نخستین بنچمارک تراشه M1 Max از عملکرد چندهسته‌ای بسیار بهتر از نسل گذشته حکایت دارد

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
نخستین بنچمارک‌های M1 Max حاکی از آن است که این تراشه در بخش چندهسته‌ای عملکردی بسیار بهتر از نسل گذشته ارائه می‌دهد و تنها رقیب آن می‌تواند سری زی‌آن اینتل باشد.
تبلیغات

روز گذشته اپل در رویداد Unleashed، از نسل جدید مک‌بوک پرو در ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی کرد. جدیدترین نوت‌بوک‌های اپل در بطن خود پذیرای تراشه‌های قدرتمندی با نام‌های M1 Pro و M1 Pro Max هستند که در تعداد هسته‌های گرافیکی، پهنای باند و... تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد؛ اما پردازنده مرکزی (CPU) به‌کاررفته در دو تراشه کاملا یکسان است و قدرت آن را ۱۰ هسته پردازشی، متشکل از دو هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره و هشت هسته قوی برای پردازش‌های سنگین تشکیل داده است. نخستین بنچمارک‌های منتشرشده از مدل ام‌وان مکس از عملکرد چندهسته‌ای بسیار خوب آن حکایت دارد.

با استناد به جدیدترین نتایج منتشرشده در نسخه تحت وب گیک‌بنچ، تراشه ام‌وان مکس با ۳۲ گیگابایت رم یکپارچه، امتیاز ۱۷۴۹ را در بخش تک‌هسته‌ای از آن خود کرده است که تقریباً مشابه تراشه M1 است؛ زیرا در حقیقت، تراشه‌های جدید اپل نسخه‌های میان‌نسلی از همان تراشه سال گذشته اپل برای نخستین مک‌های مبتنی بر معماری آرم هستند و بیشترین تغییرات صورت‌گرفته به اضافه شدن هسته‌های بیشتر بازمی‌گردد؛ بخشی که قدرت خود را در آزمون‌های چندهسته‌ای نمایان می‌کند.

تراشه جدید اپل در آزمون چندهسته‌ای موفق به کسب امتیاز بسیار خوب ۱۱,۵۴۲ شده است که نشان‌دهنده افزایش عملکرد در خور توجه در مقایسه با تراشه M1 است. در مقام مقایسه، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به تراشه هشت‌هسته‌ای M1، در بخش تک‌هسته‌ای میانگین امتیاز ۱۷۵۰ را به خود اختصاص و در آزمون‌های چندهسته‌ای به کسب امتیاز ۷۶۰۰ رضایت داده است.

نتایج یادشده، نشان می‌دهد که تراشه جدید کوپرتینویی‌ها تمام مک‌بوک‌ها، از جمله مدل‌های اینتلی را در پردازش‌های چندهسته‌ای خُرد می‌کند. طبق پایگاه داده گیک‌بنچ تنها مک پرو و آی‌مک مجهز به تراشه زی‌آن اینتل می‌توانند عملکردی بهتر از مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ داشته باشد که به نوبه خود تحسین‌برانگیز است.

البته باید به این نکته توجه داشت که این نتایج نخستین بنچمارک‌های غیر رسمی از این تراشه محسوب می‌شوند و بالطبع می‌توانند متفاوت با امتیاز نهایی باشند. برای مثال، جان پول، بنیان‌گذار گیک‌بنچ، در بیانیه‌ای خاطرنشان می‌کند که فرکانس پایه تراشه به طرز عجیبی ۲۴ مگاهرتز گزارش شده است؛ اما به‌طور کلی، به نظر می‌رسد بنچمارک مذکور به نتایج واقعی نزدیک باشد.

اپل مدعی است که جدیدترین دستاوردهایش در حوزه پردازشی ۷۰ درصد سریع‌تر از تراشه M1 است. ادعا می‌شود که هر دو تراشه عملکرد بهتری در هر سطح از تراشه‌های رایانه‌ی شخصی فعلی دارند. طبق گفته اپل، تراشه‌های جدید در بخش گرافیکی حداقل ۷ برابر سریع‌تر از گرافیک‌های یکپارچه هستند و می‌توانند عملکرد مشابه کارت‌های گرافیک مجزا داشته باشند؛ با این تفاوت که ۷۰ درصد مصرف کم‌تری دارند.

نخستین وجه تمایز تراشه‌های جدید در تعداد هسته‌های گرافیکی آن‌ها است. تراشه M1 Pro پیکربندی تا ۱۶ هسته گرافیکی ارائه می‌دهد که درواقع دو برابر آخرین پیکربندی تراشه M1 است؛ البته باید به این نکته توجه داشت که خود این تراشه در پیکربندی ۱۴ هسته گرافیکی نیز در دسترس خواهد بود. تراشه M1 Max با دو پیکربندی ۲۴ و ۳۲ هسته‌ای، روی کاغذ عملکرد خیره‌کننده‌ای در پردازش‌های گرافیکی نوید می‌دهد. اپل می‌گوید تراشه M1 Pro با جهشی دو برابری در مقایسه با M1، حدود ۳۳٫۷ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده؛ درحالی‌که تراشه M1 Max میزبان بالغ بر ۵۷ میلیارد ترانزیستور است.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با کامپیوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات