شایعه: اوپو در حال توسعه‌ی پردازنده سیگنال تصویر اختصاصی Oppo M1 است

پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس شایعات، اوپو در حال کار روی پردازنده سیگنال تصویری به نام Oppo M1 است که توان رقابت با تراشه‌های مدیاتک و کوالکام دارد.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۹ اوپو نام تجاری Oppo M1 را به ثبت رساند و در آن زمان مشخص نبود شرکت چینی روی چه محصولی کار می‌کند؛ اما کمی بعد مشخص شد که نام ثبت‌شده برای تراشه‌ای ناشناخته در نظر گرفته شده است. در گزارش‌ها ذکر شد که اوپو مهندسانی از مدیاتک و Unisoc را استخدام کرده است و احتمالا روی تراشه‌ی اختصاصی کار می‌کند. سال گذشته یکی از مقام‌های اوپو مدعی شد که مهندسان بیشتری برای توسعه تراشه استخدام کرده‌اند که در شرکت‌هایی مانند های‌سیلیکون (زیرمجموعه‌ی هواوی)، کوالکام و مدیاتک فعالیت می‌کردند.

GSMArena در گزارشی به اطلاعاتی پرداخته که توسط یک افشاگر در فضای مجازی قرار گرفته است. طبق گفته‌ی افشاگر، اوپو ام ۱ در واقع پردازنده سیگنال تصویر (ISP) خواهد بود. ISP موظف به گرفتن داده‌ها از دوربین یا بهتر بگوییم، اطلاعات پیکسل‌های خام و سپس اعمال تغییرات مختلف مانند اعمال فیلترها روی تصویر یا فیلم است. تمامی تغییرات روی پیکسل‌های خام توسط ISP صورت می‌گیرد که شامل تصحیح رنگ‌ها، کاهش نویز تصویر، فوکوس خودکار، اکسپوژر خودکار، تنظیم خودکار تعادل رنگ سفید و موارد دیگر می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، هرچه ISP توانمندتری در دستگاه استفاده شود، تصویر خروجی باکیفیت‌تری دریافت خواهید کرد که البته شامل ویدئوی ضبط‌شده نیز می‌شود. اقدام مشابه اوپو را گوگل در محصولات قدیمی خود انجام می‌داد و دارای پردازنده سیگنال تصویر اختصاصی بود که در سری گوشی‌های پیکسل استفاده می‌شد؛ اما در محصولات جدیدتر خود از ISP موجود تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام بهره بگیرد و به‌نوعی توسعه‌ی ISP شخصی‌سازی‌شده‌ را کنار گذاشته است.

اما اوپو با گوگل فرق دارد. گوگل درآمد اصلی خود را از طریق فروش گوشی هوشمند تأمین نمی‌کند؛ اما اوپو برای بقا و حضور در بازار مجبور است که روی توسعه و ساخت گوشی‌ هوشمندی با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد تمرکز کند و همین امر گویا سبب شده است به سمت توسعه‌ی ISP اختصاصی برود. در بازار گوشی‌ هوشمند قابل مشاهده است که محصولاتی با دوربین‌ سلفی و اصلی توانمندتر، شانس بیشتری برای دیده شدن و موفقیت در فروش دارند.

عملکرد ISP اختصاصی اوپو

اوپو با این موضوع کاملا آشنا است و به همین دلیل می‌خواهد ISP توانمندی توسعه بدهد که قادر به ارائه‌ی امکانات بیشتر از مدل‌های موجود در تراشه‌های مدیاتک و کوالکام باشد. در واقع شرکت چینی در نظر دارد با ارائه‌ی تلفن‌های هوشمندی که قادر به ثبت تصاویر و ضبط ویدئو با کیفیت بالا هستند، نظر کاربران محصولات اندرویدی را در چین و سایر بازارهای دنیا جلب کند و سهم بیشتری از این بازار پرسود به دست آورد.

ISP اوپو توسط گروهی توسعه داده می‌شود که متشکل هستند از مهندسان وان‌پلاس و ریلمی. این دو برند از زیرمجموعه‌های BBK Electronics محسوب می‌شوند که مالک اوپو و ویوو نیز هست. با این حساب دور از انتظار نیست که در صورت رسیدن ISP اوپو ام ۱ به مرحله‌ی نهایی، علاوه بر گوشی‌های هوشمند اوپو در محصولات ریلمی و وان‌پلاس نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

باید در نظر داشته باشید که اوپو روی توسعه‌ی تراشه نیز کار می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، شیائومی و اوپو در حال توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی هستند یکی از ویژگی‌هایشان برخورداری از مودمی سازگار با ارتباطات نوین 5G است. در این بین، شیائومی نیز ISP اختصاصی خود را توسعه داده است که Surge C1 نام دارد و در می میکس فولد شیائومی استفاده می‌شود.

با این حساب ممکن است شیائومی از Surge C1 در تراشه‌ی خود استفاده کند یا حتی امکان دارد که نسل بعدی پردازنده سیگنال تصویر شیائومی همراه با تراشه‌ی اختصاصی این شرکت برای محصولات پرچم‌دار معرفی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات