پردازنده Core i9-12900K اینتل در حالت توربو ۳۶ درصد سریع‌تر عمل می‌کند

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج بنچمارک Cinebench R20 پردازنده Core i9-12900K اینتل، حداکثر توان مصرفی آن را ۳۶ درصد بیشتر از توان مصرفی آن در حالت عادی نشان می‌دهد.
تبلیغات

بعد از معرفی پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدر لیک، اینتل سیستم نام‌گذاری قدیمی خود را که قدرت پردازنده را با توان طراحی حرارتی (TDP) نشان می‌داد، تغییر داده است؛ قدرت پردازنده که در سیستم قبلی PL1 (سطح توان 1) نامیده می‌شد، حالا با نماد PBP نمایش داده می‌شود که توان پایه‌ای پردازنده را نشان می‌دهد.

به گزارش Videocardz، برخی از فروشندگان مادربردها برای اینکه امکان اورکلاک کردن را در محصولات خود اضافه کنند و بتوانند مشتری‌ها را راضی نگه دارند، امکان ورود جریان بیشتری را در این محصولات فراهم می‌کردند و همین امر باعث می‌شد تا پردازنده‌های اینتل با ورود جریانی بیشتر از توان پردازنده داغ کنند و پردازنده‌های اینتل بدنام شوند. درنتیجه این شرکت تصمیم گرفت سیستم نام‌گذاری پردازنده‌های خود را تغییر دهد.

tdp-processor-base-power-pbp-maximum-turbo-power-mtp

نام‌گذاری جدید پردازنده‌های آلدر لیک اینتل

حالا اینتل قدرت پردازنده را به جای توان طراحی حرارتی (TDP) با توان پایه‌ای پردازنده (PBP) و حداکثر توان مصرفی پردازنده (PL2) را با حداکثر توان توربو (MTP) نشان می‌دهد.

از این پس، این نمادها در تبلیغات اینتل به‌عنوان معیارهای رسمی عملکرد پردازنده‌ها معرفی می‌شوند.

افرادی که تست‌های مقایسه پردازنده‌ها را بررسی می‌کنند باید این موارد را در نظر بگیرند و به حالت‌های مختلف هر پردازنده هنگام تست توجه کنند، چراکه در غیر این صورت ممکن است نتایج به دست آمده نامعتبر و به نفع پردازنده‌هایی باشد که برق بیشتری مصرف می‌کنند.

با توجه به اینکه هنوز معیار دقیقی برای آزمایش پردازنده‌ها در دست نیست، در حال حاضر تنها می‌توان به نمودارهای غیردقیقی اتکا کرد که قبل از انتشار وصله‌ نرم‌افزاری برای مشکلات مربوط به کش L3 در ویندوز ۱۱، وجود داشته‌اند.

خوشبختانه چندی پیش مدیر برنامه‌ریزی محصولات گیمینگ لنوو به اشتباه نمودار مقایسه‌ای پردازنده‌های آلدر لیک را در حالت‌های PL1 و PL2 در بنچمارک چند رشته‌ای Cinebench R20 منتشر کرد و حالا با کمک این نمودار می‌توان عملکرد حداکثر توان توربو در هر سه پردازنده نسل دوازدهم سری K را مشاهده کرد:

Cinebench R20

براساس این نتایج، پردازنده پرچم‌دار و شانزده هسته‌ای Core i9-12900K در حالتی که PL1 با PL2 برابر است ۳۶ درصد بهتر از حالت تنظیمات اولیه عمل می‌کند؛ درحالی‌که Core i7-12700K سی درصد سریع‌تر و Core i5-12600K تنها ده درصد عملکرد بهتری خواهد داشت.

intel-12th-gen-core-alder-lake-performance

نمودار مقایسه‌ای پردازنده‌های آلدر لیک را در حالت‌های PL1 و PL2 در بنچمارک چند رشته‌ای Cinebench R20

پردازنده‌های سری S آلدر لیک اینتل روز ۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۳ آبان ۱۴۰۰) عرضه خواهند شد و از همین حالا بسیاری از فروشندگان پیش‌فروش این محصولات را شروع کرده‌اند و افراد زیادی هم در نظر دارند تا بنچمارک‌های این محصولات را هم‌زمان با عرضه آن‌ها منتشر کنن؛ اما این امر مانعی برای ارسال زودهنگام این پردازنده‌ها به دست مشتریان محسوب نمی‌شود.

شما درباره نتایج بنچمارک Cinebench R20 روی پردازنده Core i9-12900K اینتل چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات