مایکروسافت احتمالا در حال ساخت تراشه‌ی اختصاصی برای سرفیس است

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا مایکروسافت قصد دارد یک تراشه‌ی اختصاصی برای سری سرفیس تولید کند. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، غول نرم‌افزاری جهان به جمع شرکت‌هایی که تراشه‌ی اختصاصی تولید می‌کنند، خواهد پیوست.
تبلیغات

بر اساس فهرست مشاغل لینکدین، مایکروسافت احتمالا تصمیم دارد یک تراشه‌ی اختصاصی برای دستگاه‌های آینده‌ی سرفیس تولید کند. این فهرست که اولین‌ بار توسط هات‌هاردوِر مشاهده شد، نشان‌ می‌دهد مایکروسافت به‌ دنبال «مدیر معماری تراشه» است.

البته پست منتشرشده در لینکدین به هیچ وجه ثابت نمی‌کند که مایکروسافت الزاماً روی یک تراشه‌ی سفارشی کار می‌کند؛ اما با در نظر گرفتن شایعات اخیر مبنی بر همکاری این شرکت با AMD برای تولید پردازنده‌های ARM مخصوص لپ‌تاپ، می‌توان انتظار داشت که شرکت واقع در ردموند قصد دارد به جمع تولیدکنندگان تراشه‌ی اختصاصی بپیوندد. ظاهرا پردازنده‌ی مایکروسافت نسبت به تراشه‌های کوالکام که با معماری‌ قدیمی‌تری تولید شده‌اند، عملکرد گرافیکی بهتری دارد. بر اساس این گزارش، تراشه‌ی مایکروسافت از هسته‌های کورتکس X1، پردازنده‌ی گرافیکی mRDNA 2 و مودم اگزینوس برای اتصال به شبکه‌های 5G بهره خواهد برد.

به گزارش فون‌آرنا، نسل بعد دستگاه‌های سری سرفیس، احتمالا به تراشه‌های ۵ نانومتری اختصاصی مایکروسافت مجهز خواهند شد. در توضیحات لیست مشاغل مورد نیاز مایکروسافت آمده است:

آیا مشتاق ساخت دستگاه‌ها و فناوری‌های جذاب هستید؟ تیم سرفیس، تجربیات مایکروسافت را در نسل بعدی دستگاه‌های خود ارائه خواهد داد. بخش اساسی استراتژی ما این است که بهره‌وری و پویایی را در دستگاه‌هایی قرار بدهیم که تجربیات جدیدی برای کاربران به ارمغان می‌آورند و به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا خلاقیت، اشتیاق و پتانسیل‌های خود را کشف کنند.
تراشه اختصاصی مایکروسافت

بلومبرگ در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که مایکروسافت قصد دارد یک تراشه‌ی سفارشی برای سرورهایی که سرویس‌های ابری را اجرا می‌کنند بسازد. در این گزارش همچنین اشاره شده که این شرکت به دنبال ساخت پردازنده‌ای برای برخی از مدل‌های سرفیس است. در آن زمان گفته شد واحد طراحی تراشه‌ی مایکروسافت گزارش‌ کار خود را به رئیس بخش تجارت ابری آژور ارائه می‌دهد و نه رئیس بخش سرفیس.

ظاهرا مایکروسافت موفق شده است برخی از مهندسان انویدیا، AMD، اینتل و کوالکام را نیز جذب کند.

سرفیس پرو ایکس که در اکتبر ۲۰۱۹ معرفی شد، به یک تراشه‌ی سفارشی موسوم به مایکروسافت SQ1 مجهز است که به‌طور مشترک با کمک کوالکام توسعه داده شده بود.

استفاده از یک پردازنده‌ی سفارشی به مایکروسافت کمک خواهد کرد وابستگی کم‌تری به شرکت‌های شخص‌ ثالث داشته باشد و علاوه‌ بر این، کنترل بهتری روی عملکرد و هزینه‌های خود خواهد داشت.

این دقیقا همان کاری است که برخی از رقبای مایکروسافت در حال حاضر آن را انجام می‌دهند. به‌احتمال زیاد اپل به‌زودی نسل دوم تراشه‌های اختصاصی خود را برای کامپیوترهای مک و آیپد پرو سال آینده معرفی خواهد کرد. گوگل نیز یک تراشه‌ی اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار ۲۰۲۱ خود تولید کرده است.

نظر شما در مورد استفاده از تراشه‌های اختصاصی چیست؟ آیا این موضوع علاوه بر فوایدی که برای شرکت‌های تولیدکننده دارد، به نفع خریداران این محصولات نیز خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات