فورد برای مقابله با کمبود تراشه با GlobalFoundries همکاری می‌کند

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فورد اعلام کرد به‌منظور مقابله با مشکل بزرگ کمبود تراشه در جهان، با GlobalFoundries Inc همکاری می‌کند.
تبلیغات

همان‌طورکه وال‌استریت ژورنال برای اولین‌بار گزارش داد، یک سال پس از مسئله‌ی کمبود تراشه که به‌شدت بر تولید خودرو تأثیر گذاشته است، فورد اعلام کرده با سازنده‌ی تراشه GlobalFoundries Inc همکاری می‌کند.

به‌گزارش ورج، فورد بیانیه‌ای مطبوعاتی درباره‌ی این موضوع منتشر و در آن، به برنامه‌هایی برای «پیشبرد تولید نیمه‌هادی و توسعه‌ی فناوری در ایالات متحده‌ی آمریکا» اشاره کرده است. این دو شرکت اعلام کرده‌اند: «فرصت‌های توسعه‌یافته‌ی تولید نیمه‌رسانا را برای حمایت از صنعت خودرو بررسی خواهند کرد.»

مارک رویس، مدیر‌عامل جنرال‌موتورز، نیز در رویدادی گفت که شرکت او مشغول کار روی توسعه‌ی تراشه‌های جدید با همکاری بسیاری از شرکای دیگر مانند کوالکام و TSMC است. چاک گری، معاون بخش نرم‌افزار و کنترل خودروهای فورد نیز گفت: «احساس می‌کنیم واقعا می‌توانیم عملکرد محصول و استقلال فنی خود را هم‌زمان افزایش دهیم.»

GlobalFoundries در سال ۲۰۱۹ از ای‌ام‌دی جدا و در‌نهایت پس از TSMC و سامسونگ و UMC، به چهارمین تولیدکننده‌ی بزرگ نیمه‌هادی جهان تبدیل شد. این تولیدکننده برای شرکت‌های دیگری مانند ای‌ام‌دی و کوالکام و حتی سامسونگ تراشه می‌سازد.

در سال‌های اخیر، تقاضای صنعت خودرو برای تراشه به‌منظور تطبیق فناوری جدید در وسایل نقلیه افزایش یافته است. با‌این‌حال، بسیاری از شرکت‌ها مانند اپل یا انویدیا به فناوری قدیمی‌تر و ارزان‌تر متکی هستند و سفارش‌های کوچک‌تری انجام می‌دهند. آثار همه‌گیری کرونا و مشکلات متعدد دیگر در صنعت تولید تراشه‌ها ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد.

پس از معرفی F-150 الکتریکی در ماه می، جیم فارلی، مدیر‌عامل فورد، به ورج گفت برنامه‌اش برای رفع کمبود تراشه مستلزم اجرای مستقیم است. اکنون متوجه می‌شویم که او از این حرف چه منظوری داشته است. وی در‌این‌باره توضیح داد:

تعدادی از تولیدکنندگان تراشه و ریخته‌گری‌ها برای تولید این قطعات در ایالات متحده آمریکا تلاش زیادی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد همه‌ی این‌ها هنوز در ۱۰ سال گذشته هستند. کمبود تراشه‌ی امروز را چگونه حل می‌کنید؟ آیا تنها منتظر می‌مانید یا مراحلی وجود دارند که برای رفع این مشکل می‌توانید انجام دهید؟فکر می‌کنم مطمئنا کارهایی وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم تا وضعیت بهتر شود. ما درمقایسه‌با نیمه‌ی دوم سال اعتماد‌به‌نفس بیشتری داریم. وقتی با همکارانم در سیسکو و دل و سایر شرکت‌ها صحبت کردم، متوجه شدم که آن‌ها زنجیره‌ی تأمین را به‌طور کاملا متفاوتی با صنعت خودروسازی اداره می‌کنند. اکنون زمان آن فرارسیده است که ما هم به آن‌ها برسیم.

همچنین، او اشاره کرد که داشتن برنامه برای کمک به استقلال شرکت به‌معنای اضافه‌کردن متخصصان واقعی طراحی تراشه است. اگر شرکتی مانند تسلا باشید و تصمیم بگیرید نرم‌افزار خودرو‌ خود را برای کار روی تراشه‌های موجود بازنویسی کنید، داشتن دانش‌ نرم‌افزاری طراحی تراشه مفید خواهد بود. فارلی در اطلاعیه‌ای گفت: «این توافق، تنها آغاز و بخش مهمی از برنامه‌ی ما برای یکپارچه‌سازی فناوری‌ها و قابلیت‌های مهمی است که فورد را در آینده متمایز خواهد کرد.»

ماه فوریه، F-150 به‌دلیل کمبود تراشه‌ی جهانی به‌شدت آسیب دید؛ زیرا طبق گزارش‌ها، تولید محبوب‌ترین خودرو فورد به نصف کاهش یافت. چندین کارخانه‌ی فورد در آمریکای‌شمالی در سال جاری به‌دلیل این مشکلات تعطیل می‌شوند. اثرهای مشابه در سراسر صنعت با تعطیلی کارخانه و حذف ویژگی‌هایی مانند صندلی‌های گرم‌کن در کامیون‌های Chevy و صفحه‌نمایش لمسی در BMW و پورت‌های USB در برخی از تسلاها احساس شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات