بنچمارک‌های تراشه Core i9-12900K با توان مصرفی ۲۴۱ وات از برتری آن نسبت به تراشه M1 مکس خبر می‌دهند

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نتایج بنچمارک‌های جدید تراشه کلاس دسکتاپ Core i9-12900K نشان می‌دهد که این تراشه می‌تواند عملکرد چندهسته‌ای بهتری را در مقایسه با تراشه ام‌وان مکس اپل به‌ارمغان بیاورد.
تبلیغات

طبق اعلام اینتل پردازنده‌های جدید سری آلدر لیک با هدف کامپیوترهای رومیزی در شش پیکربندی از جمله i9-12900K با ۱۶ هسته پردازشی متشکل از ۸ هسته قدرتمند و ۸ هسته‌ی ضعیف عرضه خواهد شد. همان‌طور که گفته شد، اینتل تاکنون از تراشه‌های کلاس دسکتاپ با آلدر لیک رونمایی کرده است و شاید مقایسه آن با تراشه موبایلی ام‌وان مکس آنچنان نیز درست نباشد. اما نتایج همچنان می‌تواند جالب توجه باشد؛ زیرا اپل نشان داده است که تفاوتی بین تراشه نوت‌بوک‌هایش و کامپیوترهای رومیزی همچون آی‌مک و مک‌مینی قائل نیست و احتمالاً آی‌مک ۲۷ اینچی نیز با همین تراشه روانه‌بازار خواهد شد.

اولین نتایج بنچمارک گیک‌بنچ ۵ برای Core i9-12900K نشان می‌دهد که این پردازنده به‌طور میانگین امتیاز چندهسته‌ای تقریباً ۱۸۵۰۰ را از آن خود کرده است؛ درحالی‌که این امتیاز برای نسخه‌های ۱۰ هسته‌ای M1 Pro و M1 Max تقریباً ۱۲۵۰۰ است. بااین‌حال، ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه تراشه Core i9 جدید اینتل به‌طور قابل توجهی توان مصرفی بیشتری از تراشه‌های اپل دارد؛ به‌طوری که اینتل این تراشه را با استفاده از توان ۱۲۵ وات در فرکانس‌های پایه و تا ۲۴۱ وات قدرت در بیشینه عملکرد ذکر کرده است.

بنابراین، قدرتمندترین تراشه تیم آبی از سری آلدر لیک حتی کمینه‌ی عملکرد خود تا چندین برابر توان مصرفی بیشتری از پردازنده مرکزی ام‌وان مکس دارد و حتی از کل SOC نیز فراتر می‌رود! نسل دوازدهم Core i7-12700K اینتل نیز به‌نظر می‌رسد سریع‌تر از دو تراشه جدید اپل باشند؛ اما به همین ترتیب از توان مصرفی آن بسیار بیشتر است.

نکته حائز اهمیت این است که اپل با گذار از تراشه‌های اینتل هرگز نگفت که تراشه‌هایش سریع‌ترین تراشه‌های موجود در بازار خواهند بود؛ بلکه قول عملکرد پیشرو در صنعت را به‌ازای هر وات را داده است و شواهد نشان می‌دهد که SOCهای این شرکت کاملاً در این زمینه موفق و با فاصله‌ی درخورتوجهی پیشتاز هستند. برای مثال، تراشه ام‌وام پرو و ام‌وان مکس عملکرد بهتری نسبت به تراشه سری زی‌آن ۱۲ هسته‌ای به‌کاررفته در مک پرو با قیمت ۶۹۹۹ دلار ارائه می‌دهند و این در حالی است که به دلیل بهره‌وری انرژی چشمگیر، کمترین صدای فن را به‌همراه داردند و شارژهی کم‌نظیری را به‌ارمغان می‌آوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات