دایمنسیتی 2000 نسبت به اسنپدراگون 898 حدود ۲۰ درصد عملکرد بهتری در مصرف انرژی دارد

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گزارش‌ها، تراشه‌ی جدید مدیاتک به نام دایمنسیتی ۲۰۰۰ توانسته است از نظر مصرف انرژی، بهینه‌تر از اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام عمل کند.
تبلیغات

در حال حاضر سه شرکت بزرگ در تأمین تراشه‌های گوشی هوشمند و تبلت نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ کوالکام، سامسونگ و مدیاتک. مدتی است کوالکام برترین تراشه‌ها از نظر عملکرد و توان پردازشی را می‌سازد؛ اما سامسونگ به دنبال تصاحب جایگاه شرکت آمریکایی با تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ است. در این بین، مدیاتک تمرکز ویژه‌ای روی تأمین تراشه‌های مورد نیاز برای محصولات میان‌رده و پایین‌رده داشته؛ اما طی دو سال اخیر توانسته است جایگاه بهتری در میان محصولات بالارده با معرفی سری تراشه‌های دایمنسیتی ۱۰۰۰ کسب کند.

آنچه باعث پیشرفت مدیاتک شده، عرضه‌ی محصولاتی است که توان پردازشی در خور توجه به همراه قیمتی اقتصادی‌تر از تراشه‌های کوالکام دارند؛ به نحوی که شرکت‌های بزرگ دنیا برای عرضه‌ی تلفن‌ هوشمند با قیمت رقابتی به سراغ تراشه‌های مدیاتک می‌روند. در حال حاضر برترین تراشه‌ی مدیاتک را می‌توان دایمنسیتی ۱۲۰۰ نامید؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که دایمنسیتی ۱۲۰۰ نسبت به تراشه‌های پرچم‌دار فعلی کوالکام و سامسونگ از توان پردازشی پایین‌تری استفاده می‌کند.

اما GizChina گزارش می‌دهد که نسل بعدی تراشه‌ی مدیاتک که با نام دایمنسیتی ۲۰۰۰ شناخته می‌شود، نسبت به مدل فعلی با پیشرفت‌های چشمگیری همراه خواهد بود و می‌توان آن را تراشه‌ای پرچم‌دار با توان محاسباتی در خور توجه دانست. انتظار می‌رود دایمنسیتی ۲۰۰۰ در انتهای سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی شود.

در گزارشی که از چین منتشر شده، منبع خبر مدعی است که دایمنسیتی ۲۰۰۰ از نظر مصرف انرژی به‌مراتب بهتر از اسنپدراگون ۸۹۸ عمل می‌کند. به‌صورت دقیق‌تر، متن گزارش نشان می‌دهد که تراشه‌ی نسل بعدی مدیاتک از نظر مصرف انرژی در حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸۹۸ دارد. از نظر عملکرد پردازشی نیز انتظار می‌رود دایمنسیتی ۲۰۰۰ نسبت به مدل دایمنسیتی ۱۲۰۰ از توان پردازشی بالاتری برخوردار باشد؛ اما در گزارش ذکر نشده است که تراشه‌ی نسل بعدی مدیاتک در مقایسه با اسنپدراگون ۸۹۸ چه تفاوت‌هایی خواهد داشت و آیا می‌تواند توان پردازشی در حد تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام ارائه بدهد یا خیر.

از نظر سخت‌افزاری، دایمنسیتی ۲۰۰۰ گویا از معماری ARM V9 استفاده خواهد کرد که می‌تواند توان پردازشی قابل توجهی در اختیار محصول جدید مدیاتک قرار بدهد. گویا مراحل توسعه‌ی دایمنسیتی ۲۰۰۰ نیز به پایان رسیده و وارد مرحله‌ی تولید انبوه شده است. در این صورت انتظار می‌رود تراشه‌ی جدید مدیاتک هم‌زمان با اسنپدراگون ۸۹۸ در اختیار شرکت‌های سازنده قرار بگیرد. با توجه به اینکه اصولاً تراشه‌های مدیاتک ارزان‌تر از کوالکام هستند، دور از ذهن نیست که شرکت‌های سازنده ترکیبی از هر دو تراشه را در مدل‌های پرچم‌دار خود استفاده کنند؛ به گونه‌ای که مدل استاندارد از تراشه‌ی دایمنسیتی ۲۰۰۰ برخوردار باشد و برای مدل‌های پریمیوم سری از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ استفاده شود.

از نظر عملکرد می‌توان گفت پردازنده‌ی مرکزی دایمنسیتی ۲۰۰۰ بسیار شبیه مدل مورد استفاده در اسنپدراگون ۸۹۸ است. در واقع امکان دارد توان پردازشی پردازنده‌ی مرکزی دایمنسیتی ۲۰۰۰ برابر با اسنپدراگون ۸۹۸ یا حتی فراتر از آن باشد. از نظر پردازنده‌ی گرافیکی گفته شده است دایمنسیتی ۲۰۰۰ عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ دارد؛ اما برای مقایسه‌ی دقیق‌تر با تراشه‌های نسل بعدی سامسونگ و کوالکام تا انتشار اطلاعات بیشتر باید صبر کرد.

پردازنده‌ی مرکزی دایمنسیتی ۲۰۰۰ از یک هسته‌ی کورتکس ایکس ۲ استفاده می‌کند که قادر به ارائه‌ی توان پردازشی قابل توجهی به دستگاه است. در برخی از گزارش‌ها گفته می‌شود که دایمنسیتی ۲۰۰۰ می‌تواند در بنچمارک انتوتو امتیازی فراتر از ۹۰۰,۰۰۰ کسب کند؛ اما شایعاتی وجود دارد که امتیاز اسنپدراگون ۸۹۸ در بنچمارک‌های انتوتو از یک میلیون فراتر می‌رود.

هسته‌ی کورتکس ایکس ۲ که در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ نیز موجود خواهد بود، در مقایسه با کورتکس ایکس ۱ از ۱۷ درصد توان پردازشی بیشتری برخوردار است و از نظر مصرف انرژی تا حدود ۱۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند. در این میان، هسته‌های کورتکس A710 و A510 که باقی هسته‌های موجود در خوشه‌های پردازنده را تشکیل می‌دهند، نسبت به مدل‌های پیشین از توان پردازشی به‌مراتب بهتری برخوردار هستند.

در کنار مصرف انرژی کمتر و ارائه‌ی توان پردازشی بیشتر، باید به این نکته اشاره کرد که اسنپدراگون ۸۹۸ و دایمنسیتی ۲۰۰۰ مبتنی بر فرایند تولید ۴ نانومتری ساخته خواهند شد. به همین دلیل می‌توانند نسبت به تراشه‌های فعلی، گرمای کمتری تولید کنند؛ مشکلی که عملکرد برخی از تراشه‌ها را محدود کرده است و درواقع شرکت‌های سازنده نمی‌توانند از حداکثر توان تراشه‌ها استفاده کنند یا نیازمند به استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده‌ی نامتعارف برای گوشی‌های هوشمند شده‌اند.

در هر صورت می‌توان رقابت میان تراشه‌های نسل بعدی دایمنسیتی ۲۰۰۰، اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ را نزدیک‌تر از مدل‌های فعلی دانست. نظر شما کاربران زومیت چیست؟ از دیدگاه شما برنده‌ی رقابت موجود میان سه تراشه، کدام یک خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات