نسل یازدهم تایگرلیک اچ در مقابل رایزن 5000؛ کدام پردازنده برای شما مناسب‌تر است

چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر در انتخاب بین تراشه‌های نسل یازدهم اینتل تایگرلیک اچ یا AMD Ryzen 5000 مردد هستید، ما این دو پردازنده را مقایسه کرده‌ایم تا بتوانید براساس نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.
تبلیغات

افرادی که قصد خرید جدیدترین و بهترین مدل پردازنده‌ها را دارند، باید یکی از تراشه‌های نسل یازدهم اینتل تایگرلیک اچ یا AMD Ryzen 5000 را انتخاب کنند. هر دو پردازنده‌ی اشاره‌شده عملکرد بسیار خوبی دارند که نسب به نسل قبلی‌شان کاملاً محسوس است.

مقاله‌های مرتبط:

برخی افراد انتظار دارند یک پردازنده به‌عنوان برنده‌ی این مقایسه انتخاب شود؛ اما پاسخ به این سؤال کار آسانی نیست. در عوض باید به این موضوع توجه کنید که قصد دارید با رایانه‌ی خود چه کارهایی انجام بدهید. آیا ۹۹ درصد مواقع بازی می‌کنید؟ آیا نیاز دارید ساعت‌ها بدون دسترسی به برق با لپ‌تاپ خود کار کنید؟ آیا برای ویرایش تصاویر و ویدئو از رایانه‌ی خود استفاده می‌کنید؟ یا شاید مدل‌سازی سه‌بعدی انجام می‌دهید؟ با پاسخ دادن به هر کدام از این نیازها، می‌توانید بهترین پردازنده را انتخاب کنید.

کدام پردازنده برای استفاده‌ی عمومی مناسب‌تر است؟

وب گردی با ایسوس Strix G15

اگر از لپ تاپ خود در خانه و برای مواردی مثل مرور وب، تماشای ویدئو و اجرای مایکروسافت آفیس یا گوگل‌داکز بهره می‌برد، بهترین انتخاب برای شما تراشه‌های کلاس U خواهد بود. در تراشه‌های کلاس U شرکت AMD، از حرف U در انتهای شناسه‌ی مدل استفاده شده است که به‌عنوان مثال می‌توان به Ryzen 7 5800U اشاره کرد. اینتل این کلاس از پردازنده‌های خود را با پسوند G7 یا G4 روانه‌ی بازار کرده است که از آن جمله می‌توان به Core i7 1165G7 یا Core i3 1125G4 اشاره کرد. هر دو پسوند U و G در پردازنده‌های AMD و اینتل، نشان‌دهنده‌ی مصرف بهینه‌ی انرژی است و این تراشه‌ها معمولاً در لپ‌تاپ‌های خیلی باریک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع لپ‌تاپ‌ها در اکثر موارد توازن بسیار خوبی بین وزن و کارایی دارند. سرعت این دستگاه‌ها به‌اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های کلاس H نیست؛ اما در استفاده‌های عمومی عملکرد آن‌ها با تراشه‌های کلاس H تفاوت چندانی ندارد. وزن این لپ‌تاپ‌ها کم است و صدای کم‌تری تولید می‌کنند؛ زیرا در این دستگاه‌ها سخت‌افزار کم‌تری برای خنک شدن وجود دارد.

عملکرد نسل یازدهم پردازنده اینتل تایگرلیک و AMD Ryzen 5000 در استفاده‌های عمومی بسیار نزدیک است؛ اما کارایی تراشه‌ی AMD Ryzen 5000U کمی بهتر است. تست‌های اندروید‌سنترال نشان داد که تراشه‌ی رده‌بالای Ryzen 7 5800U سریع‌تر از پردازنده‌ی رده‌بالای اینتل Core i7 1185G7 است. اینتل به‌تازگی پردازنده‌ی Core i7 1195G7 را هم معرفی کرده که شاید عملکرد این تراشه در مقایسه با Ryzen 7 5800U بهتر باشد. درهرصورت، برای استفاده‌های روزمره و معمولی، هر دو تراشه‌ی یادشده مناسب هستند و عملکرد خوبی دارند.

پردازنده‌های سری کلاس H برای لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر در نظر گرفته شده‌اند و امکان انجام پردازش‌های سنگین را فراهم می‌کنند.

توصیه‌ی ما: هر دو تراشه‌ی یادشده قدرت کافی برای انجام کارهای روزمره دارند؛ اما عملکرد Ryzen 5000 کمی بهتر است.

کدام پردازنده برای ویرایش ویدئو مناسبت‌تر است؟

لپ‌تاپ دل

اگر از لپ‌تاپ برای ویرایش ویدئو استفاده می‌کنید، رقابت پردازنده‌ها در این زمینه بسیار نزدیک است. اکنون می‌توانید حتی با استفاده از تراشه‌های سری U نیز بسیاری از کارهای مرتبط با ویرایش ویدئو را انجام بدهید. اما در شرایطی که ویرایش ویدئو، کار اصلی شما است، پیشنهاد ما انتخاب دستگاه‌هایی است که به پردازنده‌های کلاس H مجهز شده‌اند؛ زیرا این پردازنده‌ها از کارت گرافیک مجزا بهره می‌برند.

گفتیم AMD Ryzen 5000 در هنگام ویرایش ویدئو، کمی بهتر عمل می‌کند؛ زیرا تمام هسته‌های این پردازنده به‌طور هم‌زمان فعال می‌شوند. نسل یازدهم تراشه‌های اینتل در اجرای نرم‌افزارهایی مثل ادوبی پریمیر پرو ۱۵.۱ برتری نسبی دارد.

البته کدگذاری و ویرایش ویدئو به کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارد. در این زمینه کارت‌های گرافیک‌ سری GTX و RTX انویدیا عملکرد خیلی خوبی دارند و نباید از پردازنده‌های رده‌پایین سری MX جی‌فورس برای ویرایش ویدئو استفاده کرد.

توصیه‌ی ما: عملکرد هر دو پردازنده‌ی اینتل و AMD در این بخش بسیار نزدیک است. پیشنهاد می‌کنیم برای انجام کارهای مرتبط با ویرایش ویدئو، از یک کارت گرافیک مناسب در کنار پردازنده‌ی اصلی خود استفاده کنید.

کدام پردازنده برای ویرایش تصاویر مناسب‌تر است؟

فتوشاپ

ویرایش تصاویر در نرم‌افزارهایی مثل ادوبی فتوشاپ یا لایت‌روم نیاز به پردازنده‌ی سریع، رم بالا و حافظه‌ی SSD پرسرعت دارد؛ اما قدرت پردازشی مورد نیاز برای ویرایش عکس‌ها نسبت به ویرایش ویدئو کم‌تر است. این یعنی حتی با استفاده از پردازنده‌های ضعیف‌تر کلاس U هم می‌توان بدون هیچ مشکل خاصی، کارهای مرتبط با ویرایش تصاویر را روی لپ‌تاپ انجام بدهید؛ زیرا تراشه‌های جدید کلاس U نسبت به مدل‌های سال‌های قبل، قدرت پردازشی بسیار بالاتری دارند.

لپ‌تاپ‌ مجهز به تراشه‌های کلاس U برای افرادی که حدود ۲۵ درصد مواقع به ویرایش عکس می‌پردازند مناسب خواهد بود. در این شرایط می‌توان از دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی Ryzen 5000U و نسل یازدهم اینتل تایگرلیک استفاده کرد. البته قدرت پردازنده‌ی Ryzen 5000U در این بخش کمی بیشتر است.

اما در شرایطی که بیشتر وقت شما در ویرایش تصاویر صرف می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از تراشه‌های سریع‌تر کلاس H در کنار کارت گرافیک سری جی‌فورس GTX یا RTX استفاده کنید. از بین Ryzen 5000 کلاس H و نسل یازدهم اینتل تایگرلیک کلاس H، تراشه‌ی ساخت اینتل با اختلاف کمی بهتر است.

توصیه‌ی ما: لپ‌تاپ‌های کلاس U با هر دو پردازنده‌ی اشاره‌شده عملکرد خوبی دارند؛ اما اگر قصد خرید لپ‌تاپ مجهز به تراشه‌های کلاس U دارید، Ryzen عملکرد بهتری دارد. همچنین در شرایطی که قصد خرید لپ‌تاپ‌ مجهز به تراشه‌های کلاس H به‌ همراه کارت گرافیک جی‌فورس GTX داشته باشید، مدل تایگرلیک اینتل پیشنهاد می‌شود.

کدام پردازنده برای مدل‌سازی سه‌بعدی بهتر است؟

رندر سه بعدی

افرادی که کار آن‌ها مدل‌سازی سه‌بعدی برای پروژه‌های کوچک است یا نیاز به قدرت پردازشی نسبتاً بالا برای رندر کردن مدل‌های سه‌بعدی دارند، می‌توانند از لپ‌تاپ‌ مجهز به پردازنده‌های کلاس U سری Ryzen 5000 بهره ببرند. قدرت پردازشی چهار هسته‌ی تراشه‌ی نسل یازدهم اینتل تایگرلیک به‌سختی می‌تواند با هشت هسته‌ی پردازنده‌ی Ryzen 5000 رقابت کند. در این بخش انتخاب قطعی و بی‌چون‌وچرا، تراشه‌ی ساخت AMD است. اگر مدل‌سازی سه‌بعدی، کار روزمره‌ و اصلی شما است باید از لپ‌تاپ‌ مجهز به تراشه‌ی کلاس H استفاده کنید. در این سری از تراشه‌ها، فاصله‌ی قدرت پردازشی هشت‌هسته‌ی اینتل تایگرلیک کلاس H با پردازنده‌ی AMD Ryzen 5000 کم‌تر است؛ اما بازهم می‌توان گفت نمونه‌ی AMD عملکرد بهتری دارد.

‌نظر شما در این مورد چیست؟ شما چه استفاده‌ای از لپ‌تاپ خود دارید و کدام تراشه‌ را انتخاب می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات