شایعه: دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک احتمالا با فرایند ۴ نانومتری TSMC تولید خواهد شد

یک‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق اطلاعات فاش‌شده‌ی یکی از افشاکنندگان خبرهای فناوری، پردازنده‌ی دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک احتمالا با فرایند ۴ نانومتری TSMC تولید خواهد شد و هسته‌ی اصلی آن از نوع کورتکس X2 خواهد بود.
تبلیغات

ماه گذشته، شایعه‌ای درباره‌ی نسل بعدی تراشه‌های پرچم‌دار سری دایمنسیتی مدیاتک منتشر شد. در این شایعه، گفته شده بود که پردازنده‌ی یادشده از معماری ARMv9 بهره خواهد برد. پیش‌از‌این نیز، شایعاتی درباره‌ی این موضوع منتشر شده بود که مدیاتک اولین سفارش ساخت تراشه‌های چهار‌نانومتری خود را به TSMC داده است.

به‌گزارش جی‌اس‌ام ‌آرنا، تراشه‌ی ذکرشده دایمنسیتی ۲۰۰۰ نام دارد و اطلاعات فاش‌شده‌ی یکی از افشاکنندگان خبرهای فناوری به‌نام Leakster نیز این موضوع را تأیید می‌کند. بنابر اعلام این شخص، پردازنده‌ی جدید مدیاتک از یک هسته‌ی اصلی کورتکس X2 با فرکانس کاری ۳ گیگاهرتز و سه هسته‌ی کورتکس A710 و چهار هسته‌ی کورتکس A510 بهره خواهد برد. بدین‌ترتیب، دایمنسیتی ۲۰۰۰ از نظر نوع هسته‌ها به اسنپدراگون ۸۹۸ و اگزینوس ۲۲۰۰ شباهت دارد؛ البته این دو تراشه نیز با فرایند چهارنانومتری سامسونگ تولید می‌شوند.

دایمنسیتی ۲۰۰۰

گفته شده است که پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه Mali G710 MC10 است. ازآنجاکه سامسونگ از پردازنده‌ی گرافیکی AMD در تولید تراشه‌های جدید خود و هواوی نیز از پردازنده‌ی گرافیکی متفاوتی در تراشه‌هایش بهره گرفته است، به‌نظر می‌رسد دایمنسیتی ۲۰۰۰ اولین پردازنده‌ی مجهز به G710 خواهد بود.

طبق آمار رسمی ARM، عملکرد G710 تا ۲۰ درصد از G78 سریع‌تر است. در گزارش‌ها آمده است که عملکرد پردازنده‌ی جدید سامسونگ با بهره‌گرفتن از تراشه‌ی گرافیکی AMD درمقایسه‌با قبل تا ۳۰ درصد بهبود یافته است. به‌هرحال، گویا G710 از نظر قدرت پردازشی ۲۰ درصد و از نظر مصرف انرژی و اجرای دستورهای مربوط به یادگیری ماشینی ۳۵ درصد عملکرد بهتری ارائه خواهد کرد.

دایمنسیتی ۲۰۰۰

بر‌‌اساس اعلام آیس‌یونیورس، فرکانس کاری هسته‌های پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی دایمنسیتی ۲۰۰۰ تا جایی افزایش خواهد یافت که فرایند چهارنانومتری اجازه دهد. اگزینوس ۲۲۰۰ روی فرکانس کاری ۳ گیگاهرتز کار می‌کند و کوالکام نیز فرکانس کاری تراشه‌ی جدیدش را روی ۳/۰۹ گیگاهرتز تنظیم کرده است.

اگرچه تاکنون برخی از نتایج مربوط به بنچمارک تراشه‌ی جدید سامسونگ اگزینوس دردسترس قرار گرفته است، هنوز نمی‌توان با اطمینان درباره‌ی عملکرد نهایی آن اظهار نظر کرد. انتظار می‌رود هر سه پردازنده‌ی اشاره‌شده تا پایان سال میلادی جاری یا اوایل ژانویه‌ی ۲۰۲۲ رسما معرفی شوند.

پیش‌از‌این گزارش شده بود که مدیاتک قصد دارد تراشه‌های جدید سری دایمنسیتی خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ معرفی کند؛ اما ظاهرا مشکلات فعلی در زنجیره‌ی تأمین پردازنده‌ها برنامه‌های این شرکت را کمی به‌تعویق انداخته است. در‌نهایت، می‌توان انتظار داشت اولین گوشی‌های مجهز به تراشه‌های ARMv9 اوایل سال آینده معرفی شوند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات