اینتل تیم توسعه دهنده Austin x86 را از ویا تکنولوژیز خریداری می‌کند

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا اینتل قصد دارد واحد Centaur شرکت ویا تکنولوژیز را با قراردادی به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار خریداری کند.
تبلیغات

ویا تکنولوژیز (Via Technologies) اعلام کرد که قصد دارد شرکت تابعه‌ی Centaur Technology x86 خود را با قیمت ۱۲۵ میلیون دلار به اینتل بفروشد. این شرکت مستقر در تایوان، حق توسعه، ساخت و فروش پردازنده‌های x86، پتنت‌های مربوط به پردازنده و برخی مهندسان را حفظ خواهد کرد. بااین‌حال، به‌برخی از مهندسان خود در تگزاس اجازه می‌دهد تا به اینتل بپیوندند. در نتیجه، غول تولیدکننده‌ی پردازنده، تیم دیگری از مهندسان باتجربه را به‌دست خواهد آورد.

به گزارش تامز هاردور، در بیانیه‌ی ویا‌ تکنولوژیز آمده است:

اینتل برخی از کارمندان Centaur را برای پیوستن به این شرکت استخدام خواهد کرد. اینتل مبلغ ۱۲۵ میلیون دلار به Centaur پرداخت خواهد کرد. بسته شدن معامله منوط به رعایت شرایط خاصی در توافق است. پرداخت کامل پس از بسته شدن معامله انجام خواهد شد.

اعلام خبر این معامله، بیش از اینکه پاسخی برای سؤالات مطرح شده در مورد این خرید باشد، خود سؤالات جدیدی ایجاد کرده است. به‌گزارش UDN، چن باوهوی مدیر مالی شرکت ویا تکنولوژیز در یک کنفرانس مطبوعاتی که در تایوان برگزار شد گفت:

این قرارداد شامل خواسته‌های شخصی Centaur است، اما شامل هیچ دارایی ثابت یا دارایی نامشهودی نمی‌شود. وی همچنین تأکید کرد که این معامله نمی‌تواند فروش Centaur یا تیم این شرکت درنظر گرفته شود (اگرچه وب‌سایت Centaur حذف شده است).

با توجه به این بیانیه، این شرکت حتی موضع واقعی معامله یا زمان آن را مشخص نکرده است. Centaur یک شرکت تابعه‌ی ویا تکنولوژیز محسوب می‌شود که تاریخچه‌ی جالبی هم دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۵ برای ساخت پردازنده‌های x86 ارزان‌قیمت تأسیس شد و بودجه‌ی خود را از فناوری دستگاه‌های مجتمع (IDT) دریافت کرد که در آن زمان محصولات خود را به بازار عرضه می‌کرد.

IDT اولین پردازنده‌ی طراحی شده توسط Centaur را در سال ۱۹۹۷ با نام تجاری وین‌چیپ معرفی کرد. دومین تراشه‌ی سری وین‌چیپ نیز در سال ۱۹۹۸ عرضه شد. بااین‌حال، وین‌چیپ IDT هرگز به‌ محبوبیت نرسید؛ زیرا اینتل پردازنده‌هایی داشت که از ریزمعماری نامرتب بهره می‌برد و علاوه‌بر این تراشه‌های اینتل یک FPU با کارایی بالا بود. IDT برای این منظور سومین نسل وین‌چیپ را لغو کرد و کسب‌وکار خود را در سال ۱۹۹۹ به ویا تکنولوژیز فروخت.

Centaur بعدا پردازنده‌های Via C7، Via C3 و Via Nano/Isaiah (یک تراشه‌ی ۶۴ بیتی) را طراحی کرد که توسط ویا به‌فروش رسید. این شرکت پس از Isaiah، هسته‌های سری CNS Haswell خود را توسعه داد که از دستورالعمل‌های AVX-512 (با استفاده از یک SIMD از نوع ۲۵۶ بیتی) پشتیبانی می‌کرد و قرار بود در تراشه‌ی CHA با یک شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی داخلی استفاده شود. در همین‌حال، CHA هرگز تحقق نیافت.

نکته‌ی جالب توجه این است که ریزمعماری Nano/Isaiah توسط Zhaoxin، یک سرمایه‌گذاری مشترک بین ویا تکنولوژیز و دولت شانگهای، اتخاذ و اصلاح شد. Zhaoxin همچنان به توسعه‌ی پردازنده‌های x86 ادامه می‌دهد و برنامه‌های نسبتا بزرگی برای آینده دارد. این منابع می‌تواند دسترسی به ظرفیت‌های تولید پیشرفته را ارائه دهد و بنابراین این شرکت می‌تواند پردازند‌های نسبتا رقابتی معرفی و عرضه کند؛ در نتیجه ویا با یک نام تجاری دیگر، همچنان در بازار x86 حضور خواهد داشت.

این اولین‌باری نیست که اینتل سعی دارد دارایی‌های ویا تکنولوژیز را خریداری کند. این شرکت در سال ۲۰۱۵ نیز برخی از دارایی‌های ویا تلکام را خریداری کرده است. ویا تلکام سیستم‌-روی‌-چیپ (SoC) مخصوص گوشی‌های هوشمند رده‌پایین و پردازنده‌های باند پایه و مودم را تولید می‌کند.

این اولین بار نیست که اینتل دارایی های Via Technologies را به دست می‌آورد. در سال ۲۰۱۵، این شرکت برخی از دارایی‌های Via Telecom (توسعه‌دهنده SoCهای تلفن هوشمند سطح پایه، پردازنده‌های باند پایه و مودم) را خریداری کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات