دیجی‌تایمز: TSMC تولید تراشه برای محصولات اپل را در اولویت قرار داده است

سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل تولید تراشه برای محصولات اپل و خودروسازان را در اولویت قرار داده است و به‌موجب آن، عرضه آیفون ۱۳ تحت‌تأثیر کمبود جهانی تراشه قرار نخواهد گرفت.
تبلیغات

مدت‌ها است که اپل برای تولید تراشه‌های محصولاتش از بازوی تولید شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) بهره می‌گیرد و بر کسی پوشیده نیست که این شرکت با مشتری سودآوری همچون اپل، همچنان مرزهای توسعه سیلیکون را ادامه خواهد داد و برای حفظ اپل هر کاری انجام می‌دهد. اکنون، 9To5Mac با استناد به منابع نزدیک به زنجیره تأمین گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی تأمین تراشه‌های اپل و خودروسازان را در اولویت قرار داده است.

همان‌طورکه می‌دانید، تولیدات جهانی مدتی است که به‌واسطه مشکلات لجستیکی و کاهش ظرفیت تولید تراشه‌ و قطعات نیمه‌هادی با مشکلات متعددی مواجه شده است‌. این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم، لوازم الکترونیکی همچون تلویزیون‌ها و لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها با تقاضای بی‌سابقه خریداران مواجه بوده‌اند و این موضوع بار مضاعفی بر دوش شرکت‌های تولید تراشه وارد می‌کند.

دراین‌میان، غول‌های فناوری و خودروسازان ائتلافی برای لابیگری با دولت ایالات متحده آمریکا تشکیل داده‌اند تا اعتبار موردنیاز برای تولید اضافی تراشه را تأمین کنند. ائتلاف مذکور از قانون CHIPS for America (تراشه برای آمریکا) پشتیبانی می‌کند که در آن رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، از کنگره بودجه ۵۰ میلیارد دلاری درخواست کرده تا آن را برای تولید تراشه در خاک آمریکا صرف کند. نماینده تولیدکنندگان خودرو مانند فورد از دولت خواسته‌اند تأمین تراشه را فقط برای کارخانه‌های خودروساز تضمین کند تا جریان ثابت تولید خودرو در آینده با تداخل مواجه نشود. بااین‌حال، تاکنون لایحه‌ای رسمی دراین‌باره تصویب نشده است.

دیجی‌تایمز مدعی است کانون توجه TSMC در ابتدا به مدارهای مجتمع خودرو (IC) و سفارش‌های تراشه‌های اپل و در وهله بعد، سفارش‌های تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی و سرور معطوف شده است. درحقیقت، TSMC تولیدکننده انحصاری اپل در زمینه تراشه‌های سری A است که در دستگاه‌هایی نظیر آیفون و آیپد به‌کار می‌رود و قدرت پردازشی آن‌ها را تأمین می‌کند. باتوجه‌به گذار اپل از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های سفارشی مبتنی‌بر آرم، شرکت تایوانی تأمین پردازنده کامپیوترهای مک را نیز برعهده دارد.

طبق گزارش‌های قبلی، TSMC تولید محدود پردازنده A15 را برای استفاده در خانواده آیفون ۱۳ آغاز کرده است و احتمالا این تراشه با فرایند ساخت پنج‌نانومتری پلاس ساخته خواهد شد. به‌طورکلی، اپل باتوجه‌به لابیگری و مقیاس محصولاتش می‌تواند با TSMC یا هر شرکت دیگری مذاکره کند تا پیش از بقیه سفارش‌هایش تأمین شود. به‌نظر می‌رسد اپل می‌تواند با موفقیت و بدون تأخیر آیفون ۱۳ را در بازه شهریور تا مهر سال جاری روانه بازار کند. درمقابل، قطعا تولیدکنندگان کوچک‌تر گوشی‌های هوشمند تحت‌تأثیر کمبودهای جهانی قرار خواهند گرفت.

ناگفته نماند اپل در بخشی از آخرین گزارش مالی‌اش تأکید کرد کمبود تراشه بر تأمین کامپیوترهای قدیمی مک و آیپد تأثیر می‌گذارد. افزون‌براین، شرکت یادشده اذعان می‌کند مشکلات لجستیکی در گِره‌های قدیمی رخ داده است. این نشان می‌دهد سفارش‌های SoCهای پیشرفته TSMC احتمالا تأثیری بر مشکلات زنجیره تأمین برخی از محصولات قدیمی این شرکت نخواهد گذاشت.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات