کوالکام فقط مودم ۲۰‌ درصد آیفون‌ها را در سال ۲۰۲۳ تأمین خواهد کرد

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
با آماده‌شدن اپل برای عرضه‌ی تراشه‌های اختصاصی خود، کوالکام پیش‌بینی کرد تنها ۲۰ درصد از تراشه‌های مودم آیفون را در سال ۲۰۲۳ تأمین خواهد کرد.
تبلیغات

درحالی‌که چندی پیش افشای بخشی از قرارداد اپل و کوالکام از ادامه‌ی همکاری این دو شرکت در تأمین مودم‌های آیفون تا سال ۲۰۲۴ خبر می‌داد، آکاش پالخیوالا، مدیر مالی کوالکام، اعلام کرد این شرکت فقط ۲۰ درصد از تراشه‌های مودم گوشی آیفون را در سال ۲۰۲۳ تأمین خواهد کرد. به‌عبارت‌دیگر، ۲۰۲۳ آخرین سالی خواهد بود که این برند از انحصار تأمین مودم آیفون بهره خواهد برد.

اپل سال‌ها است که به‌منظور تولید تراشه‌های اختصاصی خود برای مودم آیفون تلاش می‌کند. گزارش‌های اخیر نیز حاکی از آن است که مودم‌های کوپرتینی‌ها با آیفون‌های ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد.

البته کوالکام اظهار کرد این درصد هنوز در حد پیش‌بینی برای برنامه‌ریزی‌های آینده است و قطعی نیست. با‌این‌حال، این خبر در حالی اعلام شد که این تراشه‌ساز مطرح به‌تازگی ادعا کرده است که پردازنده‌‌ی نسل بعدی‌اش برای رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۳ از تراشه‌های سری M اپل پیشی خواهد گرفت.

تراشه‌ی جدید مبتنی‌بر معماری آرم را تیم Nuvia طراحی خواهد کرد که کوالکام در اوایل سال جاری آن را به قیمت ۱٫۴ میلیارد دلار خریده بود. جالب است بدانید Nuvia را سه نفر از کارمندان سابق اپل تأسیس کرده‌اند که قبلا روی تراشه‌های سری A این شرکت کار کرده بودند.

تصمیم اپل به استفاده از مودم‌های اختصاصی خود در پی جدال حقوقی طولانی‌مدت این شرکت با کوالکام گرفته شد که در‌نهایت در سال ۲۰۱۹ حل‌و‌فصل شد. پس از این ماجرا، هر دو شرکت قرارداد همکاری چند‌ساله امضا کردند؛ چون اپل هنوز مجبور بود تراشه‌ مودم‌های آیفون را از کوالکام تأمین کند. حالا با تصمیم اپل به تولید مودم‌، این شرکت سرانجام در این حوزه مستقل خواهد شد و دوران انحصار کوالکام در این حوزه به‌پایان خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات