اپل تا سال ۲۰۲۴ از مودم‌های کوالکام استفاده می‌کند

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
افشای بخشی از قرارداد اپل و کوالکام مشخص کرده است که برنامه کوپرتینویی‌ها برای استفاده از مودم‌های کوالکام تا سال ۲۰۲۴ به چه صورت خواهد بود.
تبلیغات

اپل اولین گوشی هوشمند مبتنی بر ارتباطات 5G یعنی سری آیفون ۱۲ را چندی پیش به علاقه‌مندان معرفی کرد که مودم ایکس ۵۵ کوالکام را یدک می‌کشد؛ مودمی که هم‌اکنون در گوشی‌های هوشمند میان‌رده پریمیوم، بالارده و پرچم‌دار استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن همکاری نزدیک اپل و کوالکام و همچنین بستن قراردادی چندساله دور از انتظار نبود که کوپرتینویی‌ها در محصولات جدیدشان از مودم‌های ساخت کوالکام استفاده کنند.

بااین‌حال، اطلاعاتی از قرارداد دو شرکت در فضای مجازی قرار گرفته که برنامه اپل برای استفاده از مودم‌های ساخت کوالکام طی سال‌های آینده را برملا می‌سازد. اطلاعات ذکرشده که توسط افشاگری با حساب کاربری dnywlsh@ در توییتر قرار گرفته است، نشان می‌دهد که اپل تا سال ۲۰۲۴ در نظر دارد از مودم‌های ساخت شرکت کوالکام در محصولات آینده خود استفاده کند.

استفاده از مودم کوالکام در محصولات اپل

همانطور که در متن بالا اشاره شده است، اپل طبق برنامه‌ای که داشت از مودم ایکس ۵۵ کوالکام در محصولات جدید خود استفاده کرد. انتظار می‌رود از مودم ایکس ۵۵ در محصولاتی که تا ماه مه سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهند شد استفاده شود. مودم نسل جدید کوالکام که ایکس ۶۰ نام دارد و انتظار می‌رود در تراشه اسنپدراگون ۸۷۵ استفاده شود در محصولاتی از اپل به کار گرفته خواهد شد که طی بازه زمانی ژوئن ۲۰۲۱ تا مه ۲۰۲۲ روانه بازار شوند.

دو مودم معرفی‌نشده‌ی ایکس ۶۵ و ایکس ۷۰ کوالکام نیز طی بازه زمانی ژوئن ۲۰۲۲ تا مه ۲۰۲۴ در محصولات آتی کوپرتینویی‌ها استفاده خواهند شد. مودم ایکس ۵۵ کوالکام در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ معرفی شد و سپس شاهد استفاده آن در محصولات بالارده اندرویدی بودیم که از تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۶۵ قدرت می‌گرفتند. بااینکه مودم ایکس ۶۰ در فوریه ۲۰۲۰ رونمایی شد و اپل می‌توانست از آن در سری آیفون ۱۲ استفاده کند؛ اما اپل در نظر گرفت که طبق قرارداد خود با کوالکام پیش برود و از مودم ایکس ۵۵ در سری آیفون ۱۲ استفاده کند.

مودم ایکس ۶۰ در مقایسه با مودم ایکس ۵۵ از ۳۰ درصد انرژی کمتری استفاده می‌کند و به کار گرفتن از چنین مودمی که بر اساس لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شده، می‌توانست به آیفون ۱۲ و مدل‌های دیگر آن در مصرف کمتری انرژی و مدیریت بهتر انرژی موجود در باتری کمک شایانی کند. در هر صورت، انتظار می‌رود در آیفون‌های نسل بعدی از مودم ایکس ۶۰ استفاده شود.

نکته جالب در اسناد فاش‌شده، اشاره به دو مودم ایکس ۶۵ و ایکس ۷۰ است که برای اولین بار نام آن‌ها رسانه‌ای می‌شود. با توجه به نحوه نام‌گذاری مودم‌های کوالکام انتظار می‌رود که مودم‌های نسل بعدی از چنین اسامی برخوردار باشند؛ اما اسناد فاش‌شده، نام مودم‌های بعدی کوالکام را تایید کرده‌اند. از نظر عملکرد انتظار می‌رود مودم‌های نسل بعدی کوالکام از سرعت بالاتر و همچنین میزان مصرف انرژی کمتر نسبت به تراشه‌های فعلی کوالکام برخوردار باشند؛ اما باید دید که آیا این مودم‌ها با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید خواهند شد یا زمانی می‌رسد که اولین مودم‌ کوالکام با لیتوگرافی ۳ نانومتری برای گجت‌های قابل حمل معرفی شود.

درحالی‌که گزارش منتشرشده از ارتباط و همکاری بسیار نزدیک اپل و کوالکام خبر می‌دهد؛ اما کوپرتینویی‌ها تلاش‌هایی برای ساخت مودم 5G و مستقل شدن از تامین‌کنندگانی مانند کوالکام داشته‌اند. اپل در سال ۲۰۱۹ بخش تولید تراشه اینتل را خریداری کرد تا مودم‌های 5G خود را برای استفاده از محصولاتی مانند آیفون‌های جدید بسازد؛ اما افشای قرارداد چندسال کوپرتینویی‌ها با کوالکام نشان می‌دهد که حداقل برای سال‌های آینده چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد یا اپل به تولید تنها بخشی از مودم‌های مورد نیاز خود بسنده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات