شایعه: پروژه‌ی Royal Core اینتل بهره‌وری معماری X86 را بهبود خواهد داد

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس اطلاعات افشا‌شده توسط یک یوتیوبر، احتمالاً اینتل در حال آماده‌سازی نوع جدیدی از سری Core‌ است که فعلاً با نام پروژه‌ی Royal Core شناخته می‌شود و بهره‌وری معماری X86 را افزایش خواهند داد.
تبلیغات

درحالیکه همچنان منتظر معرفی نسل دوازدهم هستههای پردازشی اینتل با معماری آلدر لیک هستیم، یوتیوبری که سابقه درخشانی در زمینه افشای اطلاعات مرتبط با اینتل دارد، از برنامههای این شرکت برای توسعه سری جدیدی از پردازندههای Core خبر میدهد. این کاربر که با نام کاربری MLID در یوتیوب فعالیت میکند، اعلام کرده که نوع جدید Core قرار است روی بهبود بهرهوری معماری X86 تمرکز داشته باشد و فعلاً با نام پروژهی Royal Core شناخته میشود.

دلیل اصلی اینکه اپل دیگر از محصولات اینتل استفاده نمی‌کند و به طراحی سیستم-روی-چیپ‌ اختصاصی خود اتکا دارد، بهره‌وری کمتر معماری محصولات این شرکت نسبت به رقیبی همچون آرم است.

یوتیوبر مذکور همچنین ادعا می‌کند که پروژه Royal Core قرار بود در اصل به همراه معماری لونار لیک عرضه شود؛ اما انتظار میرود اینتل آن را با معماری نوا لیک که نسل ششم بعد از راکت لیک به شمار میآید، عرضه کند.

MLID با آوردن نقل قولهایی از منابع خود میگوید اینتل همچنین برنامههایی برای تکنولوژی هایپرتردینگ چهارگانه (SMT4) و پشتیبانی از حافظههای DDR5-7400 دارد. علاوه بر این، همین منابع اسم رمز ریزمعماریهای Lion Cove و Panther Cove را برای لونار لیک و نوا لیک تأیید میکنند.

MLID اشاره مختصری هم به پردازنده‌های Granite Rapids دارد که در واقع سری دیگری از Xeon Scalable هستند. این پردازنده‌های سرور از ریزمعماری Redwood Cove استفاده می‌کنند که به بیش از ۶۴ هسته پردازشی مجهز شده و قرار است اینتل را در بازار سرورها به رقیب جدی AMD تبدیل کنند. به‌علاوه صحبتی هم از نسل بعدی این پردازنده‌ها با نام Diamond Rapids به میان می‌آید که البته قرار نیست تا پیش از سال ۲۰۲۵ معرفی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات