اینتل احتمالا در نسل سیزدهم پردازنده‌های خود همچنان از DDR4 پشتیبانی خواهد کرد

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس یک شایعه‌ی جدید، اینتل در نسل سیزدهم پلتفرم پردازشی خود موسوم به Raptor Lake، همچنان از حافظه‌های DDR4 پشتیبانی خواهد کرد.
تبلیغات

اگرچه اینتل با معرفی پردازنده‌ای آلدرلیک (Alder Lake)، از DDR5 برای دسکتاپ‌ها رونمایی کرده است، اما این شرکت به این زودی DDR4 را کنار نخواهد گذاشت. براساس یک شایعه‌ی جدید، اینتل در پلتفرم نسل سیزدهم Reptor Lake همچنان از DDR4 پشتیبانی خواهد کرد. نسل بعدی پلتفرم پردازشی اینتل احتمالا در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش دیجیتال ترندز، این خبر از جانب یکی از افشاگران قابل اعتماد خبرهای فناوری به‌نام Moore's Law is Dead منتشر شده است. افشاگر مذکور، سابقه‌ی خوبی در افشای اطلاعات دقیق شرکت‌هایی مثل انویدیا، AMD و اینتل دارد. وی اعلام کرده است که پلتفرم Reptor Lake اینتل همچنان از DDR4 پشتیبانی خواهد کرد. بدین ترتیب تولیدکنندگانی که نمی‌توانند هزینه‌های سنگین کیت‌های DDR5 را تقبل کنند، همچنان قادر خواهند بود از DDR4 بهره در کنار سری جدید پردازنده‌های اینتل بهره ببرند.

در برخی گزارش‌های اخیر اعلام شده است که پلتفرم Reptor Lake از سوکت‌های LGA1700 که در سری آلدرلیک نیز مورد استفاده قرار گرفته است، بهره خواهد برد؛ بدین ترتیب شایعه‌‌ی جدید در مورد پشتیبانی از DDR4 با گزارش‌های قبلی مطابقت دارد. البته درحال‌حاضر هیچ تأییدیه‌ای در این رابطه در دسترس نیست و این احتمال وجود دارد اینتل همچنین نسل قبلی را با تراشه‌ی Z690 سازگار کند تا تولیدکنندگان بتوانند از استاندارد حافظه‌ی موردنظر خود استفاده کنند.

پلتفرم Reptor Lake را می‌توان یک نسخه‌ی تکراری محسوب کرد. اینتل در گذشته، روند انتشار «تیک‌» را دنبال کرده است. تیک‌، یک فرایند تولید کاملا جدید است. درحال‌حاضر تراشه‌های نسل دوازدهم آلدرلیک که اخیرا به بازار عرضه شده، با فرایند جدید تیک‌ تولید شده است و گفته می‌شود Reptor Lake نیز براساس همین فرایند تولید خواهد شد.

پشتیبانی طولانی‌مدت همیشه یک مزیت محسوب می‌شود، اما درجا زدن بین دو نسل از حافظه، قبلا باعث سردرگمی سری آلدرلیک شده است. پس از این اعلامیه، کانال یوتیوب Paul's Hardware نظرات متعددی در مورد امکان جابه‌جا شدن بین دو استاندارد مورد اشاره وجود مطرح شد که البته این موضوع واقعیت ندارد. اگرچه آلدرلیک از DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کند، اما شما نمی‌توانید از هر دو نوع حافظه به‌طور ترکیبی استفاده کنید. علاوه‌براین نمی‌توان از حافظه‌های DDR4 روی مادربردهای DDR5 یا به‌عکس استفاده کرد.

بااین‌حال، حفظ DDR4 در چند نسل از پردازنده‌ها، یک استراتژی درست است. روی کار آمدن نسل جدید حافظه‌ها چندسال طول کشیده است و DDR5 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اینتل از سال ۲۰۱۴، استفاده از DDR4 را با عرضه‌ی پردازنده‌های سری هس‌ول آغاز کرد، اما AMD تا سال ۲۰۱۷ و معرفی نسل اول پردازنده‌های رایزن، به استفاده از DDR4 روی نیاورد.

اکنون نیز دلیل بزرگ برای استفاده از DDR5 وجود ندارد. همان‌طور که در بررسی‌های پردازنده‌ی Core i9-12900K مشاهده کرده‌ایم، پیشرفت DDR5 نسبت به DDR4 خیلی زیاد نیست و فقط در برخی برنامه‌هایی که از تعداد زیادی از هسته‌های پردازنده استفاده می‌کنند، شاهد پیشرفت درخوردتوجه در عملکرد DDR5 هستیم.

DDR4 برای گیمرها و تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی که نیازی به کاهش عملکرد ندارند، همچنان گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. اگر Raptor Lake از DDR4 پشتیبانی کند، می‌توان سیستم‌های مجهز به تراشه‌های آلدرلیک را بدون نیاز به ارتقاء حافظه‌های DDR4 به DDR5، به‌ نسل جدید پلتفرم پردازشی اینتل ارتقا داد.

نظر شما در مورد پشتیبانی از DDR4 در نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات