پردازنده‌ی اسنپدراگون 8CX نسل سوم برای نسل بعدی رایانه‌های ویندوز مبتنی بر معماری آرم معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام درجریان برگزاری اجلاس سالانه‌ی فناوری اسنپدراگون، از محصولات جدیدی رونمایی کرده است. این شرکت اکنون پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx نسل سوم را هم به‌طور رسمی معرفی کرده است؛ تراشه‌ای که برای استفاده در دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر معماری آرم طراحی شده است.
تبلیغات

کوالکام در رویداد سالانه‌ی فناوری خود از تراشه‌های پردازشی جدیدش رونمایی کرد. این شرکت اسنپدراگون ۸ نسل یک را برای گوشی‌های هوشمند و اسنپدراگون 7c پلاس نسل سه را برای لپ‌تاپ‌های رده‌پایین و کروم‌بوک‌ها معرفی کرده است. محصول دیگر کوالکام، پلتفرم محاسبانی اسنپدراگون 8cx نسل سه است که با توجه‌به نام آن، قرار است به‌عنوان نسل جدید اسنپدراگون 8cx نسل یک روانه‌ی بازار شود.

به گزارش گیزموچاینا، اسنپدراگون 8cx نسل سوم با فرایند پنج نانومتری و برای دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز مبتنی بر معماری آرم توسعه داده شده است. کوالکام اعلام کرده است عملکرد پردازش مرکزی و گرافیکی این تراشه نسبت به نسل قبل به‌ترتیب ۸۵ درصد و ۶۰ درصد بهبود یافته است.

اسنپدراگون 8cx نسل سوم از مودم X62، X55 و X55 5G کوالکام پشتیبانی می‌کند. مودم X65 امکان دانلود داده‌ها را با حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت برثانیه فراهم می‌کند. همچنین حداکثر سرعت دانلود مودم X55 معادل ۷٫۵ گیگابیت برثانیه و نهایت سرعت دانلود X62 معادل ۴٫۴ گیگابیت برثانیه است.

اسنپدراگون 8cx نسل سه

این پردازنده از واحد پردازش سیگنال تصویر کوالکام موسوم به Spectra ISP بهره می‌برد. این واحد پردازشی امکان فوکوس بهتر، حفط تعادل سفیدی خودکار و نوردهی خودکار را در تماس‌های ویدئویی فراهم می‌کند. واحد پردازش تصویری تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx نسل سوم از دوربین تکی ۲۴ مگاپیکسلی و حداکثر چهار دوربین هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. این پردازنده همچنین امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K HDR با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را ارائه می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های مرتبط با تصویربرداری این تراشه می‌توان به امکان ثبت فیلم‌های صحنه‌آهسته با وضوح 720p و نرخ ۴۸۰ فریم‌برثانیه اشاره کرد.

اسنپدراگون 8cx نسل سه از حافظه‌های ذخیره‌سازی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند و این یعنی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی دستگاه‌های مجهز به این پردازنده بیشتر خواهد شد. این تراشه همچنین از Voice Suite کوالکام بهره می‌برد؛ قابلیتی که به حذف نویز و کاهش اِکو از صداهای ناخواسته‌ی پس‌زمینه کمک می‌کند.

کوالکام مدعی شده است که مصرف بهینه‌ی انرژی این پردازنده، باعث می‌شود عمر باتری دستگاه‌ها به چند روز افزایش یابد، اما جزئیات دیگری در این مورد در دسترس نیست. پیش‌بینی می‌شود رایانه‌های مجهز به اسنپدراگون 8cx نسل سوم در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار شود.

کوالکام همچنین درحال کار روی تراشه‌های نسل بعد خود برای رایانه‌های شخصی ویندوزی است که انتظار می‌رود این پردازنده‌ها از سال ۲۰۲۳ در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این پردازنده توسط Nuvia طراحی شده است؛ شرکتی که کوالکام آن‌ را اوایل سال جاری با قیمت ۱٫۴ میلیارد دلار خریداری کرده است. نسل بعدی تراشه‌های طراحی شده توسط Nuvia سال ۲۰۲۳ و با هدف رقابت با تراشه‌های سری M1 اپل روانه‌ی بازار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات