بنچمارک جدیدی از تراشه M1 Max منتشر شد

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
جدیدترین بنچمارک غیر رسمی تراشه M1 Max، نشان می‌دهد مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ در پردازش‌های چندهسته‌ای تقریبا تا دو برابر بهبود عملکرد را تجربه می‌کند.
تبلیغات

در راستای پنجره دوساله اپل برای گذار کامل از تراشه‌های اینتل، مک‌‌بوک‌های پرو جدیدترین محصولاتی محسوب هستند که قلب تپنده آن‌ها را دو تراشه بسیار قدرتمند M1 Pro و M1 Max مبتنی بر معماری آرم تشکیل داده است. تراشه‌های یادشده روی کاغذ عملکرد چشمگیری را نوید می‌دهند و بسیار از افراد منتظر مشاهده عملکرد آن‌ها در شرایط واقعی هستند؛ اما پیش از آن، بنچمارک‌ها می‌تواند دیدگاه نسبتاً خوبی از تراشه جدید کوپرتینویی‌ها ارائه بدهند. در اوایل بامداد امروز نخستین بنچمارک غیر رسمی از این تراشه M1 Max در گیک‌بنچ ظاهر شد و اکنون دومین بنچمارک نیز در فاصله کوتاهی منتشر شده است.

بنچمارک یادشده نشان می‌دهد که تراشه مذکور در آزمون‌های تک‌هسته‌ای امتیاز ۱۷۴۵ و در آزمون‌های چندهسته‌ای به امتیاز حیرت‌انگیز ۱۲,۴۲۲ دست یافته است. نتایج نشان می‌دهد که عملکرد چندهسته‌ای در مقایسه با بنچمارک قبلی افزایش یافته است؛ چراکه تراشه M1 Max در بنچمارک قبلی امتیاز ۱۱,۵۴۲ را از آن خود کرده بود.

هر دو تراشه جدید اپل از نوع SOC (سیستم-روی-چیپ) هستند؛ بدین معنی که اکثر اجزای پردازشی شامل پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، موتور عصبی (Neural Engine)، تراشه امنیتی و سایر اجزا به‌صورت یکپارچه درآمده‌اند. اپل در بطن هر دو تراشه ۱۰ هسته پردازشی مشابهی جای داده است؛ بنابراین نتایج به‌دست‌آمده در این بنچمارک به احتمال زیاد برای تراشه M1 Pro نیز صدق می‌کند.

بنچمارک تراشه M1 Max

نخستین وجه تمایز تراشه‌های جدید در تعداد هسته‌های گرافیکی آن‌ها است. تراشه M1 Pro پیکربندی تا ۱۶ هسته گرافیکی را ارائه می‌دهد که درواقع دو برابر آخرین پیکربندی تراشه M1 است؛ البته باید به این نکته توجه داشت که این تراشه در پیکربندی ۱۴ هسته گرافیکی نیز در دسترس خواهد بود. درنهایت، تراشه M1 Max با دو پیکربندی ۲۴ و ۳۲ هسته‌ای، روی کاغذ عملکرد خیره‌کننده‌ای در پردازش‌های گرافیکی نوید می‌دهد. اپل می‌گوید تراشه M1 Pro با جهشی دو برابری در مقایسه با M1؛ حدود ۳۳٫۷ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده؛ درحالی‌که تراشه M1 Max میزبان بالغ بر ۵۷ میلیارد ترانزیستور است.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با کامپیوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات