارتباط نزدیک TSMC با اپل و اولویت تأمین قطعات نیمه‌هادی برای این شرکت، طبق گزارش‌ها TSMC تولید تراشه M3 اپل را با استفاده از فناوری ۳ نانومتری آغاز کرده است.
تبلیغات

قرار بود TSMC فرایند تولید ۳ نانومتری خود را از نیمه‌ی اول ۲۰۲۲ (اواخر ۱۴۰۰) شروع کند و حالا به گزارش ام‌اس‌پاور یوزر، این شرکت تایوانی تولید آزمایشی تراشه M3 اپل را با استفاده از این فناوری آغاز کرده است.

تی‌اس‌ام‌سی، باارزش‌ترین کمپانی تولیدکننده‌ی نیمه‌هادی در جهان، تولید آزمایشی تراشه‌های M3 اپل را در کارخانه فب 18 خود در جنوب تایوان آغاز کرده است و به‌نظر می‌رسد که این تراشه‌های ۳ نانومتری در سه‌ماهه‌ چهارم ۲۰۲۲ (اوایل ۱۴۰۱) به تولید انبوه برسند.

طبق گزارش‌ها TSMC هنوز ظرفیت لازم برای توسعه تراشه‌های M3 با فناوری ۳ نانومتری را برای نسل بعدی سری آیفون ندارد، اما اگر بتواند تا پایان سال ۲۰۲۲ (پاییز ۱۴۰۱) این تراشه‌ها را به تولید انبوه برساند، احتمالا آیفون‌های ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) و لپ‌تاپ‌های مک آن سال با تراشه A17 Bionic و تراشه‌های M3 اپل با فناوری ۳ نانومتری به بازار عرضه خواهند شد.

استفاده از فناوری ۳ نانومتری در تولید تراشه، باعث بهبود در عملکرد و بازدهی بهتر انرژی می‌شود؛ این فناوری می‌تواند پیشرفت‌های قابل‌توجهی مانند افزایش سرعت محاسباتی و بهبود عمر باتری را برای آیفون‌ها و لپ‌تاپ‌های مک به ارمغان آورد و به تولید لپ‌تاپ‌های باریک‌تر و سبک‌تر کمک کند.

علاوه بر اپل، کوالکام نیز به‌تازگی اسنپدراگون 8 نسل یک را با استفاده از فناوری ۴ نانومتری سامسونگ معرفی کرده است و اینتل هم قصد دارد در سال ۲۰۲۳ از فناوری ۳ نانومتری استفاده کند.

در همین حال، انتظار می‌رود اپل تراشه های فعلی خود را با استفاده از فرایند 4 نانومتری بهبود بخشد. تراشه‌های M2 و A16 Bionic آینده احتمالاً پیشرفت‌های جزئی ارائه خواهند کرد، درحالی‌که M3 ممکن است برای ارتقاهای قابل توجه رزرو شود.

اگر اپل و TSMC اقدامی در راستای تغییر زمان تولید انبوه تراشه M3 انجام ندهند، اپل تراشه‌های فعلی خود را با استفاده از فرایند ۴ نانومتری بهبود خواهد داد و تراشه‌های M2 و A16 Bionic سال آینده به احتمال زیاد با بهبود‌هایی جزئی ارائه خواهند شد.

شما درباره تولید تراشه‌های M3 با فناوری ۳ نانومتری چه دیدگاهی دارید؟ آیا اپل موفق خواهد شد برای تولید آیفون ۱۴ از این تراشه‌ها استفاده کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات