کمبود تراشه و مشکلات آن از نگاه خوش‌بینانه ایلان ماسک تا ابراز نگرانی شرکت‌های سازنده

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
برخی از مدیران شرکت‌های مطرح فناوری از احتمال کاهش‌نیافتن قیمت محصولات مختلف به‌دلیل ادامه‌یافتن مشکل کمبود تراشه‌ها ابزار نگرانی کرده‌اند.
تبلیغات

پس از شیوع بیماری کرونا، کارخانه‌های بسیاری فعالیتشان را متوقف کردند تا کارگران و کارمندانشان به ویروس COVID 19 مبتلا نشوند. تعطیلی کارخانه‌ها جان بسیاری را نجات داد؛ اما ضربه سختی به بازار محصولات مرتبط با حوزه فناوری زد. درحقیقت، شرکت‌های سازنده سخت‌افزارهای مختلف به دو دلیل با مشکل کمبود تراشه دچار شده‌اند: ۱. افزایش میزان تقاضا؛ ۲. کمبود قطعات مورد‌نیاز برای ساخت محصولات جدید.

درحالی‌که گفته می‌شد مشکلات پیش‌آمده به‌علت شیوع بیماری کرونا تا اواخر سال ۲۰۲۱ برطرف خواهد شد، نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداد؛ بلکه قیمت محصولات ازجمله پردازنده‌های گرافیکی با رشد چشمگیری همراه بود؛ البته حدس زده می‌شود وضعیت پیش‌آمده تا سال ۲۰۲۲ نیز ادامه یابد. درواقع، ZDNet در گزارش اخیرش دیدگاه‌های مدیران شرکت‌های مطرح دنیای فناوری را بررسی کرده است که البته از وخیم‌تر‌شدن اوضاع گفته‌اند.

بن لی، تحلیلگر ارشد شرکت پژوهشی گارتنر، در مصاحبه با ZDNET گفته است وضعیت در نیمه سال ۲۰۲۲ به‌گونه‌ای خواهد بود که کمبود تراشه همچنان ادامه دارد؛ اما افزایش قیمت محصولات با شیب کُندتری ادامه خواهد یافت. وی درادامه می‌افزاید که ممکن است اتفاقاتی مانند ثبات قیمت‌ها یا کاهش تدریجی آن‌ها رخ دهد.

تحلیلگر ارشد گارتنر ادامه می‌دهد که تأمین‌کنندگان با سرعت سریعی در حال جبران نیازهای شرکت‌های سازنده هستند. وی پیش‌بینی می‌کند میزان درآمد بازار تراشه‌ها در سال ۲۰۲۲ با رشدی ۲۷ درصدی همراه خواهد بود. در‌حال‌حاضر، اکثر کارخانه‌ها تولید محصولات را شروع کرده‌اند؛ اما مشکلی موجود بر سر راه آن‌ها، رسیدن به ظرفیت تولید کارخانه‌ها پیش از شیوع بیماری کرونا است.

اصولا عواملی ازجمله استخدام و آموزش نیروها، تأمین و راه‌اندازی ادوات و تجهیزات و... می‌تواند در رسیدن کارخانه‌ها به حداکثر ظرفیت تولید بسیار تأثیرگذار باشند. بن لی درباره افزایش قیمت‌ها توضیح می‌دهد که عوامل بسیاری بر این موضوع مؤثر‌‌ند که تنها کارخانه‌های سازنده را شامل نمی‌شود؛ بلکه حمل‌و‌نقل و حتی قیمت نفت توانسته‌اند تأثیرشان را روی افزایش قیمت بگذارند. تمامی عوامل ذکر‌شده نیز به افزایش قیمت تراشه‌ها کمک کرده‌اند و می‌توان تأثیر این افزایش قیمت را بر محصولاتی مشاهده کرد که برای فعالیت به تراشه نیازمند‌‌ند.

در‌این‌میان، CNBC به گفته‌های مت مورفی، مدیرعامل مارول، شرکت سازنده‌های قطعات نیمه‌رسانا، اشاره می‌کند. مورفی می‌گوید مشکلات ایجادشده به‌دلیل کمبود تراشه نه‌تنها تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت؛ بلکه ممکن است پس از سال ۲۰۲۲ نیز همچنان شاهدشان باشیم. درحالی‌که شرکت‌های مختلف مدعی شده‌اند کارخانه‌های جدید برای افزایش میزان تولید تراشه راه‌اندازی خواهند کرد، مت مورفی می‌گوید چنین اتفاقی تا سال ۲۰۲۳ یا حتی ۲۰۲۴ رخ نخواهد داد و حداقل تا زمان تأسیس چنین کارخانه‌هایی، شرکت‌های سازنده همچنان با مسائل متعددی درگیر خواهند بود.

درواقع باید قبول کرد که گفته‌های مت مورفی دور از واقعیت نیست. احداث کارخانه‌های جدید تولید تراشه و رساندن آن‌ها به حداکثر ظرفیت تولید به زمان نیاز دارد. در‌این‌بین، لیزا سو، مدیرعامل AMD، دیدگاه خوش‌بینانه‌تری دارد. به‌گفته وی، مشکلات موجود به‌دلیل کمبود تراشه تا نیمه اول سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت و پس‌از‌آن با فعالیت کارخانه‌های جدید، فشار وارد‌شده ناشی از کمبود تراشه به شرکت‌های سازنده تا حدودی برداشته خواهد شد تا وضعیت به حالت عادی بازگردد.

لیزا سو / Lisa Su AMD CEO

لیسا سو ادامه داد که برای فعالیت کارخانه‌ای جدید به بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ ماهه نیاز است و در برخی مواقع، امکان دارد کارخانه مدنظر به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. مدیرعامل AMD ادامه داد که احداث کارخانه‌های جدید از اواخر سال گذشته میلادی شروع شده است و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، به مرحله بهره‌برداری برسند. این شرکت دو کارخانه جدید در ایالات آریزونای آمریکا با ارزش ۲۰ میلیارد دلار راه‌اندازی می‌کند.

TSMC نیز شرکت دیگری است که روی احداث کارخانه‌های جدید در ایالات آریزونای آمریکا تمرکز دارد. این شرکت تایوانی در‌حال‌حاضر کارخانه جدید را با بودجه ۱۲ میلیارد دلاری تأسیس می‌کند و گویا سران TSMC قصد دارند بودجه‌ای به‌ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را برای راه‌اندازی کارخانه‌های جدید درنظر بگیرند.

درحالی‌که خرید برخی از محصولات مانند کارت‌های گرافیکی برای کاربران کمی دشوارتر از گذشته شده و در‌صورت یافتن محصول مدنظر، باید با قیمت بیشتری آن را بخرند، به‌نظر می‌‌رسد بیشترین آسیب به بازار خودروها وارد شده است. درواقع، شرکت‌های سازنده خودرو به‌قدری در وضعیت وخیمی قرار دارند که مجبور شده‌اند ظرفیت تولیدشان را به‌شدت کاهش دهند.

سران شرکت جنرال موتورز در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌اند که در بازه زمانی سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ درمقایسه‌با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ با افت فروش ۳۰ درصدی مواجه شده‌اند که مشکل اصلی نیز به دلیل کمبود تراشه برای تأمین نیاز بازار بوده است. درحالی‌که شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز به تعطیلی برخی از خطوط تولید خود مجبور شده‌اند، گزارش‌ها نشان می‌دهد بازار خودرو ایالات متحده افت فروشی ۱۳ درصدی را در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ درمقایسه‌با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است.

با‌این‌همه، برخی از سران شرکت‌های سازنده خودرو نگاه خوش‌بینانه‌تری به وضعیت فعلی دارند. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، در مصاحبه‌ای گفته است که وضعیت پیش‌آمده به‌دلیل کمبود تراشه به‌زودی برطرف خواهد شد و شرکت‌های سازنده خودرو، تنها برای بازه زمانی کوتاه‌مدتی با چنین وضعیتی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره مشکلات پیش‌آمده براثر کمبود تراشه‌ها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات